سرکوب اعتراضات دانشجویی آمریکا با بدترین روش‌ها ادامه دارد / همراهی رسانه‌ها برای توجیه خشونت پلیس علیه معترضان

استاد مطالعات آمریکای دانشگاه تهران با اشاره به اینکه رسانه‌های آمریکایی از صبح تا شب در مورد لزوم سرکوب دانشجویان معترض برای مخاطبانشان تولید محتوا می‌کنند، اظهار کرد: باید بپذیریم که اگر این جنبش کند شود، به دلیل ترس معترضان نیست و دلیل آن سرکوب است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از مردم فلسطین همچنان ادامه دارد و خشونت و سرکوب پلیس نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند. بر اساس آخرین گزارشات، تا کنون بیش از 50 استاد و 2500 دانشجوی آمریکایی در این زمینه دستگیر شده‌اند. خشونت پلیس نه تنها از شدت اعتراضات کم نکرده، حتی منجر به افزایش و کشیده شدن آن به سایر دانشگاه‌ها شده است؛ تا جایی که اکنون بیش از 50 دانشگاه در سرتاسر آمریکا درگیر اعتراضات هستند. با توجه به نزدیکی پایان سال تحصیلی دیدگاه‌های مختلفی در خصوص تداوم جنبش اعتراضی کنونی وجود دارد و برخی معتقدند با پایان سال تحصیلی اعتراضات به بیرون دانشگاه‌ها کشیده خواهد شد. دکتر فواد ایزدی –استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل آمریکا- در گفتگو با ایسکانیوز به بحث در مورد این مسئله پرداخت.

بیشتر بخوانید:

اعتراضات دانشجویان آمریکایی بعد از پایان سال تحصیلی به بیرون دانشگاه‌ها کشیده خواهد شد

این کارشناس آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد تداوم اعتراضات با توجه به نزدیکی به پایان سال تحصیلی اظهار کرد: این اعتراضات در حال حاضر به بیرون از دانشگاه‌ها کشیده شده و در دانشگاه‌ها نیز همچنان ادامه دارد. وی با بیان اینکه فصل برای دانشجویان معترض تفاوتی ندارد، گفت: مشکل اینجاست که این اعتراضات با بدترین روش‌های ممکن در حال سرکوب شدن است و هم از ابزارهای سخت و هم نرم برای خاموش کردن دانشجویان معترض استفاده می‌کنند.

ایزدی خاطر نشان کرد: رسانه‌های آمریکایی از صبح تا شب در مورد لزوم سرکوب دانشجویان معترض برای مخاطبانشان تولید محتوا می‌کنند و باید توجه کرد که اگر این حرکت کند شود به دلیل ترس معترضان نیست و دلیل آن سرکوب است. وی با انتقاد از رویکرد دوگانه رسانه‌های آمریکایی و خشونت پلیس گفت: دانشجویان معترض هرگز از براندازی حکومت آمریکا صحبت نکردند و تعرضی به نیروهای پلیس نداشتند. به گفته این کارشناس آمریکا، اگر پلیس احساس خطر کند و حتی تعرضی در کار نباشد، می‌تواند از گلوله واقعی استفاده و در همان محل فردی که احساس خطر نسبت به او وجود دارد را اعدام کند.

از نظر ایزدی، مقایسه اتفاقاتی که اکنون در آمریکا رخ می‌دهد با اعتراضاتی که با عقبه اسرائیلی در ایران رخ داد کار صحیحی نیست و جنبش فعلی که در ضدیت با اسرائیل شکل گرفته، در دانشگاه‌های نخبه آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای غربی ادامه دارد. وی در خصوص تاثیرگذاری این جنبش بر حمایت آمریکا از اسرائیل و آینده آن گفت: اگر تاریخ ملاک باشد، این جنبش سرکوب خواهد شد؛ زیرا نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا قوی هستند. اما این جنبش به آتش زیر خاکستر تبدیل خواهد شد و مثل جنبش تسخیر از یک جای دیگر سر باز خواهد کرد.

این کارشناس آمریکا با اشاره به نظرسنجی دانشگاه هاروارد خاطر نشان کرد: بیش از 51 درصد از جوانان 18 تا 24 سال آمریکایی طرف حماس را گرفته‌اند و چنین چیزی در جنبش‌های قبلی از جمله جنبش تسخیر وجود نداشت. وی افزود: حتی اگر این جنبش سرکوب شود از جای دیگری سرباز می‌زند تا روند افول آمریکا تکمیل شود.

به اعتقاد ایزدی با توجه به گزارش اداره آمار آمریکا، اکثریت جامعه این کشور تا سال 2045رنگین پوست خواهند شد و در جامعه‌ای به این شکل حمایت از یک رژیم آپارتاید امکانپذیر نخواهد بود. وی در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر این اعتراضات بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد: درصد زیادی از افرادی که اکنون در اعتراضات شرکت می‌کنند به بایدن رای داده بودند اما این با به او رای نخواهند داد و البته به ترامپ هم رای نمی‌دهند. لذا به خانه نشستن آنها به ضرر بایدن خواهد بود و او را در انتخابات عقب می‌اندازد.

استاد دانشگاه تهران همچنین در مورد لفاظی‌های مقامات آمریکا در مورد حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح گفت: موضع‌گیری‌های آنها صرفا بازی سیاسی است و نباید جدی گرفته شود. به اعتقاد وی، آمریکا و اسرائیل در این جنگ در یک سمت ایستاده‌اند و طرف دیگر مردم فلسطین و جریان مقاومت هستند؛ در واقع آمریکا خود را بخشی از این جنگ می‌داند اما در حوزه روانی تلاش می‌کند خود را به عنوان میانجی نشان دهد ولی کسی در دنیا این حرف‌ها را باور نمی‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1230760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =