آثار فرهنگی تعطیلی روز شنبه بررسی شود

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با بیان اینکه تغییر تعطیلات رسمی کشور جراحی بزرگ در زندگی مردم است، گفت: باید آثار تعطیلی روز شنبه از حیث فرهنگی بررسی شود.

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که در روستای فهرج برگزار شد، با اشاره به ضرورت تقوا اظهار کرد: یکی از مسئولیت‌های ما در برابر دین معرفی زیبایی‌های دین و زیبایی‌های فرهنگ تشیع است؛ همان اسلام اصیل که قابل مقایسه با غیر تشیع نیست.

وی افزود: یکی از زیبایی‌های دین در ارتباط با جلوداری و فرهنگ امامت است که اخیراً مقام معظم رهبری در جمع اعضای کنگره بین‌المللی امام هشتم، علی ابن موسی‌الرضا (ع)، سفارش کردند تا این فرهنگ امامت در ابعاد گوناگون خود تبیین شود.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با بیان اینکه تفاوت نظر شیعه و غیر شیعه در جلوداری در اموری است که غیر شیعه بیان می‌کند، ادامه داد: جلوداری یک امر عرفی و دنیوی است و انتخاب مردم، وصیت خلیفه قبلی، کودتا علیه خلیفه قبل و اقامه زور و شمشیر را روش‌هایی محقق کننده این مورد می‌دانند.

وی با اشاره به ظلم‌پذیری غیر شیعه افزود: امامت در فرهنگ شیعه به تعبیر امام رضا (ع) امامت زمام دین است و خروج علیه حاکم حتی اگر ظالم باشد را غیر شیعه جایز نمی‌داند؛ حاکمان جبار و ستمگر را قبول دارند که این مستلزم ظلم‌پذیری است.

مدرسی با اشاره به اهمیت غنی‌بودن فرهنگ شیعه عنوان کرد: رواج کتاب‌های غیر شیعه در کشور مسئله‌ای است که باید آن را جدی گرفت. ضرورت دارد، فرهنگ شیعه در کشور آن‌گونه که باید موردتوجه باشد.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد در خطبه‌ دوم نماز جمعه این هفته ضمن تشکر و قدردانی از عوامل جشنواره «زیر سایه خورشید» از مردم برای حضور در این جشن دعوت کرد.

وی با اشاره به مقاومت مردم غزه در طول هشت ماه گذشته عنوان کرد: طی این مدت مردم غزه در خاک و خون خود می‌غلتند و کشته می‌شوند و نهادهای مدعی حقوق بشر دم بر نمی‌آورند؛ اینجا است که متوجه می‌شویم سازمان‌های حقوق بشر، بین‌المللی، دادگاه‌های عمومی و کشورهای عرب در کمک به مردم غزه کارایی ندارند.

مدرسی بیان کرد: انتقال وجدان بیدار دانشجویان در غرب به سایر مردم جهان در ماجرای غزه از جمله مواردی است که بیانگر اهمیت دادخواهی برای مردم مظلوم غزه در سراسر جهان است.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به تشکیل مجلس دوازدهم عنوان کرد: مجلس یازدهم از سوی رهبر انقلاب به‌عنوان مجلسی انقلابی مدال گرفت؛ مجلسی پرکار، پرتحرک، رسیدگی به قوانین معطل مانده و ... از جمله مواردی است که توسط این مجلس انجام شد.

وی ادامه داد: البته قوانین مربوط به فضای مجازی، حوزه حجاب و عفاف، امربه‌معروف و نهی از منکر در مجلس یازدهم معطل ماند و ما انتظار داشتیم که تصمیم‌گیری در این قوانین نیز به سرانجام برسد.

مدرسی با اشاره به اهمیت نظارت بر اجرای قوانین عنوان کرد: انتظار ما از مجلس دوازدهم این است که بر اجرای قوانین نظارت ویژه‌ای داشته باشند، تبعیت از سیاست‌های کلان و راهبردی کشور، توجه به معیشت مردم، تولید، فرهنگ و برنامه هفتم نیز از دیگر انتظارات ما از مجلس دوازدهم است.

وی با اشاره به قرارگیری در آستانه تشکیل اتحادیه صنف کشاورزان با دو رسته کشاورزی ۱۱۰ نفر و دامداری ۱۴۰ نفر بیان کرد: تأثیر این موضوع، حضور در مجامع سیاست‌گذاری، حضور در عرصه قیمت‌گذاری، نظارت و کنترل بر سلامت محصولات و نظارت بر صادرات و واردات است.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به سوم خرداد و روز مقاومت ملی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و رزمندگان اسلامی عنوان کرد: مقاومت مردم در سالروز فتح خرمشهر بیانگر مقاومت ملت ایران در عرصه‌های مختلف کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعطیل شدن شنبه به‌جای پنج‌شنبه در سال جهش تولید می‌تواند یکی از ضربه‌های مهلک به تولید کشور باشد؛ آثار این مسئله از حیث فرهنگی باید تبیین شود، زیرا یک جراحی بزرگ در سیستم زندگی مردم و جامعه است و باید فواید و مضرات آن به‌درستی بررسی شود.

مدرسی افزود: اگر این مورد برای تعامل با دنیا است، باید دید که چند درصد مردم در تجارت و تعامل با دنیا همراه هستند؟ افرادی که در این زمینه فعال هستند دولت باید برای آن‌ها تسهیلاتی فراهم آورد تا بدون نقض قانون اساسی، تغییر تعطیلات رسمی در کشور و ایجاد سایر مشکلات این موضوع حل شود.

خبرنگار: علیرضا شفیعی

انتهای خبر/

کد خبر: 1230940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =