تمرکز آیین‌نامه ارتقای جدید به فناوری، رتبه علمی کشور را پایین نمی‌آورد

قائم مقام وزیر علوم معتقد است که تمرکز آیین‌نامه ارتقای جدید به فناوری، تعداد مقالات دانشگاهی را کاهش نخواهد داد و رتبه علمی کشور را پایین نمی‌آورد.

محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش آیین‌نامه ارتقای جدید در بهبود رتبه فناوری ایران در جهان، اظهار کرد: تولید دانش فنی به عنوان مهم‌ترین رکن ارتقای فناوری در آیین‌نامه ارتقای جدید لحاظ شده است. البته توجه به این نکته لازم است که وظیفه دانشگاه‌ها، تولید دانش فنی است نه تولید انبوه محصول.

وی افزود: دانشگاه کارخانه یا صنعت نیست، فقط تولیدکننده دانش است؛ اما باید این دانش را به صنایع واگذار کند. حتی می‌تواند در تبدیل دانش به محصول شریک شوند. این موضوع یعنی ایجاد فناوری در آیین‌نامه ارتقا ذکر شده است. همچنین بومی‌سازی فناوری و توسعه فناوری کاربردی یا ارتقای دانشی در آیین‌نامه جدید لحاظ شده است. منظور از بومی‌سازی گرفتن یک فناوری خارجی و بهره‌گیری از آن متناسب با نیازهای داخل کشور است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: این موارد در آیین‌نامه قبلی به صورت کلی بیان شده بود. هم‌اکنون این موارد با صراحت و جزئی ذکر شده است. مثلا مواردی مانند دانش فنی و فناوری توسعه داده شده در قالب ثبت اختراع یا در قالب طراحی یا در قالب تجاری‌سازی قبلا نبوده است؛ اما در آیین‌نامه جدید توضیح داده شده است که قابل استخراج و امتیازدهی باشد.

قائم مقام وزیر علوم یادآور شد: ایجاد هسته‌های فناور هم یکی دیگر از مواردی است که در آیین‌نامه ارتقای جدید ذکر شده است. همچنین تاسیس شرکت دانش‌بنیان و اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان از جمله مواردی است که در آیین‌نامه ارتقای جدید امتیاز دارد.

وی با بیان این که توجه آیین‌نامه ارتقای جدید به فناوری، تعداد مقالات دانشگاهی را کاهش نخواهد داد و رتبه علمی کشور را پایین نمی‌آورد، تصریح کرد: دانشگاه‌ها نسل‌های یک تا پنج دارند و در مسیر ارتقای دانشگاه حتما باید اقداماتی برای توسعه فناوری انجام شود. استادان باید همراه با پیشرفت تکنولوژی حرکت کنند و تمرکز خود را بر تولید فناور قرار دهند. دانشگاه‌ها باید مهارت‌محوری را اولویت خود قرار دهند و دانشکده‌های علوم انسانی فناوری هم نرم تولید کنند. این موارد در راستای هم هستند.

سلیمانی تصریح کرد: آیین‌نامه ارتقای جدید این زمینه را فراهم می‌کند که استادانی بنابر علاقمندی خود تولید مقاله یا دانش فنی یا ثبت اختراع را در اولویت قرار دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =