قالیباف رئیس مجلس دوازدهم شورای اسلامی شد

محمد باقر قالیباف با ۱۹۸ رای از مجموع ۲۸۷ رای رئیس مجلس دوازدهم شورای اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ نمایندگان مجلس دوازدهم شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ۸ خرداد ۱۴۰۳ با ۱۹۸ رای محمد باقر قالیباف از حوزه انتخابیه تهران را برای ریاست قوه مقننه انتخاب کردند. مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی دو کاندیدای دیگر تصدی صندلی ریاست بهارستان به ترتیب ۶۰ و ۵ رای آوردند و آرای باطله نیز ۲۴ رای بود.

حمید رضای حاجی بابایی با ۱۷۵ رای نائب رئیس اول و علی نیکزاد ثمری نیز با ۱۶۹ رای نائب رئیس دوم شدند. 

بیشتر بخوانید؛

غضنفرآبادی: بیش از ۲۰۰ نماینده به ریاست قالیباف رای می‌دهند

قالیباف در مجلس یازدهم شورای اسلامی نیز با کسب ۲۳۰ رای از مجموع ۲۶۷ در رقابت با مصطفی میرسلیم و فریدون عباسی پیروز شد.

وی در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ با بدست آوردن ۴۴۷۹۰۵ رای نفر چهارم حوزه انتخابیه تهران شد این درحالی است که قالیباف در انتخابات اسفند ۱۳۹۶ با کسب ۱۲۶۵۲۸۷ رأی به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران وارد بهارستان شد اما در رقابت‌های دوره دوازدهم مجلس این جایگاه را به سید محمود نبویان با ۵۹۷۷۷۰ رای واگذار کرد.

بررسی انتخابات‌های دوره‌های مختلف مجلس نشان می‌دهد نماینده‌ای که در روز نخست هر دوره به ریاست مجلس می‌رسد در غالب موارد تا روز پایانی مجلس نیز در این جایگاه باقی می‌ماند و پیروز انتخابات ریاست مجلس در روز نخست، پیروز این رقابت در رأی‌گیری اجلاسیه‌های دوم، سوم و چهارم نیز خواهد بود.

سوابق

قالیباف با پیروزی انقلاب اسلامی به بسیج پیوست و راهی مناطق غرب کشور شد و با آغار جنگ تحمیلی هم به عضویت سپاه پاسداران درآمد و به جبهه‌های جنوب غرب اعزام شد.

وی در سال ۱۳۶۱ فرمانده تیپ امام رضا (ع) و پس از یک سال فرمانده لشکر ۵ نصر خراسان شد و بعد از پایان جنگ ایران و عراق فرمانده قرارگاه نجف بود و سپس به جانشینی نیروی مقاومت بسیج منصوب شد.

قالیباف در سال ۱۳۷۳ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا انتخاب شد و سه سال پس از آن، یعنی در سال ۷۶ با حکم رهبر انقلاب، به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.

وی در سال ۱۳۷۹ دوباره با حکم مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده نیروی انتظامی منصوب شد و در سال ۱۳۸۱ از سوی سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور دولت اصلاحات رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد.

قالیباف در شهریورماه سال ۸۴ کاندیدای ریاست جمهوری شد، در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد به پاستور راه یافت و قالیباف با رای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب و در سال ١٣٨٨ نیز با حکم این شورا در سمت خود ابقا شد.

وی در سال ۱۳۹۲ برای بار دوم کاندیدای ریاست جمهوری شد و در نهایت حسن روحانی ردای ریاست جمهوری را به تن کرد و قالیباف برای بار سوم به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ نیز قالیباف از جمله کاندیداها بود، که در روزهای منتهی به انتخابات به نفع شهید سیدابراهیم رئیسی انصراف داد.

وی از خرداد ماه ۱۳۹۹ به عنوان نماینده نخست مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت، و به عنوان ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی این مسئولیت را برعهده گرفت. قالباف اکنون در خرداد ماه ۱۴۰۳ نیز برای دومین دوره متوالی عهده دار اداره قوه مقننه است.

به گزارش ایسکانیوز؛ در روزهای پس از شهادت رئیس‌جمهور؛ در محافل سیاسی و راهروهای مجلس نام محمدباقر قالیباف یکی از نام های پرتکرار برای کاندیداتوری ریاست جمهوری تیرماه ۱۴۰۳ است. حال باید دید رئیس مجلس دوازدهم در فاصله روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد در ساختمان وزارت کشور، مقابل دوربین‌های خبرنگاران و عکاسان قرار خواهد گرفت یا ادامه حضور در بهارستان را به آزمودن شانس خود برای راه‌یابی به پاستور ترجیح می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =