۷۰ درصد دانشگاه­‌های دولتی مشمول طرح ادغام هستند/ وضعیت کارمندان و اعضای هیئت علمی

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور با بیان اینکه ۷۰ درصد دانشگاه­‌های دولتی مشمول طرح آمایش آموزش عالی می‌شوند، گفت: اجرای طرح آمایش آموزش عالی به تعدیل کارمندان یا اعضای هیئت علمی منجر نخواهد شد.

مرتضی مرادی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ادغام دانشگاه‌های بدون دانشجو بر اساس آمایش آموزش عالی اظهار کرد: ساماندهی یا سازماندهی واحدهای آموزش عالی سومین محور سند آمایش آموزش عالی است. بر اساس این محور، آمایش بر حسب پاسخگویی به نیازهای منطقه‌ای در قالب ادغام و الحاق اجرا خواهد شد. در این محور هیچ دانشگاهی حذف نخواهد شد. محور چهارم، رتبه‌بندی و اعتبارسنجی دانشگاه‌هاست با این هدف که مشخص شود کدام دانشگاه از کیفیت نسبی بالاتری برخوردار است.

وی افزود: اگر این طرح به صورت کامل اجرا شود، برای دانشگاه‌ها نوعی هم‌افزایی ایجاد می‌کند. به این معنا که اگر دانشگاه‌های کوچک در دانشگاه‌های بزرگتر، ادغام یا الحاق شوند، می‌توانند از پتانسیل‌های خوبی که در دانشگاه‌های بزرگ وجود دارد، استفاده کنند. در نتیجه، کارایی و اثربخشی آن‌ها بیشتر خواهد شد. به طوری که نه تنها می‌توانند به هدف‌شان دست پیدا کنند بلکه کیفیت کارشان هم در مسیر حرکت و رسیدن به هدف بیشتر می‌شود.

مرادی تصریح کرد: در سند آمایش ذکر شده است که وزارت علوم می‌تواند در مورد دانشگاه‌هایی مثل پیام‌نور، علمی-کابردی و فرهنگیان، متناسب با سیاست‌های مورد نظر خود و پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعیین تکلیف کند. برای مثال دانشگاه پیام‌نور که گستردگی کمّی زیادی در سطح کشور دارد، در این طرح اعلام شده است که واحدهایی که کمتر از ۱۵۰ دانشجو دارند، ادغام می‌شوند و در نتیجه برخی ساختمان‌های دانشگاه تخلیه می‌شود که سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها هم می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور تاکید کرد: البته لازم به ذکر است که کسی از کارمندان یا اعضای هیئت علمی تعدیل نخواهد شد و هزینه‌های حقوق و دستمزد همچنان وجود دارند؛ اما اعضای هیئت علمی و کارمندان به مراکز یا واحدهای بزرگتر منتقل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ادغام و الحاق در دانشگاه‌های دولتی به این صورت است که دانشگاه‌ها می‌توانند به دانشگاه‌های جامع استان ملحق شوند یا چند دانشگاه کوچک، در هم ادغام شده و یک دانشگاه بزرگتری را به وجود بیاورند. به همین دلیل، در این طرح هیچ دانشگاهی حذف نخواهد شد. درست است که بر اساس طرح آمایش آموزش عالی، هزینه‌های پرسنلی کاهش پیدا نخواهد کرد؛ اما این فرصت فراهم می‌شود که دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های یکدیگر به درستی استفاده کنند.

مرادی گفت: ادغام یا الحاق شامل دانشگاه‌هایی می‌شود که نسبت خوبی از دانشجو به هیئت علمی یا هیئت علمی به رشته ندارند یا سرانه فضاهای آموزش و آزمایشگاهی خوبی ندارند. همچنین در خیلی از آنها اعضای هیئت علمی در شهر محل استقرار دانشگاه، ساکن نیستند. بنابراین غیر از هزینه‌های پرسنلی، صرفه‌جویی‌هایی در سایر هزینه‌ها اتفاق خواهد افتاد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور اظهار کرد: نمایندگان مجلس عمدتا مخالف بند سوم طرح آمایش آموزش عالی یعنی ساماندهی (ادغام و الحاق) هستند. چون تقریباً ۷۰ درصد دانشگاه‌های دولتی مشمول این طرح هستند و طبیعتاً مسئولین محلی و نمایندگان شهرهای کوچک، از موانع اجرای دقیق و سریع طرح به حساب میآیند. در حالی که در مورد هفت بند دیگر، حساسیت یا مخالفت چندانی از سوی نمایندگان و سیاسیون وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =