آخرین تحولات اوکراین| کاخ سفید درصدد تامین سامانه دفاع هوایی بیشتر برای کی‌یف است

هشدار درباره انتقام پوتین از ماکرون، صرف ۱۱.۲ میلیون دلار و استفاده از ۴ هزار نیروی امنیتی برای کنفرانس سوئیس و شکست زلنسکی در جلب حمایت رهبران آسیایی، از رویدادهای مهم درباره جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی ایالات متحده، شب گذشته در نشست خبری خود اعلام کرد که دولت ایالات متحده اجازه استفاده «ویژه و محدود» از تسلیحات آمریکایی توسط نیروهای مسلح اوکراین را برای حمله به خاک روسیه را داده است.

کربی درباره اهداف احتمالی ارتش اوکراین، گفت: صحبت بر سر امکان استفاده از سلاح‌های ارسالی برای هدف قرار دادن تأسیسات نظامی، مواضع توپخانه و مناطق لجستیکی است که روس‌ها از آنها برای ایجاد یک منطقه حائل امنیتی برای خود استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| وزیر دفاع انگلیس نگران اتحاد روسیه و چین شده است

این مقام کاخ سفید مدعی شد که کی‌یف به واشنگتن اطمینان داده که نیروهای مسلح اوکراین تمامی دستورالعمل‌ها و محدودیت‌ها در خصوص حملات به اهدافی در خاک روسیه را درک می‌کنند.

کربی همچنین از آمادگی ایالات متحده برای گفتگو با اوکراین درباره گسترش جغرافیایی حملات علیه روسیه خبر داده و یادآور شد که دولت جو بایدن بسته به "روند اوضاع" و واقعیت‌های رخ داده در میدان نبرد، به نظارت بر وضعیت و حمایت از کی‌یف ادامه خواهد داد.

پیش از این، روزنامه پولیتیکو گزارش داده بود که رئیس جمهور آمریکا مخفیانه به اوکراین اجازه استفاده از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به عمق خاک روسیه را داده است. طبق این اطلاعات، این مجوز برای مناطقی از خاک روسیه که در مجاورت منطقه خارکف قرار دارند، اعمال می‌شود تا توان تهاجمی روس‌ها برای پیشروی در این جهت گیری را کاهش دهد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و سی‌ و دومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

شولتز: استفاده از تسلیحات آلمانی علیه روسیه منجر به تشدید تنش نخواهد شد

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در مصاحبه‌ای ابراز عقیده کرد که استفاده از تسلیحات آلمانی "برای محافظت در برابر روسیه" در منطقه خارکف به تشدید درگیری منجر نخواهد شد

او گفت: "در این موضوع، ما مطمئن هستیم که این کمکها به تشدید تنش کمک نمی‌کند، زیرا همانطور که رئیس جمهور آمریکا (جو بایدن) گفته، صحبت بر سر استفاده محدود از تسلیحات غربی است تا مثلا بتوانیم از شهر بزرگی مانند خارکف محافظت کنیم."

صدراعظم یادآور شد که "از دیدگاه حقوق بین الملل، چنین تصمیم گیری‌های با توجه به شرایط جنگی همیشه امکان پذیر بوده است."

شولتز با اشاره به اینکه، این تصمیم به همراه دوستان و متحدان آلمان به دقت گرفته شده، افزود: من اجازه نمی دهم هیچ فشاری مرا متقاعد کند که این تصمیمی اشتباه و نابهنگام است. آنچه باید از لحاظ سیاسی انجام شود به تاریخ بعدی برنامه گفتگو بستگی ندارد، بلکه به این بستگی دارد که چه کاری با توجه به روند اوضاع در اوکراین معقول است.

پیش از این، استفان هبسترین، سخنگوی دولت آلمان گفته بود که مقامات برلین استفاده از تسلیحات این کشور توسط اوکراین برای حمله به مواضع نیروهای مسلح روسیه در منطقه خارکف را تایید کرده‌اند. وی مشخص نکرد که آیا طرف آلمانی به طور کلی اجازه حمله به عمق خاک روسیه را می دهد یا خیر.

این در حالی است که در اواخر ماه می شولتز با دادن مجوز لازم به ارتش اوکراین برای حمله به خاک روسیه با سلاح‌های غربی مخالفت کرده بود.

کاخ سفید درصدد تامین سامانه دفاع هوایی بیشتر برای کی‌یف است

جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده در حال بررسی موضوع دستیابی به سامانه‌های دفاع هوایی مضاعف برای تامین امنیت اوکراین است.

او گفت: «ایالات متحده اکنون به طور فعال برای افزایش تعداد و دستیابی به سامانه‌های دفاع هوایی اضافی کار می‌کند.»

به عقیده سالیوان، کی‌یف برای محافظت از خود در برابر حملات موشکی روس‌ها و نجات توان اقتصادی خود به سیستم پدافند هوایی بیشتری نیاز دارد که به نوبه خود برای حمایت از نیروهای نظامی در جبهه نبرد هم ضروری است. به گفته وی، ایده حمایت از صنعت نظامی اوکراین و در عین حال کمک نکردن به اقتصاد این کشور با همه آنچه که ایالات متحده در مورد یک کمپین نظامی مؤثر می داند، «در تضاد است».

سیاستمدار فرانسوی خواستار توقف کمک‌ها به کی‌یف شد

فلوریان فیلیپو، رهبر حزب میهن پرستان فرانسه، بامداد امروز در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در تفسیر فیلم منتشر شده در فضای مجازی از وضعیت شهر دنیپر نوشت: بسیج در اوکراین بسیار بد پیش می‌رود و بیشتر شبیه آدم ربایی است تا درخواست از مردم به رفتن به جبهه نبرد. کارکنان مرکز استخدام سرزمینی (دفتر ثبت نام نظامی) واقعا مردان اوکراینی را برای بسیج بازداشت کرده و به زور با خود می‌برند.

او نوشت: «ویدیوی وحشتناک از آدم ربایی در خیابانی در شهر دنیپر اوکراین، گویای اجرای خشونت آمیز و غیرانسانی قانون بسیج در این کشور است».

فیلیپو هشدار داد که غرب با حمایت خود از مقامات کی‌یف، مردم اوکراین را به سمت نابودی کامل سوق می‌دهد. او در همین رابطه خواستار توقف ارسال سلاح و پول به اوکراین شد که دچار فساد مالی جدی است.

دولت بایدن مانع از سفر افسر سابق اطلاعاتی آمریکا به روسیه شد

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران آمریکایی شب گذشته در پادکست خود توضیح داد که چرا نیروهای مرزبانی ایالات متحده به او اجازه پرواز به روسیه را ندادند.

ریتر گفت: «آنها پاسپورت مرا مصادره کردند و در نتیجه امکان خروج من از کشور را گرفتند. این یک اقدام عمدی بود، نه یک وضعیت خودجوش. این یک اقدام برنامه ریزی شده توسط دولت ایالات متحده برای جلوگیری از سوار شدن من به هواپیما برای شرکت در مجمع بین المللی اقتصادی در سن پترزبورگ بود. و مشخص است که آنها دستور داشتند تا مانع از سفر من به روسیه شوند.»

این کارشناس آمریکایی مجمع اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) را یک رویداد بزرگ بین المللی نامید که اهمیت آن برای بسیاری از کشورهای جهان، از جمله اعضای گروه بریکس، به مراتب بیشتر از اجلاس داووس سوئیس شده است. او افزود: «قرار بود من در حاشیه این مجمع با افراد زیادی گفتگو کنم و تردید ندارم که دولت ایالات متحده گفته: شما اجازه چنین کاری را ندارید و به همین دلیل پاسپورتم توقیف شد.»

ریتر اطمینان داد که بعد از تماس با برخی اشخاص برای یافتن راه چاره، یک روز بعد وضعیت را برای پرواز به روسیه بررسی خواهد کرد.

شب گذشته مشخص شد که مقامات ایالات متحده نه تنها به اسکات ریتر اجازه سفر به روسیه را ندادند، بلکه پاسپورت او را نیز مصادره کردند.

هشدار به ماکرون درباره عواقب اعزام مربیان نظامی به اوکراین

روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" در تحلیلی نوشت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ممکن است اقدامات تلافی جویانه‌ای علیه تصمیم امانوئل ماکرون برای اعزام مربیان نظامی فرانسوی به اوکراین انجام دهد.

در این مقاله آمده است «از آنجایی که محدودیت‌های سخت‌گیرانه سابق برای افزایش تنش به نفع تضمین بقای اوکراین کنار گذاشته شد، چیزی که از همان ابتدا تغییر ناپذیرتر شد، ممنوعیت استقرار نیروهای غربی در این کشور بود. ولی اکنون این ممنوعیت اصولی متزلزل‌تر از همیشه به نظر می رسد زیرا فرانسه در نظر دارد مربیان نظامی به آنجا بفرستد.»

به نوشته این روزنامه، رئیس جمهور روسیه می تواند برای تحقیر ماکرون که به یکی از تهاجمی ترین رهبران غربی در برخورد با مسکو تبدیل شده، دقیقاً به مربیان فرانسوی اعزامی به اوکراین حمله کند و در این صورت رئیس جمهور فرانسه باید پاسخگوی افکار عمومی باشد.

اطمینان ناتو نسبت به ادامه حمایت آمریکا از اوکراین پس از انتخابات

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در مصاحبه با شبکه "اسکای نیوز" ابراز اطمینان کرد که حمایت آمریکا از اوکراین بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری متوقف نخواهد شد.

او گفت: «حمایت از اوکراین در راستای منافع امنیتی کل جامعه غربی است و ما همچنان از ایالات متحده انتظار داریم که به حمایت خود ادامه دهد».

استولتنبرگ یادآور شد که ناتو قصد دارد در آینده نزدیک حمایت خود از کی‌یف را افزایش دهد.

پیش از این، روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، ممکن است بر کی‌یف تأثیر گذاشته و زلنسکی را مجبور کند امتیازات ارضی به مسکو بدهد و تعلق دونباس و کریمه به روسیه را به رسمیت بشناسد تا درگیری نظامی در اوکراین پایان یابد. جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز اطلاعات این نشریه را تایید کرده است. بایدن از دیدگاه رقیب خود ترامپ انتقاد کرده و گفته بود که او در حال طراحی نوعی "نقشه مخفی" برای اوکراین است.

ژنرال‌های روس: آمریکا و ناتو در حال تدارک جنگ‌ نیابتی جدید علیه روسیه هستند

ایالات متحده و ناتو در حال آماده سازی شرایط برای اجرای جنگ‌های نیابتی جدید علیه روسیه پس از پایان درگیری در اوکراین هستند. این مسئله در تحلیلی به نوشته ژنرال ایگور کالسنیکوف و ژنرال بازنشسته ویچسلاو کروگلوف برای نشریه "اندیشه نظامی" که از سوی وزارت دفاع روسیه ماهانه منتشر می‌شود، آمده است.

در این مقاله اشاره شده که استقرار تشکیلات و واحدهای نظامی جدید آمریکایی و دیگر اعضای ناتو در خاک لهستان، رومانی، کشورهای حوزه بالتیک، فنلاند و سوئد در واقع عملیاتی است که آمادگی نیروهای غربی برای بروز درگیری‌های نظامی احتمالی با روسیه و بلاروس را تضمین می‌کند. این دو مقام نظامی روس یادآور شدند، برای این منظور است که اقدامات تحریک آمیز از طرف کشورهای عضو ناتو برای مسدود کردن منطقه کالینینگراد که برای روسیه اهمیت استراتژیکی خاصی دارد، امکان پذیر شده است.

پیش از این، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده نیز گفته بود که مقامات کی‌یف بسیار مایل هستند تا ناتو را در مقابل روسیه قرار دهند و در این صورت آنها می توانند کنار نشسته و به این درگیری نگاه کنند. به عقیده آنتونوف، اقدام واشنگتن در خصوص اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از تسلیحات آمریکایی در خاک روسیه بی مسئولیتی کامل است و آمریکا را به درگیری می‌کشاند.

هریس و سالیوان نمایندگان آمریکا در نشست اوکراین در سوئیس هستند

کاخ سفید شب گذشته، دوشنبه، اعلام کرد که کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا و جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهور، نمایندگان واشنگتن در کنفرانس سوئیس درباره اوکراین خواهند بود.

در این بیانیه آمده است: کامالا هریس در تاریخ 15 ژوئن برای شرکت در نشست صلح در اوکراین به سوئیس سفر خواهد کرد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی نیز معاون رئیس جمهور را در این سفر همراهی خواهد کرد تا به نمایندگی از ایالات متحده در اجلاس صلح اوکراین شرکت کنند.

یادآوری شده که بدین ترتیب هریس و سالیوان تعهد دولت آمریکا در ادامه حمایت از اوکراین را تایید خواهند کرد.

این در حالی است که چند روز قبل سخنگوی وزارت خارجه چین، مائو نینگ گفت که پکن در کنفرانس صلح سوئیس شرکت نخواهد کرد، زیرا این نشست نقش مهمی در حل مناقشه اوکراین ایفا نخواهد کرد، زیرا روسیه به آن دعوت نشده است.

طبق اطلاعات رسانه‌ها، عربستان سعودی نیز به همین دلیل در این اجلاس حضور نخواهد یافت.

پیتر سییارتو، وزیر خارجه مجارستان نیز یادآور شد که مشخص نیست کشورش در کنفرانس اوکراین در سوئیس شرکت کند و از این مسئله تعجب می‌کند که چرا باید چنین کنفرانسی در غیاب یکی از طرف‌های درگیر برگزار شود و این برخورد منطقی نیست.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفت که کنفرانس سوئیس، بدون حضور روسیه، اقدامی بیهوده است.

قزاقستان ممکن است در نشست اوکراین در سوئیس شرکت کند

وزارت امور خارجه قزاقستان امکان شرکت مقامات این کشور در نشست سوئیس در مورد حل و فصل مناقشه در اوکراین را بعید ندانست.

سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان گفت: حضور کشورمان در این اجلاس با در نظر گرفتن برنامه رویدادهای بین‌المللی و مواضع رسمی آستانه در این خصوص مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد که قزاقستان از لحاظ تاریخی روابط نزدیکی با اوکراین و روسیه از همه جهات درد و همچنین از حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی هر دو کشور حمایت می‌کند.

به گفته این دیپلمات، این کشور مایل است از نزدیک در جریان مذاکرات بین المللی درباره حل و فصل مناقشه اوکراین قرار بگیرد.

استفاده سوئیس از 4 هزار نیرو برای محافظت از اجلاس اوکراین

وزارت دفاع سوئیس روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور 4 هزار سرباز را برای تامین امنیت نشست سران اوکراین که از 15 تا 19 ژوئن در بورگنستاک برگزار می شود، اعزام خواهد کرد.

یادآوری شده که سوئیس بیش از 160 کشور را به این رویداد دعوت کرد و بیش از 80 کشور از این تعداد شرکت خود را تایید کردند. به همین منظور در طول این اجلاس، 4 هزار نیروی نظامی سوئیسی از تامین امنیت میهمانان این اجلاس محافظت خواهند کرد.

علاوه بر این، ارتش بر اقدامات شناسایی هوایی و عملیات آبی خاکی نظارت خواهد داشت، امنیت حریم هوایی سوئیس در طول این نشست نیز با گشت زنی مداوم جنگنده‌های F/A-18، تجهیزات دفاع هوایی زمینی (دفاع هوایی)، رادارهای اضافی و نظارت پیشرفته بر حریم هوایی کشور تضمین خواهد شد.

کنفرانس اوکراین حداقل 11.2 میلیون دلار برای سوئیس هزینه دارد

در بیانیه منتشره در وب سایت رسمی پارلمان سوئیس گزارش شده است که کنفرانس صلح برای حل بحران اوکراین در بورگنستاک سوئیس، بین 10 میلیون فرانک (حدود 11.2 میلیون دلار) تا 15 میلیون فرانک (حدود 16.7 میلیون دلار) برای مقامات این کشور هزینه خواهد داشت.

طبق این اطلاعات، این هزینه برگزاری کنفرانس به تعداد هیئت‌های شرکت کننده و سطح آنها بستگی دارد که پارامترهای آن هنوز نهایی نیستند، بنابراین هنوز نمی توان هزینه دقیق را نام برد. سقف هزینه در حال حاضر بین 10 تا 15 میلیون فرانک، از جمله 10 میلیون برای امنیت داخلی، پیش بینی شده است.

مقامات سوئیسی فهرست نهایی شرکت کنندگان را اندکی قبل از شروع کنفرانس منتشر خواهند کرد.

در این بیانیه مشخص شده که دولت سوئیس هزینه سفر نمایندگان خارجی برای شرکت در این اجلاس یا اقامت آنها در این کشور را پرداخت نخواهد کرد.

سنای سوئیس از ارائه کمک‌ مالی اضافی به کی‌یف خودداری کرد

مجلس سنای سوئیس از تخصیص کمک اضافی برای اوکراین خودداری کرد. مسئله روز دوشنبه در سایت رسمی پارلمان این کشور منتشر شد. مشخص شده که 28 نماینده مخالف حمایت مالی بودند، 15 نفر رای موافق داده و دو نماینده نیز رای ممتنع دادند.

طبق این اطلاعات، کمیسیون سیاست امنیتی پارلمان پیشنهاد ایجاد یک صندوق قانونی ویژه برای این منظور را داده بود، ولی این لایحه در مراسم رای گیری روز دوشنبه نتوانست آرای لازم را بدست آورد. بنابراین، این پیشنهاد از بررسی خارج شده است.

همانطور که در این سند اشاره شد، قرار بود 5 میلیارد فرانک اضافی (حدود 5.6 میلیارد دلار) برای کمک مالی به بازسازی اوکراین استفاده شود. اما تصمیمی برای تخصیص این مبلغ گرفته نشد. در بیانیه پارلمان ذکر شده که این نتیجه "تعجب آور نیست، زیرا این نظریه در هفته های اخیر با انتقادات زیادی مواجه شده است".

پیش از این، رئیس‌جمهور سوئیس گفته بود که قصد ندارد به اوکراین سلاح ارسال کند ولی از کمک مالی به این کشور حمایت می‌کند.

درخواست عمروف از ایرباس، بوئینگ و گوگل برای حمایت از تولید سلاح در اوکراین

رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین در جریان سفر خود به سنگاپور با نمایندگان شرکت‌های نظامی و فناوری مانند ایرباس، بوئینگ، گوگل و سایرین دیدار کرده و از آنها خواست تا حمایت مالی خود برای تولید تسلیحات در اوکراین را دریغ نکنند. این دیدارها در حاشیه مجمع "گفتگوی شانگری-لا" انجام شد.

وزیر دفاع اوکراین در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: من از آنها خواستم برای تولید سلاح در اوکراین سرمایه گذاری کرده و شرکت های دفاعی مشترکی در این زمینه ایجاد کنند. عمروف یادآور شد که او می خواهد کی‌یف "به آخرین فناوری‌های نظامی دسترسی داشته باشد".

به گفته او، یا تولید در اوکراین انجام می شود، یا شرکت‌های اوکراینی برای همکاری با تاسیسات جهانی جذب خواهند شد. عمروف اعتراف کرد که در حال حاضر این کشور با برخی از شرکت‌های دفاعی خارجی همکاری می‌کند و ارتش اوکراین در حال آزمایش تسلیحات، تجهیزات و فناوری‌های آنها در میدان نبرد است و گزارشات منحصربه‌فردی در این باره به آنها ارائه می‌کند.

زلنسکی ممکن است شخصاً به اجلاس سران گروه7 نرود

سرگئی نیکی‌یفوروف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که ولادیمیر زلنسکی ممکن است شخصاً برای شرکت در نشست سران کشورهای گروه هفت (G7) که 13 تا 15 ژوئن در ایتالیا برگزار می‌شود، به این کشور سفر نکند.

وی روز دوشنبه در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: متأسفانه نمی توانم تایید یا تکذیب کنم که زلنسکی به صورت فیزیکی در نشست سران جی7 شرکت خواهد کرد.

دبیر مطبوعاتی در عین حال افزود که رئیس جمهور در هر صورت به صورت آنلاین یا آفلاین در این رویداد مشارکت خواهد داشت.

پیش از این، بلومبرگ گزارش داد که زلنسکی در نشست سران گروه 7 در ایتالیا شرکت خواهد کرد. به نوشته این آژانس خبری، او از این سفر برای ترغیب کشورهای اروپایی برای موافقت با کمک مالی مضاعف به اوکراین استفاده خواهد کرد.

شکست تلاش زلنسکی برای متقاعد کردن کشورهای آسیایی برای حمایت از کی‌یف

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز دوشنبه به نقل از منابع خود گزارش داد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در جریان کنفرانس امنیتی سنگاپور، که به "گفتگوی شانگری-لا" نیز معروف است، نتوانست کشورهای آسیایی را برای ارائه کمک‌های مشابه غرب به کی‌یف در در درگیری نظامی با روسیه ترغیب کند.

این نشریه یادآور شد، زلنسکی نتوانست همان نگرانی که در میان کشورهای غربی درباره نتیجه درگیری اوکراین وجود دارد را در میان رهبران آسیایی در مورد این مناقشه ایجاد کند و به ویژه مورد استقبال سرد وزیر دفاع جمهوری خلق چین قرار گرفت.

زلنسکی در این کنفرانس اعتراف کرد: «متاسفانه اوکراین هیچ رابطه قوی با چین ندارد، زیرا مقامات پکن چنین چیزی را نمی‌خواهند». او همچنین چین را به دلیل عدم شرکت در کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس، به کارشکنی در روند حل و فصل این مناقشه متهم کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1232889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =