انتخابات؛ حق اروپایی‌ها، مایه شرم ایرانی‌ها!

حسن دانش*

گروه سیاسی ایسکانیوز- توئیتر(ایکس) را باز میکنم تا طبق روال هر شب مطالب روزی که گذشت را بخوانم و اگر شد خودم هم توئیتی بزنم. جالب است. به محض ورود به ایکس با بنر تبلیغاتی اتحادیه اروپا مواجه می شوم که از مردم خواسته تا از حق رای خود در انتخابات پارلمان این اتحادیه که 20 خرداد برگزار می شود، استفاده کنند.لینکی هم برای اطلاعات تکمیلی درباره این انتخابات قرار داده است.

این را مقایسه می کنم با راهبرد و راهکنش رسانه های فارسی زبان مواجب بگیر از دولت های خارجی که در سالهای اخیر و با نزدیک شدن به هر انتخابات در ایران، دائما با تکرار یک کلمه حنجره پاره می کنند؛ رای ندهید! رسانه هایی که اتفاقا عمدتا یک سرشان به پایتخت های شبه جزیره اروپا می‌رسد.

از این ها بگذریم و به جمله تبلیغاتی برگردیم. نوشته بود: USE YOUR VOTE یا به فارسی: از [حق] رای خود استفاده کنید. به این فکر میکنم که خب یعنی توئیتر باهوش که نه تنها از ملیت و زبان من بلکه از ریز علاقه‌مندی‌های من هم بعضا مطلع است و مطالب تایملاین من را لحظه ای مهندسی می‌کند، نمی‌داند که منِ ایرانی را چه به انتخابات پارلمان اروپا؟

احتمالا توئیتر باهوش نخواسته که دموکراسی غرب را به رخ من جهان سومی از نگاه خودش بکشد! نه؛ چرا بد بین باشم آخر! توئیتر حتما شبکه اجتماعی‌ای با سیاست‌های مستقل است که هیچ وقت به دنبال یوروهای اروپایی نمی‌رود. او احتمالا حواسش نبوده وگرنه قصد نداشته به من سرکوفت بزند که بدبخت! همین الان که جمهوری اسلامی سر شما را با ثبت نام نامزدهای رنگارنگ و بالا و پایین شورای نگهبان با آن نظارت استصوابی اش گرم کرده، بیا و ببین که مردم قاره سبز در کمال آزادی «حق» رای دارند و سیاستمدارانی که در آزادی آن‌ها را به «استفاده از این حق رای» تشویق می‌کنند.

ببین چقدر همه چیز زیباست! همان اروپا که رسانه هایی از قلب آن 24 ساعته به انتخابات شما می‌خندند و ثبت نام نامزدهای رنگارنگ و مختلف را با عباراتی همچون «جشن تکلیف» به مسخره گرفته اند، کمتر از تجمع اعتراضی دو روز پیش کشاورزان با تراکتورهایشان مقابل مقر اتحادیه اروپا در بروکسل حرف می‌زنند.

یا به روی خود نمی‌آورند که اروپانشنیان با کلاس درست روزهایی را سپری می‌کنند که ماموران امنیتی حکومت در فرانسه و آلمان و ... به جان دانشجوها در دانشگاه‌ها افتاده اند و این مردم همیشه شیک در سریال‌ها، یک فعال مدنی مو فرفری ندارند که فریاد بزند: «جای دانشجو زیر لگد پلیس و در زندان نیست!» یا « آی مردم مگر تصاویر از مو کشیدن دانشجوی دختر دانشگاه هامبولت آلمان یا سرود آزادی که در سوربن فرانسه خوانده شد را فراموش کرده اید که می خواهید رای دهید!» یا یک هنرپیشه کچل ندارند که آخرین سریال حکومتی‌اش را بازی کرده باشد و با پول آن مثلا به یک کشور آسیایی مثل ایران، چین یا روسیه برود و از آن جا برای آزادی دانشجوهایش برقصد یا این فرانسوی های بیچاره از بد اقبالی خود یک فوتبالیست بومی ندارند که پناهنده شود به ایران و از آنجا استوری بگذارد که گول این مکرون را نخورید!

اصلا ولش کن. اتحادیه اروپا حالا یک حرفی زد تو چرا این قدر بدبینی و توهم توطئه داری؟! این ایلان ماسک ذلیل مرده را هم چه به سیاست! او که آدم معامله است و سود مالی؛ سیاست را بیچاره به مقداری دنبال می‌کند که جیبش پر شود. انگار شما غرب آسیایی‌ها عادت کرده اید که بزرگ و کوچک حوادثتان و بد و خوب روزگار را به این غربی‌های متمدنِ کت و شلواری گره بزنید! بگذارید آن‌ها هم زندگی‌شان را بکنند.

*سردبیر دانشگاه و آموزش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران

کد خبر: 1233068

برچسب‌ها