تخلف در امتحانات دانشگاه چه عواقبی دارد؟ / مصادیق تقلب در امتحان

ضوابط و قوانین مربوط به برگزاری امتحانات پایان ترم نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دانشگاه‌های کشور اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امتحانات پایان ترم نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ دانشگاه‌ها، معمولا از دهه آخر خردادماه آغاز و تا اوائل تیرماه ادامه دارد.

این روزها دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور خود را برای آزمون پایان سال آماده می‌کنند و از این رو در آستانه آغاز امتحانات دانشگاه‌ها و برای کمک به دانشجویان، ایسکانیوز برخی ضوابط و قوانین مربوط به برگزاری امتحانات را بررسی کرده است که در ادامه می‌خوانید:

قوانین به دست نیاوردن نمره قبولی در خارج از سنوات مجاز تحصیلی یا حذف غیرموجه درس

بر اساس آئین نامه یکپارچه مقررات آموزشی دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در صورت به دست نیاوردن نمره قبولی در خارج از سنوات مجاز تحصیلی در هر درس یا حذف غیرموجه درس به تشخیص دانشگاه، پرداخت هزینه برای دانشجوی مشمول آموزش رایگان جهت انتخاب مجدد همان درس یا درس جایگزین آن توسط هیئت امنای دانشگاه تصمیم‌گیری می‌شود.

همچنین بر اساس ماده ۷ این آیین نامه شرکت دانشجو در تمام جلسات کلاس درس الزامی است از این رو در تبصره یک این ماده آمده است:

ثبت نمره صفر برای دانشجو در صورت غیبت غیرموجه در امتحانات

اگر دانشجو در درسی بیش از ۱۶/۳ جلسات کلاس و یا در جلسه «امتحان» پایان نیمسال همان درس، غیبت کند؛ نمره آن درس صفر ثبت می‌شود. در صورتی که به تشخیص شورای آموزشی دانشگاه، غیبت دانشجو موجه تشخیص داده شود، آن درسِ صفر و نمره آن، از مجموع درس‌های آن نیمسال حذف می‌شود.

ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو در هر درس توسط مدرس آن درس و بر اساس حضور و فعالیت در کلاس، انجام تکالیف و نتایج امتحانات انجام می‌شود و به صورت عددی از صفر تا بیست محاسبه خواهد شد. همچنین برگزاری آزمون کتبی برای دروس نظری الزامی است.

قوانین ثبت اعتراض به نمره امتحانی

این آئین نامه اضافه می‌کند: مدرس درس موظف است در چارچوب ضوابط دانشگاه ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز از اعلام گزارش نهایی امتحان در دوره کاردانی و کارشناسی و حداکثر ۲۰ روز پس از اعلام گزارش نهایی امتحان در دوره کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، جهت رسیدگی به اعتراضات مکتوب دانشجویان و رفع اشتباهات احتمالی اقدام به بازبینی اوراق امتحانی درس کند و نتیجه آن را به دانشجو و دانشگاه اعلام و ثبت نماید. دانشگاه موظف به ایجاد سامانه الکترونیک و نرم افزاری برای اجرایی سازی این تبصره است.

در صورت درخواست مدرس جهت تغییر نمره ثبت شده دانشگاه مطابق با ضوابط مصوب خود با دریافت فرم اصلاح نمره و دلائل اشتباه صورت پذیرفته در ثبت نمره توسط مدرس، مجاز به اصلاح نمره است.

دانشجو در چه صورت مشروط و از ادامه تحصیل محروم می‌شود؟

همچنین بر اساس این آئین نامه نمره ارزشیابی از هر درس به صورت عددی از صفر تا بیست محاسبه می‌شود و حداقل نمره قبولی در هر درس، ۱۰ و میانگین کل قابل قبول در هر نیمسال ۱۲ است و چنانچه میانگین نمرات دانشجو در هر نیمسال تحصیلی کمتر از ۱۲ باشد، مشروط تلقی می‌شود.

چنانچه دانشجو در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دو نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته ۳ نیمسال اعم از متوالی یا متناوب مشروط شود، از ادامه تحصیل محروم می‌شود. تعداد واحدهای درسی قابل اخذ توسط دانشجو و شرایط آن در نیمسال پس از مشروطی مطابق ضوابط دانشگاه مندرج در شیوه نامه اجرایی دانشگاه(موضوع ماده ۵۱ آیین نامه) و با رعایت مفاد ماده ۱۷ (انتخاب حداقل ۱۲ واحد درسی در هر نیمسال تحصیلی برای دانشجو الزامی است) این آیین نامه انجام می‌شود.

آیا می‌توان قبل از امتحان درسی را حذف کرد؟

دانشجو می‌تواند در صورت موافقت دانشگاه، یک هفته قبل از شروع امتحانات پایان نیمسال، صرفا یک درس نظری را در بازه زمانی تعیین شده توسط دانشگاه حذف کند.

بر اساس آئین نامه یکپارچه مقررات آموزشی دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ملاک دانش آموختگی برای تمامی دوره‌ها گذراندن کلیه واحدهای دوره و داشتن میانگین کل حداقل ۱۲ در پایان دوره است.

نمرات مردود دانشجویان در معدل کل دانشجویان موثر است؟

حداقل نمره قبولی در هر درس ۱۰ است. دانشجویی که در هر نیمسال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نیمسال‌های بعدی، درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، نمره یا تمام نمره‌های مردودی قبلی در ریزنمرات تحصیلی دانشجو، ثبت می‌شود و این نمره‌ها در میانگین نیمسال و کل دوره محاسبه می‌شود.

نتیجه تخلف در امتحانات

صورتجلسه تقلب در امتحان دانشگاه آزاد و سراسری هر سال در اختیار کمیته انضباطی دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد و براساس آن داوطلبان امتحان دانشگاه که در جلسه امتحان تقلب کرده باشند، بر طبق این صورتجلسه، پرونده دانشجویی آنها مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و محرومیت‌هایی برای آنها لحاظ می‌گردد.

چنانچه دانشجویان در امتحانات دانشگاه خود مرتکب تقلب شوند، در صورت اثبات تقلب آنها، نمره ۲۵ صدم یا محرومیت از تحصیل برای دانشجو لحاظ خواهد شد.

مطابق با آیین نامه انضباطی دانشگاه‌ها و مطابق با صورتجلسه تقلب در امتحان دانشگاه آزاد و سراسری در سال ۱۴۰۳، استفاده از هرگونه یادداشت، جزوه، کتاب، نوشته، رد و بدل کردن نوشته با دانشجویان دیگر در جلسه امتحان، همراه داشتن کارت دانشجویی جعلی، عدم نشستن در مکان تعیین شده، فرستادن فرد دیگری به جای خود داوطلب در جلسه آزمون، نوشتن اطلاعات درسی بر روی دست، رد و بدل کردن وسیله‌هایی چون ماشین حساب و همرا داشتن از تلفن همراه بدون هماهنگی با مسئولین، به علاوه نگاه کردن بر روی ورقه امتحانی دانشجوی مجاور یا نشان دادن ورقه به دیگر دانشجویان، بر هم زدن نظم جلسه آزمون و داشتن مشاجره با مراقبان حاضر در جلسه امتحان، خروج و بازگشت غیر مجاز به جلسه آزمون و… از مصادیق تخلف و تقلب در امتحانات دانشگاه به شمار می‌آیند که برای افراد مجازات‌هایی را در پی دارد.

علاوه براین اگر تقلب فرد متخلف در آزمون محرز شود، براساس صورتجلسه تقلب در امتحان دانشگاه آزاد و سراسری، نمره «بیست و پنج صدم» برای آن درس لحاظ خواهد شد و متناسب با نوع تقلب به یکی از جریمه‌ها از جمله تذکر شفاهی، اخطار به داوطلب به صورت کتبی بدون ثبت کردن آن در پرونده دانشجو، دادن اخطار کتبی به دانشجو بدون لحاظ کردن در پرونده، دادن اخطار کتبی و ثبت در پرونده دانشجو یا توبیخ نمودن داوطلب به صورت کتبی و درج نمودن آن پرونده دانشجو محکوم می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =