تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر پیوند والدین و فرزندان

راضیه صداقت فعال رسانه‌ای گفت: والدینی که زمان زیادی را در سایت‌هایی مانند فیس بوک، یوتیوب، آپارات و غیره می‌گذرانند ممکن است از فرزندان خود غافل شوند و یا دیگر نظارتی بر آن‌ها نداشته باشند. این در حالی است که والدین در محتواهای منتشرشده غرق می‌شوند.

راضیه صداقت نژاد فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد گفت: میان استفاده از فضای مجازی و ارزش‌های خانواده یک رابطه‌ای وجود دارد. استفاده از فضای مجازی در رفتار و روش زندگی تاثیر می‌گذارد. هر چه استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد به مراتب تاثیر منفی آن هم در بنیان خانواده بیشتر می‌شود و به همین منظور تعاملات خانوادگی به مرور ‌کمتر می‌شود. اگرچه جنبه‌های مثبت بسیاری از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، اما تأثیرات منفی آن بر کودکان و نوجوانان نیز بی‌شمار است. ارتباطی که قبلاً به‌صورت حضوری یا تلفنی بوده است، اکنون می‌تواند بدون تماس یا ارتباط فیزیکی انجام شود. افراد ساعات بی شماری از عمر خود را با وسایلی می‌گذرانند که با استفاده از آنها بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، کارهای روزمره خود را به اشتراک بگذارند و اطلاعات جدید کسب کنند.

وی ادامه داد: استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی ممکن است بر پیوند قوی بین والدین و فرزندان تأثیر بگذارد. اگر والدین توجه خود را به طور مداوم بر روی وسایل ارتباطی متمرکز کنند، ذهن آن‌ها به سوی موارد بی‌اهمیت می‌رود و ارتباطشان با فرزندان قطع می‌شود. والدین و فرزندان دیگر مکالمه چهره به چهره ندارند بلکه به یکدیگر پیام می‌دهند حتی زمانی که فاصله کمی از هم دارند و یا در یک خانه هستند. والدینی که زمان زیادی را در سایت‌هایی مانند فیس بوک، یوتیوب، آپارات و غیره می‌گذرانند ممکن است از فرزندان خود غافل شوند و یادیگر بر آن‌ها نظارتی چندانی نداشته باشند، در حالی که در محتواهای منتشرشده از طریق رسانه‌های اجتماعی غرق می‌شوند.

صداقت تصریح کرد: والدین مسئولیت زیادی در زمینه سلامت روانی فرزند خود دارند. کودکان سریع جذب محتواها می‌شوند و از این طریق نیازهای فردی خود را تامین می‌کنند. آن‌ها برای ارتباط با دنیای مجازی از دنیای حقیقی جدا می‌شوند. این قطع ارتباط باعث ایجاد شکاف در روابط والدین و فرزندان می‌شود، زیرا کودکان برای حل مشکلات خود زحمت نمی‌کشند و والدین به آرامی ارتباط خود را با آنچه در زندگی فرزندشان اتفاق می‌افتد از دست می‌دهند. بنابراین، استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی نه تنها شکافی در روابط والدین و فرزندان ایجاد می‌کند، بلکه بر سلامت روانی کودک نیز تأثیر می گذارد. تاثیری که ممکن است سال‌ها باقی بماند و التیام هم پیدا نکند.

راضیه صداقت در آخر افزود: مسأله اصلی والدین که کودکان کوچک‌تر دارند، این است که مدت زمان زیادی از آن‌ها می‌گیرد. کودکان بازی و برنامه‌های بیشتری برای سرگرم شدن و فیلم‌هایی برای تماشا پیدا می‌کنند که باعث می‌شود ارتباط خود را با والدین قطع کرده و از طریق بازی کردن یا دیدن فیلم و کارتون نیاز خود به آرامش را تامین کنند. در نتیجه، فرزندان از والدین خود دور می‌شوند. این بیشتر به این دلیل رخ می‌دهد که کودکان نیاز به توجه دارند و بیشتر اوقات، والدین به دلیل کار و مشغله زیاد زندگی و یا سایر عوامل توجه کافی به آن‌ها نمی‌کنند. هنگامی که فرزند شما از هر نوع رسانه یا فناوری استفاده می‌کند، به طور فعال مشارکت داشته باشید.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1233503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =