زدها کمتر از بقیه خوشحالند / نسل قربانی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

نظرسنجی مرکز نظرسنجی معتبر «گالوپ» از بیش از ۲ هزار آمریکایی از نسل زد (۱۲ تا ۲۶ سال) نشان می‌دهد که این گروه سنی نسبت به نسل‌های قبلی در سن خود روزگار سخت‌تری دارند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ داده‌ها نشان می‌دهد که از بین افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، حدود ۷۵ درصد گزارش دادند که حداقل تا حدودی خوشحال هستند. با این حال، با رسیدن کودکان و نوجوانان به سن بزرگسالی، این تعداد به طور قابل توجهی کاهش یافت.

متخصصان می‌گویند: ۲ عامل به شدت با شادی نسل زد مرتبط است: مدت زمانی که آنها برای خواب آخر هفته و استراحت در اختیار دارند، و حتی مهم‌تر احساس هدفمندی آنها است.

آنها معتقدند که شادی بیشتر با احساس بیدار شدن هر روز و احساس اینکه کار یا مدرسه جالب و مهم است پیش‌بینی می‌شد. اما چیزی که برای نسل زد مهم است این است که آیا حس می‌کنند زندگی‌شان مهم است تا تغییری در خود ایجاد کنند؟ این افراد کمتر به این موضوع فکر می‌کنند که آیا کار می‌کند تا پول بیشتری به دست آورد، یا ترفیع شغلی بگیرد یا چیزهایی از این قبیل.

کارشناسان معتقدند دنیای مدرن امروزی که با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تعریف می‌شود، سبک زندگی نسل جوان را به گونه‌ای تغییر داده است که آنها به افرادی افسرده، مضطرب و ناامید تبدیل شده‌اند.

یافته‌های کلیدی

۱- کمتر از نیمی (۴۷ درصد) از آمریکایی‌های نسل زد در زندگی خود موفق هستند. این میزان نرخ بسیار پایین‌تری نسبت به نسل هزاره در همان سن را نشان می‌دهد.

۲- ۷۶ درصد از اعضای نسل زد موافقند که آینده خوبی در پیش رو دارند، با این حال تنها ۴۴ درصد گزارش می‌دهند که برای آینده خود آماده هستند.

۳- اعضای نسل زد که والدین‌شان آنها را برای دنبال کردن به اهداف و رویاهایشان تشویق می‌کنند، بیش از ۲ برابر افرادی دیگر معتقدند که آینده خوبی در انتظارشان است؛ ۵۱ درصد در مقابل ۲۳ درصد. این افراد به احتمال ۴۹ درصد نسبت به افراد دیگر (۲۳ درصد) به اهداف خود می‌رسند.

۴- علیرغم کاهش قابل توجه یادگیری ناشی از ویروس کرونا، سه چهارم دانش‌آموزان نسل زد عملکرد تحصیلی خود را «عالی» یا «خوب» ارزیابی می‌کنند. این در حالی است که دانش‌آموزان پسر، سیاه‌پوست و اسپانیایی تبار عملکرد تحصیلی خود را کمتر از دیگران ارزیابی می‌کنند.

۵- بیشترین امید نسل زد برای آینده این است که «پول کافی برای زندگی راحت به دست آورند» (۶۹ درصد)، در حالی که ۶۴ درصد می‌گویند منابع مالی مانعی برای دستیابی به اهداف و آرزوهای آینده آنها است.

نبرد برای امید به زندگی

کمتر از نیمی از اعضای نسل زد در حال پیشرفت هستند و از آنجایی که آنها به بزرگسالی نزدیک می‌شوند، نگرانی‌ها در مورد آینده این نسل بیشتر می‌شود. نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۲۲ نشان داد که آمریکایی‌ها نسبت به شانس جوانان برای داشتن آینده‌ای بهتر از والدین خود کمترین خوش‌بینی را در سه دهه گذشته داشته‌اند. این احساسات نه تنها در بین عموم مردم، بلکه در خود نسل زد نیز منعکس شده است.

زمانی که از آنها خواسته شد که زندگی فعلی و آینده خود را در مقیاس صفر تا ۱۰ رتبه‌بندی کنند، ۵۳ درصد زندگی فعلی خود را هفت یا بالاتر و ۶۸ درصد زندگی پیش بینی شده خود در پنج سال آینده را هشت یا بالاتر ارزیابی کردند. کسانی که در حال «شکوفایی» هستند، هم رتبه هفت یا بالاتر در ارزیابی زندگی فعلی خود دارند و هم رتبه هشت یا بالاتر در ارزیابی زندگی آینده خود.

به نظر نمی رسد که بحث امید کم به زندگی کاملاً به مرحله زندگی نسل زد مرتبط باشد. زیرا در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴، زمانی که هزاره‌ها با نسل زد امروز همسن بودند، گالوپ ۵۹ و ۶۰ درصد از نسل هزاره‌های ۱۸ تا ۲۶ ساله را افراد موفق و امیدوار به زندگی ارزیابی کرد؛ در حالی که این میزان در نسل زد در سال ۲۰۲۳ فقط ۴۱ درصد است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که تحصیلات پس از دوره متوسطه تاثیر قابل توجهی بر ارزیابی زندگی نسل زد دارد. حدود ۳۸ درصد از این افراد که دیگر وارد دانشگاه نشده‌اند، در حال پیشرفت هستند. در مقایسه ۵۲ درصد از افرادی که مدرک تحصیلات تکمیلی خود را به پایان رسانده‌اند، در حال پیشرفت هستند. نتایج نشان می‌دهد که سطح شکوفایی نسل زد پس از پایان دوره دبیرستان شروع به کاهش می‌کند. اما اگر یا بعد از آن وارد دانشگاه شوند و مدرک تحصیلی بالاتر از دبیرستان بگیرند، رضایت و خوش‌بینی آنها دوباره باز می‌گردد.

زدها کمتر از بقیه خوشحالند / نسل قربانی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

مسائل عاطفی و روانی

نسل زد با مسائل روانی و عاطفی بیشتری نسبت به نسل قبلی در همان سن دست و پنجه نرم می‌کند. افراد نسل زد علاوه بر اینکه امید به زندگی کمتری دارند، سلامت روانی خود را بسیار کمتر از همسالان مسن‌تر خود ارزیابی می‌کنند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سلامت روان نسل زد از نسل‌های قبلی خود در همین سن متفاوت است. گالوپ در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۳ از بزرگسالان جوان پرسید: «سلامت روانی یا رفاه عاطفی خود را در این زمان چگونه توصیف می‌کنید؟» ۵۵ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۶ ساله در سال ۲۰۰۴ و ۵۲ درصد از جوانان همین سن در سال ۲۰۱۳ سلامت روان خود را «عالی» توصیف کردند. اما در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از نسل زد ۱۸ تا ۲۶ ساله سلامت روان فعلی خود را عالی ارزیابی می‌کنند.

گفته می‌شود، ممکن است بخشی از این شکاف به دلیل کاهش کلی سلامت روان بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۳ باشد، زیرا نسل‌های زد و قبل از آن رتبه‌بندی سلامت روان بسیار پایین‌تری را نسبت به سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۰۴ گزارش می‌کنند. شرایط روحی و روانی نسل زد به صورت روزانه متفاوت از نسل‌های دیگر است. افراد این نسل گزارش می‌دهند که احساسات منفی مانند استرس، اضطراب و تنهایی را در بسیاری از روزها تجربه می‌کنند. در واقع این افراد نسبت به نسل‌های قبل هفت درصد بیشتر احساسات منفی دارند.

این احساسات منفی در نسل زد در دختران و پسران هم متفاوت است؛ به خصوص وقتی صحبت از استرس و اضطراب به میان می‌آید، دختران بیشتری نسبت به پسران این نسل با احساسات منفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

خوش‌بین، اما غیرآماده

اکثر افراد نسل زد معتقدند که آینده آنها روشن است، اما کمتر از نیمی از آنها برای آن آمادگی دارند. به طور کلی، افراد نسل زد نسبت به آینده خود خوشبین هستند؛ به ویژه جوانانی که بزرگسالی دارند که آنها را تشویق می‌کند تا اهداف و رویاهای خود را دنبال کنند.

با این حال، رویارویی با چالش‌هایی با سلامت روانی و عاطفی می‌تواند خوش‌بینی را خفه کند. افراد نسل زد که سلامت روان خود را «ضعیف» ارزیابی می‌کنند، نسبت به کسانی که سلامت روان خود را «عالی»، «خوب» یا «عادلانه» ارزیابی می‌کنند، بسیار کمتر احتمال دارد که آینده خوبی در پیش داشته باشند. گفته می‌شود، در مواجهه با مبارزات سلامت روان برای این نسل، خوش‌بینی کاملاً پایداری وجود دارد. بیش از سه نفر از هر پنج نفر نسل زد که سلامت روانی و عاطفی خود را «معمولی» ارزیابی می‌کنند، نسبت به آینده خوش‌بین هستند.

اظهار نظر در مورد مدارس

در حالی که نسل زد در معرض مسیرهای شغلی متفاوتی در مدرسه قرار دارد، کمتر از نیمی از دانش‌آموزان این نسل می‌گویند که مدارس فرصت‌های عملی خوبی را برای آماده کردن آنها به بازار کار فراهم می‌کند. تقریباً هفت نفر از هر ۱۰ نفر نسل زد که در دبیرستان درس می‌خوانند، می‌گویند که مدارس آنها را در مسیرهای شغلی متفاوتی قرار می‌دهند (۶۸ درصد)، و حدود نیمی از آنها می‌گویند که مهارت‌های مرتبط با شغل مورد نظرشان را در مدرسه یاد می‌گیرند (۴۷ درصد).

تحقیقات نشان داده است که اختلال در آموزش ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ باعث کاهش یادگیری قابل توجهی شده است که بسیاری از والدین آن را دست کم می‌گیرند. پسران نسل زد اندکی کمتر از دختران احتمال دارد که نمرات عالی یا خوب را گزارش کنند.

وابستگی به فضای مدرسه

نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که نسل زد هر چقدر از مدرسه حس مثبتی بگیرد، در یادگیری و انجام تکالیف خود موفق‌تر عمل می‌کند و اظهار نظرهای اینچنینی دارد:

  • هر روز در حال یادگیری چیزهایی هستم که مرا برای آینده آماده می‌کند.
  • در مدرسه، هر روز یک کار را که به بهترین شکل انجام می‌دهم.
  • در هفت روز گذشته، یکی به من گفت که در مدرسه کار خوبی انجام داده‌ام.
  • در هفت روز گذشته، چیز جالبی در مدرسه یاد گرفتم.
  • تکالیف مدرسه من را به نحو خوبی به چالش می‌کشد.

افراد نسل زد که اظهارنظری شبیه به موارد بالا دارند، به طور قابل توجهی بیشتر احساس می‌کنند که زندگی هدفمندی دارند و نسبت به آینده خود خوش‌بین هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =