مهار شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خراسان شمالی

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در استان از سال ۱۴۰۰ اجرای طرح واکسیناسیون فراگیر دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک شروع شد که هم اکنون شیوع این بیماری در استان مهار شده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی،حسن قاسمی فرد در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره اجرای طرح واکسیناسیون فراگیر دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان اظهار کرد: این بیماری، یک بیماری ویروسی، بسیار مُسری همچنین بیماری اختصاصی دام و بیماری بومی کشور است.

وی گفت: علائم این بیماری در دام‌ها به صورت تب بالا، ترشحات چشمی و بینی، اسهال و ضایعات دهانی همچنین وجود تلفات بالا در دام‌های جوان چهار تا ۱۸ ماهه است که البته بزها به این بیماری حساس‌تر هستند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی همچنین بیان کرد: مبارزه علیه این بیماری در سطح کشور همزمان با دنیا از سال ۲۰۱۵ شروع شد که البته هدفگذاری شده است این بیماری تا سال ۲۰۳۰ در دنیا ریشه کن شود.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه علیه این بیماری با انجام واکسیناسیون فراگیر به صورت رایگان در جریان است.

قاسمی فرد در ادامه با یادآوری این مطلب که در سال ۹۷، ۱۰۱ کانون این بیماری در استان شناسایی شده بود، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۱ اجرای واکسیناسیون فراگیر علیه این بیماری در استان، همزمان با کشور و دنیا در دست اجرا قرار گرفت.

وی گفت: در استان، طی سال ۱۴۰۱ تعداد دو میلیون و ۳۵۹ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز)، طی سال ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۹۱۷ هزار راس دام سبک و طی دو ماهه ابتدای امسال نیز ۸۶۰ هزار راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شدند که البته واکسیناسیون این بیماری تا پایان خرداد ماه امسال ادامه دارد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: پیش بینی می‌شود که طی امسال یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شوند.

وی اعلام کرد: در استان تعداد کانون های این بیماری از سال ۱۴۰۰ تا به کنون از تعداد ۲۸ کانون به دو کانون کاهش یافته است.

قاسمی فرد خاطرنشان کرد: این امر در سطح کشور از تعداد ۲۶۷ کانون به ۲۷ کانون کاهش یافته‌اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه امسال، آخرین سال انجام واکسیناسیون فراگیر علیه این بیماری در کشور و استان است، بیان کرد: از سال آینده ادامه این واکسیناسیون به صورت واکسیناسیون آزاد انجام خواهد شد و از کانون‌های بیماری و دامداری‌های دارای دام‌های حساس نیز پایش و مراقبت انجام می‌شود.

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در خاتمه توصیه کرد: دامداران، دام‌های سالم را از کانون‌های سالم فروش دام خریداری کنند همچنین دام‌های خریداری شده باید واکسینه شوند.

وی یادآور شد: دام‌های آلوده باید قرنطینه و مکان های نگهداری آنها ضد عفونی شوند.

قاسمی فرد خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده دام بیمار باید به شماره ۱۵۱۲ اطلاع داده شود.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1233746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =