کار هیبریدی نسبت به حضوری مزایای بیشتری دارد

همه‌گیری کووید 19 زندگی را در سرتاسر جهان به هم ریخت و انقلابی را در شیوه‌های کاری ایجاد کرد که دورکاری یکی از آنها بود. برخی از کارفرمایان از کار ترکیبی (دورکاری و حضوری) عقب‌نشینی می‌کنند، اما مطالعات مجله معتبر «نیچر» نشان می‌دهد که این نوع فعالیت کاری مزایای بسیاری نسبت به کار کاملا حضوری دارد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ شیوع ویروس کرونا باعث شد که گروهی از کارمندان عمدتا با مهارت‌ها و درآمد بالاتر در بخش‌هایی مانند محاسبات، بازاریابی، حسابداری و امور مالی تقریبا یک شبه با تغییر شیوه کاری مواجه شوند و کار از خانه که قبلا یک مورد عجیب و غریب و ناشناخته بود، برای میلیون‌ها نفر عادی شد.

با این حال هم‌اکنون، بسیاری از کارفرمایان می‌خواهند انقلاب کار خانگی را به عقب برگردانند، زیرا می‌ترسند کار از راه دور به بهره‌وری، خلاقیت و همکاری آسیب بزند. در برخی موارد، آنها حتی مجبور می‌شوند که کارمندان را به کار کاملاً حضوری بازگردانند که اغلب با اعتراضات شدید کارکنانشان مواجه می‌شوند.

در نتیجه، اینکه کدام حالت کار - از راه دور، حضوری یا ترکیبی از این دو - بهترین نتایج را ایجاد می‌کند، به یک موضوع تحقیقاتی داغ تبدیل شده است. کار قبلی نشان داده است که کار کاملاً از راه دور دارای اثرات منفی مانند آسیب رساندن به همکاری بین شرکتی و کاهش تولید ایده‌های پیشرفت است. اما آخرین مطالعه که به تازگی در مجله معتبر نیچر منتشر شده است، نشان می‌دهد که در مورد کار هیبریدی، حداقل ترس کمتری برای کارفرمایان وجود دارد. با این حال، مانند همیشه، با چنین موضوع پیچیده، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

کار هیبریدی از زمان همه‌گیری در بسیاری از نقاط جهان گسترش پیدا کرد. در همین راستا، بین آوریل تا مه 2023، دانشمندان در قالب یک پروژه بین‌المللی دانشگاهی از از بیش از 42 هزار نفر از 34 کشور درباره محل کارشان نظرسنجی کردند. نتایج این نظرسنجی نشان داد که اگرچه 67 درصد از مردم به طور کامل در محل کار می‌کنند، بیش از 25 درصد در حال حاضر دارای ترتیبات کاری ترکیبی هستند و هشت درصد دیگر به طور کامل از خانه کار می‌کنند. نرخ مشاغل خانگی برای فارغ‌التحصیلان بالاترین است و به ویژه در دنیای انگلیسی زبان بالاست. رایج‌ترین الگوی کار هیبریدی سه روز در هفته در دفتر و 2 روز در خانه است.

به گفته نویسندگان آن، یعنی نیکلاس بلوم اقتصاددان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا و روبینگ‌هان در دانشگاه چینی هنگ‌کنگ در چین و جیمز لیانگ، این مطالعه اولین کارآزمایی کنترل شده در مورد مزایای کار هیبریدی یا ترکیبی به شمار می‌رود. در این مطالعه، بیش از هزار و 600 کارمند فارغ‌التحصیل Trip.com به طور تصادفی به یکی از 2 گروه برای یک دوره 6 ماهه تقسیم شدند که اعضای یک گروه پنج روز در هفته در یک دفتر کار می‌کردند و اعضای گروه دیگر سه روز در هفته در دفتر کار و 2 روز در خانه کار می‌کردند.

نویسندگان دریافتند که کارمندان هیبریدی به طور کلی رضایت شغلی بیشتری دارند و نرخ استعفا در آنها کمتر است و به اندازه افرادی که به طور کامل حضوری کار می‌کنند، بهره‌وری دارند. این در حالی است که کاهش نرخ استعفا به ویژه برای کسانی که رفت و آمد طولانی‌تری داشتند و همچنین برای زنان بیشتر مشهود بود. کاهش نرخ فرسایش برای مدیرانی که یک چهارم نمونه آزمایشی را تشکیل می‌دادند مشاهده نشد - شاید به این دلیل که مدیران بیشتر از غیرمدیران به هماهنگ کردن افراد و ایجاد ارتباطات اجتماعی متکی هستند که انجام این کار به صورت حضوری آسان‌تر است.

به طور کلی، این مطالعه به شواهدی می‌افزاید که کار هیبریدی در مقایسه با کار تمام اداری مزایایی را ارائه می‌دهد. اما سوالات زیادی باقی می‌ماند. برای مثال، یافته‌ها ممکن است برای سایر کشورها و فرهنگ‌ها متفاوت باشد و مشخص نیست که آیا ترتیبات کاری هیبریدی جایگزین، مانند سه روز در هفته در خانه و 2 روز در دفتر، اثرات مشابهی دارند یا خیر. اینکه چه نتایجی ممکن است برای مکان‌های کاری که به سطوح مختلف همکاری و خلاقیت نیاز دارند نیز مورد بحث است.

کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده استاندارد طلایی برای تعیین پاسخ‌ها هستند. کارفرمایان بیشتری باید مایل به همکاری با محققان و آزمایش سیاست‌های کاری مختلف در زمینه‌های مختلف باشند.

در نهایت، این به نفع کارفرمایان است که به آنچه تحقیقات در مورد ایجاد محیط‌های کاری شادتر و مولدتر می‌گوید گوش دهند، زیرا از دست دادن کارمندان گران است. تیم تحقیقاتی Trip.comتخمین می‌زند که هزینه‌های استخدام و آموزش برای هر کارگر جدید 20 هزار دلار آمریکا است. در حالی که این شرکت قبلاً از کارکنان خود خواسته بود تا تمام هفته را در محل کار کنند؛ مگر اینکه برای اهداف تجاری سفر کنند. با این حال، پس از آزمایش، خط مشی کاری ترکیبی خود را برای همه کارمندان گسترش داد.

این موضوع فقط در مورد کارفرمایان و کارمندان نیست. یک زمینه اجتماعی گسترده‌تر و کمتر تحقیق شده نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، پیامدهای پایداری حفظ ساختمان‌های اداری که جمعیت کمتری دارند در مقابل رفت و آمدهای کمتر و تأثیر آن بر اقتصاد شرکت باید در نظر گرفته شود.

به طور کلی باید گفت که برای بسیاری، شیوع کووید 19 یک آزمایش بزرگ و کنترل نشده در سازگاری با شیوه‌های مختلف کاری بود و بهتر است که گاهی علم را پشت سر بگذاریم و ببینیم که تجربیات چه نتیجه‌ای برایمان به ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =