اجرای طرح‌های نهضت آبرسانی در خراسان شمالی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی روند اجرای طرح‌های آبرسانی در استان با رویکرد نهضت آبرسانی در قالب تک روستایی‌ها و هشت مجتمع آبرسانی روستایی همچنین در مناطق شهری را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، رضا عطایی در این باره در گفت و گو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی اظهار کرد: در خراسان شمالی، سالیانه ۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب بهداشتی توسط ۵۶۰ حلقه چاه، چشمه، قنات، سدهای بارزو، بیدواز و شیرین دره، استحصال و تصفیه می شود که به حجم ۳۰۰ هزار متر مکعب آب بر ثانیه از شبکه انتقال آب به ۲۶ شهر و ۷۵۰ پارچه آبادی برای ۳۸۰ هزار مشترک اختصاص داده می شود.

وی در ادامه با اشاره به چالش جدی تداوم کاهش بارندگی های سالانه در استان که طی چندین سال گذشته در استان رخ داده است، عنوان کرد: به منظور حفظ سیستم آبرسانی پایدار در استان، در حال حاضر طرح های بسیاری در حال اجرا هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه این طرح های آبرسانی در مناطق روستایی و شهری استان در دست اجرا هستند تا موجب کاهش تنش های آبی وارده به مناطق سکونتگاهی باشند، اعلام کرد: در حال حاضر در مناطق روستایی استان ۷۰ طرح آبرسانی تک روستایی در حال اجرا هستند.

علاوه بر این، وی عنوان کرد: در استان، در حال حاضر همچنین هشت طرح بزرگ آبرسانی روستایی در قالب مجتمع های آبرسانی روستایی در حال اجرا هستند.

عطایی بیان کرد: عملیات احداث چهار مجتمع آبرسانی روستایی استان توسط نهاد سپاه و قرارگاه امام حسن مجتبی برای ۱۰۷ روستا در حال اجرا است که این مجتمع ها شامل مجتمع آبرسانی زیدر-سرانی، پرسه سو، کهنه جلگه و پایین دست شیرین دره هستند.

وی افزود: این چهار مجتمع آبرسانی روستایی با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومان در حال اجرا هستند که برنامه ریزی شده است در سال جاری ۳۰ روستا به این مجتمع ها متصل شوند.

در عین حال، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیان کرد: چهار طرح آبرسانی روستایی دیگر نیز توسط این شرکت در حال اجرا هستند که با بهره برداری از آنها، آبرسانی ۶۶ روستا را پوشش می‌دهند.

وی تصریح کرد: درصورتیکه اعتبارات مصوب به موقع و کافی اختصاص داده شود این مجتمع ها تا پایان شهریور ماه سال آینده به بهره برداری می‌رسند.

بهره برداری از طرح آبرسانی پلنگ دره در سال آینده

عطایی درباره اجرای طرح‌های آبرسانی به مناطق شهری استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر طرح آبرسانی پلنگ دره به بجنورد از جمله مهمترین طرح‌های بزرگ آبرسانی استان است که این طرح در سه مرحله باید اجرایی شود. وی گفت: در این طرح می‌بایست به طول ۲۹ کیلومتر لوله گذاری انتقال آب انجام شود. در این طرح هشت حلقه چاه آب حفر شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه برای اجرا و بهره برداری کامل این طرح ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است درصورت تامین و تخصیص به موقع این اعتبار مورد نیاز، این طرح در پایان نیمه نخست سال آینده، بهره برداری و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب از چاه های پلنگ دره به شهر بجنورد منتقل می‌شود.

عطایی در ادامه به شهر شیروان نیز اشاره و بیان کرد: طی چند سال گذشته سد بارزوی شیروان به علت کاهش مداوم بارندگی‌ها با اُفت جدی آبگیری در مخزن مواجه شده است.

وی گفت: به منظور تامین آب پایدار شهر شیروان مطالعات حفر هشت حلقه چاه انجام شده که تا به کنون چهار حلقه چاه، حفر و وارد مدار بهره برداری شده‌اند و حفر چهار حلقه چاه دیگر نیز در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی همچنین افزود: تجهیز این چاه‌ها و بارگذاری خطوط انتقال آب از این چاه‌ها به شهر شیروان در حال انجام است.

وی درباره اجرای عملیات طرح های آبرسانی در شهر اسفراین نیز عنوان کرد: دو حلقه چاه آب در منطقه کبوترخانه اسفراین در دست حفاری است.

عطایی افزود: برای اجرای این طرح آبرسانی، بارگذاری هشت کیلومتر خط انتقال آب و ایجاد یک مخزن پنج هزار متر مکعبی آب انجام خواهد شد.

علاوه بر این، وی به شهر فاروج نیز اشاره و بیان کرد: برای تامین آب پایدار این شهر حفر چاه و ایجاد مخزن پنج هزار متر مکعبی آب در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی همچنین گفت: برای شهر جاجرم نیز حفر یک حلقه چاه و ایجاد مخزن پنج هزار متر مکعبی در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در تمامی شهرهای استان طرح‌های آبرسانی در حال اجرا هستند.

بد مصرفی آب میان مشترکان استان

عطایی در ادامه به نزدیک شدن به هفته صرفه جویی نیز اشاره و تاکید کرد: درصورتیکه هم استانی‌ها در مصرف آب صرفه جویی نداشته باشند تمامی طرح‌های در دست اقدام بی اثر می‌مانند.

وی با اذعان بر این نکته که الگوی مصرف آب در استان خراسان شمالی بالا است، خاطرنشان کرد: الگوی مصرف آب هر خانوار در شهرهای مشهد و گرگان در هر ماه ۱۲ متر مکعب بر ثانیه است درحالیکه در استان خراسان شمالی این الگوی مصرف آب هر خانوار در هر ماه ۱۵ متر مکعب بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: ۶۵ درصد از مشترکان خانگی هم استانی در هر ماه تا ۱۵ متر مکعب بر ثانیه آب مصرف می‌کنند درحالیکه ۳۵ درصد دیگر از هم استانی‌ها بیش از این الگو آب مصرف می کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه در مناطق روستایی استان نیز شماری از مشترکان با آب شرب باغچه های خود را آبیاری و دام های خود را مشروب می‌کنند.

عطایی همچنین افزود: شمار دیگری از روستاییان استان نیز به علت قیمت پایین بهای آب، آب را بد مصرف می‌کنند.

اراده صنایع بزرگ استان برای استفاده از پساب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی درباره اقدام صنایع بزرگ استان نسبت به استفاده از پساب و آزادسازی چاه‌های آب در اختیار خود نیز اظهار کرد: در این راستا، مجتمع صنعتی پتروشیمی خراسان این اقدام را انجام داده و در سال جاری از اجرای این طرح بهره برداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این زمینه برای صنایع بزرگ استان نسبت به اجرای این عملیات و عمل به این قانون مهلت تعیین شده است، بیان کرد: برای نیروگاه برق شیروان مطالعات این طرح به پایان رسیده و اقدام اجرایی آن به زودی شروع می‌شود.

عطایی افزود: در شهرستان اسفراین کارخانجات بزرگ صنعتی به صورت مشارکتی این طرح را اجرایی خواهند کرد که در حال حاضر مطالعات این اقدام در حال تهیه است.

وی یادآور شد: طی تفاهم با مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم تصمیم گرفته شد که این مجتمع در زمینه شبکه گذاری فاضلاب در شهرهای گرمه و جاجرم همچنین در زمینه احداث تصفیه خانه فاضلاب آنها مشارکت کند و در مقابل از پساب این تصفیه خانه بهره‌مند شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیان کرد: برآورد شده است که مجتمع‌های صنعتی پتروشیمی خراسان، فولاد اسفراین، کارخانه سیمان بجنورد و نیروگاه برق شیروان تا پایان سال جاری و مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم نیز تا پایان سال آینده این اقدام را اجرایی کنند.

وی همچنین اشاره کرد: تفاهم بر روی قیمت و بهای پساب برای واگذاری پساب به این مجتمع های صنعتی در حال گفت‌وگو است.

عطایی افزود: در خرداد ماه جاری قیمت و بهای فروش پساب به صنایع استان اعلام می‌شود.

زمان نامعلوم برای تکمیل شبکه گذاری فاضلاب شهر بجنورد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در خاتمه در پاسخ به این سوال که ۴۰ درصد از شبکه گذاری فاضلاب شهر بجنورد که باقیمانده است تا چه زمانی تکمیل و بهره برداری می‌شود، اعلام کرد: در حال حاضر اجرای فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب بجنورد به ظرفیت جمع آوری ۱۸ هزار و ۵۰۰ متر مکعب فاضلاب در شبانه روز در دست ساخت است.

وی با بیان اینکه این طرح به مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان در حال اجرا است، گفت: تکمیل ۴۰ درصد از بارگذاری شبکه فاضلاب شهر بجنورد که باقیمانده است، پس از پایان طرح تصفیه خانه بجنورد اجرایی می‌شود. عطایی تصریح کرد: سرعت در اجرای ساخت فاز دوم تصفیه خانه بجنورد منوط به اختصاص اعتبارات به موقع و کافی است.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1234173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =