خراسان شمالی سَکوی هشتم در تلفات غرق شدگی کشور

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی گفت: هرچند خراسان شمالی دریا و ساحل ندارد، با این وجود استان در رتبه هشتم اتفاق غرق شدگی کشور قرار گرفته است که این غرق شدگی‌ها در استخرها و چاه‌های کشاورزی همچنین رودخانه‌ها اتفاق افتاده‌اند.

محمدرضا نورس در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۵ هزار و ۵۸ فقره پرونده بابت انجام معاینات سلامت جسمانی، سلامت روان همچنین دیگر معاینات به این اداره کل ارجاع شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ تعداد پرونده‌های ارجاعی برای انجام معاینات اشاره شده ۲۳ هزار و ۵۳۴ فقره بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی در ادامه درباره تشکیل پرونده‌های مربوط به حوادث ناشی از کار در پزشکی قانونی استان عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۱۱ فقره پرونده بابت انجام معاینات در زمینه حوادث کار تشکیل شدند که در سال ۱۴۰۱ تعداد پرونده‌های تشکیل شده ۳۶۹ فقره بودند.

وی افزود: تعداد پرونده‌های تشکیل شده مرتبط با موضوع حوادث ناشی از کار به این اداره کل در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱، ۱۱.۳ افزایش داشته است.

نورس خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد متوفیان ناشی از حوادث کار در استان تعداد ۱۱ نفر بود که در سال ۱۴۰۲ با ۱۸ درصد افزایش به تعداد ۱۳ نفر رسید.

وی افزود: در حوادث ناشی از کار علل فوت سقوط از بلندی و اثابت جسم سخت به بدن بوده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی همچنین به انجام معاینات محکوم به کیفر از جمله در زمینه‌های کیفر به شلاق و کیفر به تحمل زندان نیز اشاره و عنوان کرد: محکومانی که مشکلات جسمی دارند و نسبت به وضعیت خود و حکم صادره درخواست کیفر جایگزین را دارند به لحاظ وضعیت جسمی در پزشکی قانونی بررسی می‌شوند.

نورس گفت: در این زمینه در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۱۱ پرونده و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۹۴ پرونده به پزشکی قانونی استان ارجاع شدند که تعداد پرونده‌ها ۸.۷ درصد افزایش داشته است.

صدور مجوز بابت اجرای ۱۱۹ سقط جنین در استان

علاوه بر این، مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی با اشاره به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اظهار کرد: مبتنی بر انجام آزمایشات از جمله آزمایشات ژنتیکی که نتیجه معاینات پزشکی مبنی بر نقص جنین باشد، درخواست اخذ مجوز بابت سقط درمانی از سوی زوجین به پزشکی قانونی ارجاع می‌شوند.

وی گفت: در این راستا، در استان طی سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۲۸ پرونده و در سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۱۴۴ پرونده در پزشکی قانونی استان تشکیل شد که در سال ۱۴۰۲ از تعداد ۱۲۸ پرونده تقاضای سقط جنین برای ۱۱۹ پرونده مجوز موافقت با انجام سقط جنین صادر شد.

افزون بر این، نورس به انجام آزمایشات تشخیص ژنتیک برای خانواده‌هایی که ازدواج با اتباع غیر ایرانی را داشته‌اند نیز اشاره کرد و گفت: انجام این آزمایشات از والدین این خانواده‌ها بابت تقاضا برای صدور شناسنامه برای فرزندان آنان است.

وی اعلام کرد: در سال گذشته در این زمینه در پزشکی قانونی استان دو پرونده تشکیل شد.

کاهش ۱۸ درصدی متوفیان تصادفات برون شهری استان در نوروز ۱۴۰۳

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره تشکیل پرونده‌های مرتبط با تصادفات برون و درون شهری در پزشکی قانونی استان نیز اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد پنج هزار و ۳۳۶ فقره پرونده تصادفات درون و برون شهری در زمینه مصدومان ناشی از تصادفات در پزشکی قانونی استان تشکیل شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد پنج هزار و ۷۵۶ فقره پرونده در این زمینه در پزشکی قانونی استان تشکیل شدند که ۷.۸ درصد افزایش داشته است.

نورس همچنین اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۰۴ متوفی ناشی از تصادفات برون شهری و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۳۲ متوفی ناشی از تصادفات به پزشکی قانونی استان ارجاع شدند که ۱۳.۷ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۰ متوفی ناشی از تصادفات درون شهری و در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۵۳ متوفی ناشی از تصادفات درون شهری به پزشکی قانونی استان ارجاع شدند که شش درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این، مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی یادآور شد: در نوروز ۱۴۰۳ نیز ۱۸ متوفی ناشی از تصادفات برون شهری به پزشکی قانونی استان ارجاع شدند که در مقایسه با نوروز ۱۴۰۲ تعداد متوفیان ۲۲ درصد کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: علت اصلی فوت متوفیان در این تصادفات متاثر از شدت ضربه وارده به سر و صدمات متعدد وارده به بدن بوده است.

نورس در ادامه اعلام کرد: رتبه خراسان شمالی در زمینه متوفیان و مصدومان ناشی از تصادفات درون و برون شهری رتبه هفتم کشوری است.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود، رتبه استان در زمینه تعداد تصادفات رخ داده رتبه ۲۸ کشوری است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی افزود: بیشترین اتفاق فوت در تصادفات استان در محور بجنورد-جنگل گلستان رخ داده است.

افزایش سه برابری غرق شدگی در استان، طی دو سال اخیر

نورس همچنین به متوفیان ناشی از غرق شدگی در استان نیز اشاره و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد پنج نفر و در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۱۵ نفر در محل رودخانه‌ها، چاه‌های آب، استخرهای کشاورزی غرق شدند که این اتفاق در تمام سنین رخ داده است.

وی گفت: رتبه خراسان شمالی در این زمینه که دارای دریا نیست در رتبه هشتم کشوری قرار گرفته است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی در ادامه درباره متوفیان ناشی از گازگرفتگی در استان نیز اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۱ نفر و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۱ نفر به علت گازگرفتگی در محل‌های منزل، چادرهای نگهبانی، اتاق‌های نگهبانی، داخل حمام، داخل خودرو فوت شدند که ۹۱ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در این زمینه خراسان شمالی رتبه ۱۲ کشوری را دارد.

نورس همچنین خاطرنشان کرد: در استان در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱ نفر و در سال ۱۴۰۱ تعداد هشت نفر به علت برق گرفتگی فوت شدند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی گفت: در استان، طی سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۳ نفر و طی سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۹ نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر فوت شدند که ۴۸ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در استان، طی سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۶ فقره پرونده و طی سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۹۹ فقره پرونده با موضوع قصور پزشکی در پزشکی قانونی استان تشکیل شدند که ۱۷ درصد افزایش داشته است.

نورس افزود: ۲۵ درصد از پرونده‌های ارجاعی سال ۱۴۰۲ به عنوان قصور پزشکی تایید و مابقی رد شدند.

لزوم احداث سوله بحران در استان

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی در خاتمه درباره نیازهای زیرساختی دستگاه اجرایی پزشکی قانونی در استان نیز اظهار کرد: در استان احداث سوله بحران به عنوان مکانی برای ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی قانونی در حوادث و بلایای طبیعی از جمله در زمینه تشخیص هویت متوفیان ضروری است که این اداره کل فاقد این زیرساخت است.

نورس همچنین افزود: این اداره کل باید در زمینه ناوگان خودرویی نیز نوسازی شود.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1235410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =