گزارش آخرین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری / قسمت اول

آخرین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان با موضوع اقتصادی برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، امشب ۱۲ تیر ۱۴۰۳ دومین مناظره از مرحله دوم کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان به عنوان راه‌یافتگان به مرحله دوم انتخابات ۱۴۰۳ برگزار شد.

نخستین مناظره دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری شب گذشته ؛ ۱۱ تیر ۱۴۰۳برگزار شد.

مجری ابتدای برنامه گغت: بعد از برنامه دیشب در زمان طولانی مدت فیلم بازبینی و متوجه شدند پزشکیان یک دقیقه و ۳۰ ثانیه کمتر استفاده کرده لذا براساس جدول زنان بندی پزشکیان امشب از این فرصت استفاده می کند و بیشتر صحبت می کند.

علت مخالفت شما با قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس چیست؟

پزشکیان: ما از ابتدا گفتیم که قانون را قبول داریم

مسعود پزشکیان در پاسخ به این سوال که «مشاور سیاسی شما در مناظره سیاسی گفت که قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس مانع از بازگشت امریکا شد؛ با توجه به اینکه این قانون پس از خروج برجام مصوب شد، علت مخالفت شما با این قانون چیست؟» گفت: ابتدا لازم است این توضیح را بدهیم که از صحبت های دیشب اینگونه تداعی شد که خدمت سردار بزرگ ملی سردار سلیمانی بی احترامی شده است؛ من ایشان را غرور ملی می دانم و خیلی از مشکلات مملکت را می توانیم با دید ایشان حل کنیم.

وی افزود: ایشان در خارج به عنوان قهرمان ظلم ستیز و در داخل به عنوان یک یاور ستمدیدگان بودند، فارغ از اینکه مذهبی و غیرمذهبی و باحجاب و بی حجاب بودند؛ روحشان شاد و یادشان گرامی.

پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال گفت: به هیچ وجه درست نیست که ما قانون را قبول نداریم، از اول گفته ایم چارچوب قانون و سیاست های کلی مقام معظم رهبری را عمل می کنیم، پس این امکان ندارد که قانون را اجرا نمی کنیم.

در این هنگام مجری پرسید: اینکه اشاره داشتند که این قانون مانع از اجرای برجام بود را قبول دارید.

پزشکیان پاسخ داد: یکی از بحث های آن قانون این است که امریکا باید تمام تعهداتش را انجام دهد تا ما دوباره برگردیم؛ این موضوع را باید با مجلس و شورای امنیت و با سیاستگذاران کشور صحبت کرده و راه حل برون رفت با قضیه را بررسی و حل کنیم؛ طبیعتا با کمیسیون امنیت مجلس و شورای امنیت کشور صحبت می کنیم، چون باید به زبان و نگاه مشترک رسیده تا به اهداف برسیم.

مجری مجددا پرسید: شما معتقدید که اگر امریکایی ها به تعهداتشان عمل نکردند، با این وجود ما باز هم به تعهدات مان عمل کنیم؟

پزشکیان گفت: خیر؛ اصلا اینجوری نیست که به تعهدات عمل نکنند و ما به تعهدات عمل کنیم؛ دیروز هم گفتم وقتی وارد گفت و گو می شویم وقتی با یک گزینه وارد شویم اگر قبول نکنند خود به خود قطع می شود. حالا سوال این است که آیا ما در کشور تصمیم داریم که فقط با یک گزینه وارد گفت و گو شده یا گزینه های دیگر در دست داشته تا حرف و عزت و مصلحت و حکمت مورد اشاره مقام رهبری را اجرا کنیم. همیشه یک گزینه می تواند منجر به شکست شود، حاکمیت و مدیریت و سیاستی می تواند موفق باشد که گزینه های مختلف برای حل مشکل داشته باشد.

مجری گفت: چه تغییری خواهید داد؟ پزشکیان توضیح داد: این به کارهای کارشناسی برمی‌گردد که باید انجام شود؛ آیا ما می خواهیم ارتباطات مان را با دنیا و مشکلات مان را با کشورها حل کنیم؟ در این صورت باید گزینه های مختلف با حفظ عزت و مصلحت و حکمت را بررسی کرده که کدام راه را برویم.

وی افزود: اگر فقط بگوییم یک راه را می رویم و طرف مقابل نپذیرد بدان معناست که تا آخر می خواهیم در تحریم ها بمانیم؟ آیا این به مصلحت کشور است که وضعیت به همین شکل ادمه پیدا کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچ حاکمیتی در طول تاریخ نتوانسته در درون قفس به رشد و پویایی و شکوفایی برسد؛ مجبوریم برای رسیدن به این هدف ابتدا با کشورهای همسایه و منطقه تعاملات و تبادلات و ارتباطات منطقه ای و دنیا پیدا کنیم.

پزشکیان ادامه داد: لازمه این کار داشتن گزینه‌های مختلف و استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان و تعامل در چارچوب های قانونی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توانید همه تحریم ها را لغو کنید؟ گفت: هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو کنیم یا نکنیم. در گفت وگو باید ببینیم ما چه چیزی می دهیم و آنها چه می دهند. چیزی نیست که ۱۰۰ درصد بگوییم می رویم و تمام مسائل را حل می کنیم. می‌خواهیم مشکلات خود را با دنیا حل کنیم یا نه؟ اگر می خواهیم حل کنیم باید گزینه‌های مختلف داشته باشیم و آنچه به مصلحت کشور ، جامعه و رشد کشور است را باید در اختیار داشته باشیم. این باید از کارشناسان داخلی در بیاید. آن کسی که کارشناس شده و دکترای سیاست شده است، باید برای راه برون رفت از مشکلات راه‌حل ارائه کند که یا می خواهیم در بن بست بمانیم یا از بن بست خارج شویم.

باید از بن بست در بیاییم

پزشکیان افزود: معتقدم باید از بن بست در بیاییم ولی اگر می‌خواهیم در بن بست بمانیم حرف دیگری است.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر خنثی سازی‌تحریم‌ها، برای رفع تحریم‌ها باید چه کرد؟ گفت: مردم لرستان به شدت متاثر از تعبیری بودند که درباره شهید سلیمانی به کار برده شد و از من خواستند ابراز ناراحتی آنها را بیان کنم.

وی ادامه داد: من متاسفم که کشور ما را قفس می‌دانید. کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات ارزشمندی با دنیا دارد و می تواند بیشترین تعاملات را داشته باشد چرا می گویید قفس؟

پزشکیان گفت: شما با تحریم‌ می خواهید پرواز کنید؟

جلیلی جواب داد که در بحث تحریم راهی را می دانید و می‌روید و جواب نمی گیرید و دوباره باید این راه بروید.

پزشکیان افزود: شما تحریم را می پذیرید؟ جلیلی پاسخ داد: نخیر. شما راه‌حلی برای تحریم‌ها نمی‌دهید. شما رفتید همه امتیازها را دادید.

پزشکیان گفت: شما راه‌حل بدهید.

نباید روابط را به دو سه کشور خلاصه کنیم

جلیلی پاسخ داد:‌ من دیشب راه‌حل دادم. شما می گویید من با کارشناسان صحبت می کنم. شما می گویید فشار از بیرون و چانه زنی از داخل. شما می‌گوید با مجلس صحبت می کنم تا موضوع را عوض کند. ما برای رشد کشور برنامه جدی داریم. نباید روابط را با دو سه کشور خلاصه کنیم که ما را تحریم می کنند.

پزشکیان گفت: می‌شود برنامه خودتان را ارائه کنید.

جلیلی پاسخ داد که ده بار ارائه کرده‌ام.

پزشکیان اظهار کرد: یک بار برنامه خودتان را ارئه کنید. شما مگر برنامه دارید.

جلیلی هم گفت: بله. الان شما هستید که باید جواب بدهید. من معتقد به بن بست نیستم. شما مدعی بن بست هستید و من مدعی بن بست نیستم. شما رو به قبله می شوید ولی این همه افزایش صادرات نفتی داشته ایم. این همه سرمایه گذاری خارجی داشته ایم که شما می‌گویید نمی شود. آمار غلط می دهید. آقای پزشکیان، روند نقدینگی را دیشب اشتباه گفتید.

جلیلی در ادامه با به نمایش گذاشتن نموداری گفت: روند رشد نقدینگی را در دولت روحانی و رئیسی برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید وقتی کارشناسی بلد نیستید و می‌گویید که کارشناس نباید باشید و می‌گویید که بعداً می‌خواهم با کارشناسان صحبت کنم. شما در مورد تحریم نیز همین صحبت را می‌کنید؛ آنچه که اقتصاد کشور را رشد می‌دهد این است که با تحریم فعال باشید نه منفعل؛ آنچه که شما می‌گویید رفتار منفعلانه است؛ شما می‌گویید می‌خواهم بنشینم بحث کنم و به اتکای فشار بیرونی تحریم به داخل فشار بیاورم؛ چانه زنی را در داخل انجام دهم و با مجلس صحبت کنم که قانون را عوض کند. این در حالیست که شما باید با طرف مقابل صحبت کنید و شما نماینده مجلس این مملکت هستید و باید بدانید که با چه قدرتی باید مسائل را دنبال کنید.

وی ادامه داد: ما در مورد تحریم باید اینگونه رفتار کنیم که اگر ما تعهداتمان را انجام دادیم حالا باید طلبکار باشیم نه اینکه به ملت خود فشار بیاوریم و به ملت بگوییم که حالا شما کوتاه بیایید؛ جالب است که شما پیشاپیش می‌گویید که دوباره به ملت فشار می‌آورم و به مردم می‌گویم که باید امتیازات دیگری بدهیم تا تحریم را بردارند. این در حالیست که طرف مقابل است که باید در برابر تعهداتش وظایف خود را انجام دهد. مسئله بعدی این است که اگر طرف مقابل به تعهداتش انجام نداد دیگر شما چه امتیازی می‌خواهید به او بدهید؛ شما می‌گویید که من باید امتیاز بدهم خب به مردم بگویید که چه امتیاز دیگری می‌خواهید بدهید. شما که می‌گویید بده بستان است، خب بگویید این همه امتیاز داده‌ایم اما آنها هیچ جوابی ندادند و باز می‌گویید که من امتیاز می‌دهم چون دنیا بده بستان است؛ این‌ها را برای مردم بیان کنید که چه امتیاز دیگری می‌خواهید بدهید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان اظهار کرد: شما حرف از صداقت می‌زنید در حالی که ۸ سال دولت آقای هاشمی، ۸ سال دولت آقای خاتمی و ۸ سال دولت آقای روحانی همه دوستان شما بودند که همین الان نیز در ستاد شما حضور دارند و دوباره طلبکار هستید؛ در این ۴۰ سال چه کسی سر کار بوده است؟ شما بوده‌اید و بگویید که در این ۴۰ سال چه کار کرده‌اید؟ در برابر همین تحریم یکی رفتار شماست و دیگری رفتار شهید رئیسی است؛ دولت شهید رئیسی بود که سیل سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات ما را زیاد کرد. دنیا فقط سه کشور نیست و این اشتباه است؛ من واقعاً متاسف هستم که ۴ سال دیگر اسم کشور ما بشود قفس و دنیا بشود سه کشور دیگر و گفته شود که وضعیت بن‌بست قرار داریم و باید از این بن بست خارج شویم؛ آقای روحانی در ۸ سال یک مرتبه به آفریقا نرفت در حالی که شهید رئیسی چندین بار به این کشورها سفر کرد و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد. آقای پزشکیان شما پزشک هستید و می‌گویید که تشخیص‌های غلط تجویزهای غلط به همراه دارد که کشنده است.

دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در رو به پرسش های اقتصادی پاسخ دادند.

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در روی یکدیگر پاسخگوی سوالات اقتصادی بودند.

جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دولت وی در حوزه تحریم‌ها چه اقدامی انجام خواهد داد و این‌که آیا در دولت وی توافق حاصل خواهد شد یا نه؟ اظهار کرد:  آقای پزشکیان دوباره از پاسخ به سئوالات طفره رفت و نه راجع به تحریم‌ و نه راجع به راه‌حل‌های خود صحبت نکردند. تنها راه‌حلش این بود که ما می‌رویم و دوباره امتیاز می‌دهیم و فشار بر داخل می‌آوریم که عقب‌نشینی کنند.

پزشکیان در واکنش به این سخنان اظهار کرد: اصلأ شما (جلیلی) می‌دانید آلترناتیو یعنی چه؟ اگر معنی‌اش را می‌دانی بگو! آیا فکر معنیش این است که می‌رویم و جلوی تحریم تسلیم می‌شویم؟ چرا دارید غلط تحلیل می‌کنید؟ اگر بلدید به مردم دروغ نگویید. من گفتم با آلترناتیوها و گزینه‌های جایگزین پیش می‌رویم.

ادامه دارد ....

کد خبر: 1235658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =