جزئیات آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ؛ جلیلی و پزشکیان / قسمت دوم

دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در رو به پرسش های اقتصادی پاسخ دادند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در روی یکدیگر پاسخگوی سوالات اقتصادی هستند.

مسعود پزشکیان در پاسخ به این سوال که «مشاور سیاسی شما در مناظره سیاسی گفت که قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس مانع از بازگشت امریکا شد؛ با توجه به اینکه این قانون پس از خروج برجام مصوب شد، علت مخالفت شما با این قانون چیست؟» گفت: ابتدا لازم است این توضیح را بدهیم که از صحبت های دیشب اینگونه تداعی شد که خدمت سردار بزرگ ملی کشورمان شهید قاسم سلیمانی خدای ناکرده بی احترامی داشتیم؛ بنده ایشان را غرور ملی و خار چشم دشمنان می دانم و الگویی است که اگر جوانان بتوانند استفاده کرده و راهشان را ادامه دهند، می توانیم خیلی از مشکلات مملکت را با دید ایشان حل کنیم.

وی افزود: ایشان در خارج به عنوان قهرمان ظلم ستیز و در داخل به عنوان یک یاور ستمدیدگان بودند، فارغ از اینکه مذهبی و غیرمذهبی و باحجاب و بی حجاب بودند؛ روحشان شاد و یادشان گرامی.

پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال گفت: به هیچ وجه درست نیست که ما قانون را قبول نداریم، از اول گفته ایم چارچوب قانون و سیاست های کلی مقام معظم رهبری را عمل می کنیم، پس این امکان ندارد که قانون را اجرا نمی کنیم.

در این هنگام مجری پرسید: اینکه اشاره داشتند که این قانون مانع از اجرای برجام بود را قبول دارید.

پزشکیان پاسخ داد: یکی از بحث های آن قانون این است که امریکا باید تمام تعهداتش را انجام دهد تا ما دوباره برگردیم؛ این موضوع را باید با مجلس و شورای امنیت و با سیاستگذاران کشور صحبت کرده و راه حل برون رفت با قضیه را بررسی و حل کنیم؛ طبیعتا با کمیسیون امنیت مجلس و شورای امنیت کشور صحبت می کنیم، چون باید به زبان و نگاه مشترک رسیده تا به اهداف برسیم.

مجری مجددا پرسید: شما معتقدید که اگر امریکایی ها به تعهداتشان عمل نکردند، با این وجود ما باز هم به تعهدات مان عمل کنیم؟

پزشکیان گفت: خیر؛ اصلا اینجوری نیست که به تعهدات عمل نکنند و ما به تعهدات عمل کنیم؛ دیروز هم گفتم وقتی وارد گفت و گو می شویم وقتی با یک گزینه وارد شویم اگر قبول نکنند خود به خود قطع می شود. حالا سوال این است که آیا ما در کشور تصمیم داریم که فقط با یک گزینه وارد گفت و گو شده یا گزینه های دیگر در دست داشته تا حرف و عزت و مصلحت و حکمت مورد اشاره مقام رهبری را اجرا کنیم. همیشه یک گزینه می تواند منجر به شکست شود، حاکمیت و مدیریت و سیاستی می تواند موفق باشد که گزینه های مختلف برای حل مشکل داشته باشد.

مجری گفت: چه تغییری خواهید داد؟ پزشکیان توضیح داد: این به کارهای کارشناسی برمی‌گردد که باید انجام شود؛ آیا ما می خواهیم ارتباطات مان را با دنیا و مشکلات مان را با کشورها حل کنیم؟ در این صورت باید گزینه های مختلف با حفظ عزت و مصلحت و حکمت را بررسی کرده که کدام راه را برویم.

وی افزود: اگر فقط بگوییم یک راه را می رویم و طرف مقابل نپذیرد بدان معناست که تا آخر می خواهیم در تحریم ها بمانیم؟ آیا این به مصلحت کشور است که وضعیت به همین شکل ادمه پیدا کند.

هیچ حاکمیتی در طول تاریخ نتوانسته در درون قفس به رشد و پویایی و شکوفایی برسد

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچ حاکمیتی در طول تاریخ نتوانسته در درون قفس به رشد و پویایی و شکوفایی برسد؛ مجبوریم برای رسیدن به این هدف ابتدا با کشورهای همسایه و منطقه تعاملات و تبادلات و ارتباطات منطقه ای و دنیا پیدا کنیم.

پزشکیان ادامه داد: لازمه این کار داشتن گزینه‌های مختلف و استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان و تعامل در چارچوب های قانونی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توانید همه تحریم ها را لغو کنید؟ گفت: هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو کنیم یا نکنیم. در گفت وگو باید ببینیم ما چه چیزی می دهیم و آنها چه می دهند. چیزی نیست که ۱۰۰ درصد بگوییم می رویم و تمام مسائل را حل می کنیم. می‌خواهیم مشکلات خود را با دنیا حل کنیم یا نه؟ اگر می خواهیم حل کنیم باید گزینه‌های مختلف داشته باشیم و آنچه به مصلحت کشور ، جامعه و رشد کشور است را باید در اختیار داشته باشیم. این باید از کارشناسان داخلی در بیاید. آن کسی که کارشناس شده و دکترای سیاست شده است، باید برای راه برون رفت از مشکلات راه‌حل ارائه کند که یا می خواهیم در بن بست بمانیم یا از بن بست خارج شویم.

باید از بن بست در بیاییم

پزشکیان افزود: معتقدم باید از بن بست در بیاییم ولی اگر می‌خواهیم در بن بست بمانیم حرف دیگری است.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر خنثی سازی‌تحریم‌ها، برای رفع تحریم‌ها باید چه کرد؟ گفت: مردم لرستان به شدت متاثر از تعبیری بودند که درباره شهید سلیمانی به کار برده شد و از من خواستند ابراز ناراحتی آنها را بیان کنم.

وی ادامه داد: من متاسفم که کشور ما را قفس می‌دانید. کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات ارزشمندی با دنیا دارد و می تواند بیشترین تعاملات را داشته باشد چرا می گویید قفس؟

پزشکیان گفت: شما با تحریم‌ می خواهید پرواز کنید؟

جلیلی جواب داد که در بحث تحریم راهی را می دانید و می‌روید و جواب نمی گیرید و دوباره باید این راه بروید.

پزشکیان افزود: شما تحریم را می پذیرید؟ جلیلی پاسخ داد: نخیر. شما راه‌حلی برای تحریم‌ها نمی‌دهید. شما رفتید همه امتیازها را دادید.

پزشکیان گفت: شما راه‌حل بدهید.

نباید روابط را به دو سه کشور خلاصه کنیم

جلیلی پاسخ داد:‌ من دیشب راه‌حل دادم. شما می گویید من با کارشناسان صحبت می کنم. شما می گویید فشار از بیرون و چانه زنی از داخل. شما می‌گوید با مجلس صحبت می کنم تا موضوع را عوض کند. ما برای رشد کشور برنامه جدی داریم. نباید روابط را با دو سه کشور خلاصه کنیم که ما را تحریم می کنند.

پزشکیان گفت: می‌شود برنامه خودتان را ارائه کنید.

جلیلی پاسخ داد که ده بار ارائه کرده‌ام.

پزشکیان اظهار کرد: یک بار برنامه خودتان را ارئه کنید. شما مگر برنامه دارید.

جلیلی هم گفت: بله. الان شما هستید که باید جواب بدهید. من معتقد به بن بست نیستم. شما مدعی بن بست هستید و من مدعی بن بست نیستم. شما رو به قبله می شوید ولی این همه افزایش صادرات نفتی داشته ایم. این همه سرمایه گذاری خارجی داشته ایم که شما می‌گویید نمی شود. آمار غلط می دهید. آقای پزشکیان، روند نقدینگی را دیشب اشتباه گفتید.

با تحریم باید فعال باشید نه منفعل

جلیلی در ادامه با به نمایش گذاشتن نموداری گفت: روند رشد نقدینگی را در دولت روحانی و رئیسی برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید وقتی کارشناسی بلد نیستید و می‌گویید که کارشناس نباید باشید و می‌گویید که بعداً می‌خواهم با کارشناسان صحبت کنم. شما در مورد تحریم نیز همین صحبت را می‌کنید؛ آنچه که اقتصاد کشور را رشد می‌دهد این است که با تحریم فعال باشید نه منفعل؛ آنچه که شما می‌گویید رفتار منفعلانه است؛ شما می‌گویید می‌خواهم بنشینم بحث کنم و به اتکای فشار بیرونی تحریم به داخل فشار بیاورم؛ چانه زنی را در داخل انجام دهم و با مجلس صحبت کنم که قانون را عوض کند. این در حالیست که شما باید با طرف مقابل صحبت کنید و شما نماینده مجلس این مملکت هستید و باید بدانید که با چه قدرتی باید مسائل را دنبال کنید.

وی ادامه داد: ما در مورد تحریم باید اینگونه رفتار کنیم که اگر ما تعهداتمان را انجام دادیم حالا باید طلبکار باشیم نه اینکه به ملت خود فشار بیاوریم و به ملت بگوییم که حالا شما کوتاه بیایید؛ جالب است که شما پیشاپیش می‌گویید که دوباره به ملت فشار می‌آورم و به مردم می‌گویم که باید امتیازات دیگری بدهیم تا تحریم را بردارند. این در حالیست که طرف مقابل است که باید در برابر تعهداتش وظایف خود را انجام دهد. مسئله بعدی این است که اگر طرف مقابل به تعهداتش انجام نداد دیگر شما چه امتیازی می‌خواهید به او بدهید؛ شما می‌گویید که من باید امتیاز بدهم خب به مردم بگویید که چه امتیاز دیگری می‌خواهید بدهید. شما که می‌گویید بده بستان است، خب بگویید این همه امتیاز داده‌ایم اما آنها هیچ جوابی ندادند و باز می‌گویید که من امتیاز می‌دهم چون دنیا بده بستان است؛ این‌ها را برای مردم بیان کنید که چه امتیاز دیگری می‌خواهید بدهید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان اظهار کرد: شما حرف از صداقت می‌زنید در حالی که ۸ سال دولت آقای هاشمی، ۸ سال دولت آقای خاتمی و ۸ سال دولت آقای روحانی همه دوستان شما بودند که همین الان نیز در ستاد شما حضور دارند و دوباره طلبکار هستید؛ در این ۴۰ سال چه کسی سر کار بوده است؟ شما بوده‌اید و بگویید که در این ۴۰ سال چه کار کرده‌اید؟ در برابر همین تحریم یکی رفتار شماست و دیگری رفتار شهید رئیسی است؛ دولت شهید رئیسی بود که سیل سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات ما را زیاد کرد. دنیا فقط سه کشور نیست و این اشتباه است؛ من واقعاً متاسف هستم که ۴ سال دیگر اسم کشور ما بشود قفس و دنیا بشود سه کشور دیگر و گفته شود که وضعیت بن‌بست قرار داریم و باید از این بن بست خارج شویم؛ آقای روحانی در ۸ سال یک مرتبه به آفریقا نرفت در حالی که شهید رئیسی چندین بار به این کشورها سفر کرد و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد. آقای پزشکیان شما پزشک هستید و می‌گویید که تشخیص‌های غلط تجویزهای غلط به همراه دارد که کشنده است.

پزشکیان اظهار کرد: مردم عزیز آنچه آقای جلیلی می گویند آمارهای ما غلط است. پولی که به جامعه آمده با درصد رشد فرق دارد آن چیزی که دیروز نشان دادم پولی است که دولت در دوره رئیسی چاپ کرده و دوبرابر شده است. این رشد با آن فرق می کند. اینکه چه قدر پول دولت را در این دوره اضافه کردیم مشخص است و مردم از کارشناسان و بانک مرکزی بپرسند. زندگی مردم نیز معلوم است، آی مردم با پولتان می توانید ماشین و خانه، گوشت و نان بخرید؟ اما اینان می‌گویند روند مشکل ندارد. پس چرا بازنشستگان که درب مجلس می آیند را کتک می‌زنند ؟ چرا یک کشاورز نمی‌تواند زندگی کند؟ مگر نمی‌گفتند سالی یک میلیون مسکن می‌سازیم ؟ اما فقط اندازه ۹۰۰ هزار مسکن مجوز داده شده است و درست هم نشده است. مگر نمی‌گفتند سفره مردم گسترش پیدا می‌کند؟ قرار بود تورم را تک رقمی کنند. سه سال است تورم بالای چهل درصد است. این مقدار پدر مردم را درآورده است.

وی ادامه داد: تورم حدود را تا ۲۰ الی ۱۵ درصد فقط اضافه کردند. اگر برنامه دارید چرا به آقای رئیسی ندادید؟ مدام می گویید برنامه دارم. مردم شما دوره آقای خاتمی را دیدید. آیا زندگی شما بهتر از این بود یا خیر؟ آیا راحتی و زندگی شما اینگونه بود که اینان می‌گویند؟ اگر این‌گونه نیست بدانید این آدم ها فقط می گویند ما بلدیم، کل بلد بودن اینان ریاست در شورای عالی امنیت ملی بوده است. چند کارگر زیر دست اینان کار می کرد؟ آدمی که مدیریت نکرده است حالا می‌گوید برای مملکت برنامه دارم.

این نامزد انتخاباتی عنوان کرد: دیروز از ایشان سوال کردم آیا دولت آقای رئیسی برنامه داشت؟ اگر داشت چرا برنامه جدید آوردید آیا می‌خواهید همه چی را ریست کنید؟ یا همان را میخواهید اجرا کنید. لطفا برنامه خود را بگویید. برنامه به کتاب آوردن نیست. وگرنه من ۱۰۰ کتاب می آورم. همین دیروز ۱۵۰ اقتصاد دان از روند کاری ما و برنامه ما دفاع کردند. اینان در دولت سایه نشسته اند برای همه چی تصمیم می گیرند و می‌گویند فلان کار را می کنیم. این حرف ها که مالیات ندارد. در تئوری آدم هر حرفی میزند. دولت آقای خاتمی را با حرف های الانی که می زنید مقایسه کنید. مردم شما دولت آقای خاتمی را دید و خودتان قضاوت کنید.

پزشکیان ادامه داد: ای کسانیکه در این روند هستید، اگر این آقا (جلیلی) راست می‌گوید روز جمعه به او رأی دهید.

دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در رو به پرسش های اقتصادی پاسخ دادند.

، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو کاندیدای راه‌یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره رو در روی یکدیگر پاسخگوی سوالات اقتصادی بودند.

جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دولت وی در حوزه تحریم‌ها چه اقدامی انجام خواهد داد و این‌که آیا در دولت وی توافق حاصل خواهد شد یا نه؟ اظهار کرد:  آقای پزشکیان دوباره از پاسخ به سئوالات طفره رفت و نه راجع به تحریم‌ و نه راجع به راه‌حل‌های خود صحبت نکردند. تنها راه‌حلش این بود که ما می‌رویم و دوباره امتیاز می‌دهیم و فشار بر داخل می‌آوریم که عقب‌نشینی کنند.

پزشکیان در واکنش به این سخنان اظهار کرد: اصلأ شما (جلیلی) می‌دانید آلترناتیو یعنی چه؟ اگر معنی‌اش را می‌دانی بگو! آیا فکر معنیش این است که می‌رویم و جلوی تحریم تسلیم می‌شویم؟ چرا دارید غلط تحلیل می‌کنید؟ اگر بلدید به مردم دروغ نگویید. من گفتم با آلترناتیوها و گزینه‌های جایگزین پیش می‌رویم.

جلیلی نیز در واکنش به این سخنان اظهار کرد: یکی از آلترناتیوهایتان را بگویید. غیر از امتیازدادن که بیان کردید، آلترناتیو دیگری را هم مطرح کنید.

پزشکیان در پاسخ اظهار کرد: آقای دکتر جلیلی، گفت‌وگو راه‌حل دارد. شما در این چندین سال هر گفت‌وگویی که برای این مملکت انجام دادید، پشت سرش علیه ما قطعنامه نوشتند.

جلیلی در واکنش، پاسخ داد: نه. این حرف دروغ است.

پزشکیان در ادامه اظهار کرد: همان شهید سردار سلیمانی به شما می‌گفتند که مملکت را قفل کردید. اما حالا مدعی هستید که من به شهید سلیمانی بی‌احترامی کردم؟ شما حرف من را تحریف می‌کنید.

جلیلی گفت: شما دیشب عوض اینکه برنامه و مواضع خود را توضیح دهید و حرف‌های دروغی درباره من مطرح کردید.

پزشکیان تصریح کرد: آیا شما برنامه داری؟ همین حرف‌هایی که شما می‌زنید اگر دروغ باشد من حاضرم محاکمه شوم. اگر دروغ نبود این آقا (جلیلی) را محاکمه کنید. این آقا اصلا عدد و رقم بلد نیست.

جلیلی گفت: حرف زدن راحت است آقای پزشکیان. من مستدل صحبت می‌کنم. شما ۳۲ سال عملکرد را کنار می‌گذارید و فقط به سه سال اکتفا می‌کنید و توضیحش می‌دهید و همان سه سال هم در مقایسه با ۳۲ سال درخشان بوده است. آمارهای فروش نفت و سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد اوضاع چگونه است.

پزشکیان پاسخ داد: این کسانی که می‌گویید سرمایه‌گذاران کردند آمدند و نوشتند یا واقعاً سرمایه‌گذاری کردند؟ صدتا از این کاغذها نوشته‌اند.

جلیلی در واکنش گفت: نه، این کاغذها هم بیشتر نوشته شده و هم بخشی اجرا شده است. عده‌ای که به عنوان اقتصاددان در اوایل دولت سیزدهم پیش‌بینی تورم ۱۰۰ درصد کردند و هیچکدام هم اتفاق نیفتاد، آن‌ها شده‌اند متخصص و آن وقت جمعی دیگری که به نهادهای قدرت، لابی‌گری و اینها وابسته نیستند را چون با آنها ارتباط ندارند رد می‌کنند. امروز مردم قضاوت می‌کنند و می‌دانند هشت سال بد قبلی چگونه بود که افتخار می‌کردند ما مسکن نمی‌سازیم.

جلیلی اظهار کرد: کسانی که در حوزه مسکن بودند امروز در ستاد شما کار می کنند. مشکل مردم ما مسکن است نه این‌که بگویند مزخرف است و یک مسکن نساختم.

در این هنگام پزشکیان گفت: من گفتم مزخرف است؟

جلیلی گفت: همین فردی که در ستاد شما است، این را گفته و شما باید موضع خود را بگویید. هشدار دادم دولت آقای روحانی و همین آقای ظریف به آن افتضاح را به بار آورد و دقیقا این همان فرافکنی است؛ با فرافکنی نمی‌شود صحبت کرد و با بهانه گیری از زیر بار مسئولیت گذشت.

وی ادامه داد: مردم عزیز من نگران هستم؛ این‌ها صریح بیان می‌کنند عملکردشان این است و به یک بهانه و یک موضوعی که ربطی به ظرفیت های کشور ندازد، دوباره همه این‌ها را متوقف می‌کنند، رویکرد دیگر حرکت با قوت است.

جلیلی بیان کرد: در این دو روز خیلی با شما صحبت داشتم اما شما چه صحبتی درباره اشتغال و ارزآوری و تورم داشتید؟ راهکار شما این است که دوباره امتیاز بدهید و فشار بیاورید اما این کار را کردید و طرف مقابل ۱۵ بار گفت که این کارها و تعهدات را انجام دادید و دلار ۳ هزار تومان را ۳۰ هزار تومان کردید و بعد رشد اقتصادی در دولت آقای روحانی منفی شد و شما می خواهید دولت سوم آقای روحانی را تشکیل دهید.

وی اظهار کرد:  شهید رییسی در این سه سال این همه کار کرد بعد شما آن را ایراد بیان می کنید و شما میخواهید به عقب برگردید.

مجری بعد از این‌که چند بار صجبت های جلیلی را قطع کرد، از جلیلی پرسید: با توجه به این‌که موضوع درباره تحریم هاست راه حل شما چیست؟

جلیلی گفت: ما امروز در موضوعاتی مثل برجام و FATF طلبکاریم و باید با طلبکاریم برویم و حق ملت را مطالبه و گفت‌وگو و حل و دنبال کنیم اما راه جایگزین به قول ایشان الترناتیو چیست که انگار تازه با این کلمه آشنا شدند.

وی افزود: راه جانشین این است که منفعل نبوده و طرح ها داشته باشیم حالا اگر از تحریم ها عقب نیامد کما این‌که نیامد و همه امتیازها را دادید و عقب نیامد؛ این عملکرد شهید رییسی بود که سوال کنید و آن را بی اثر کنید به گونه‌ای که وزیر خارجه امریکا بگوید  ما می‌خواستیم یک بشکه نفت نفروشند اما امروز ۲ میلیون بشکه می‌فروشند.

جلیلی گفت: سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید راهبرد فشار حداکثری شکست حداکثری خورد و آن ها معترفند اما یک جریان خودتحقیر در کنار ایشان صحبت می کند و می گوید که  آن ها نخواست و ما موفق نشدیم.این خیلی مصیبت و فاجعه است.

این کاندیدای انتخابات رباست جمهوری بیان کرد: راه سوم این است که علاوه بر خنثی کردن، طرف را حتی به لحاظ اقتصادی از تحریم کردن پشیمان کنیم تا تحریم برایش پرهزینه شود و فکر نکند با تحریم کردن می تواند
به ملت ما فشار آورد. این ها برنامه و کار می خواهد ، جالبه مطالبه و برنامه در قاموس آن ها ضدفضلیت شده است و به اسم برنامه هفتم جلو می روند اما همین برنامه هفتم که در همین دولت و مجلس نوشته شد، ۴۵ دولت باید دولت بنویسد.

وی افزود: برنامه هفتم می‌گوید رشد ۸ درصد اتفاق بیفتد بعد شما پیشاپیش می گویید این رشد ۸ درصد کلاهبرداری است و اتفاق نمی‌افتد.

جلیلی گفت: شما بقیه را محکوم به طالبان می‌کنید و بعد من که میخواهیم قانون اجرا کنم را می گویید باید این ها را اعدام کرد و حکم اعدام می دهید.

پزشکیان: مدیران نالایق  و بدون تجربه مشکل ماست

پزشکیان گفت: این فرد می‌خواهد رئیس‌جمهور بشود که جلو دیدگان مردم تهمت می‌زند که من ادامه دهنده راه روحانی هستم و جلو دیدگان همه به افرادی که نیستند تهمت می‌زند و هیچ وقت حاضر نیست رودررو با آن‌ها صحبت کند. مردم عزیز کشور بدانند این روند و این نگاه یعنی همین.

وی افزود: مردم عزیز شما دیشب دو مسیر را دیدید. یک مسیر برنامه ریزی از بالا توسط یک گروه محدود یا سیسات گذرای با مشارکت و بهره گیری از خرد جمعی. من برنامه ریزی از بالا برای مردم را قبول ندارم. برنامه ریزی باید با مشارکت کارشناسان دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و اندیشکده ها تدوین شود و همه گروه‌ها در اجرا شرکت کنند. برنامه‌ریزی پشت درهای بسته در دولت سایه زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد.

این نامزد انتخابات افزود: مردم آگاه ایران گام اصلی برای بهبود معیشتو پیشرفت کشور، رفع تحریم‌ها و تغییر در شیوه تعامل با دنیاست  و من در این زمینه اقدام خواهم کرد. تحرمی ها به جای خود ولی همه مشکلات کشور ناشی از تحریم آمریکا نیست. من دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم. من اصول مورد نظر خود برای اصلاح اقتصاد ایران بیان کرده ام و بیش از 140 اقتصاددان از آن حمایت کرده اند. من اقتصاد ایران را براساس تعامل با جهان، حاکمیت قانون، شایسته گزینی، عدالت اجتماعی و مشارکت مردم اصلاح خواهم کرد. مشارکت ما براساس فکر غلطف مدیران و راهبرهای غلط نخواهد بود. فکر غلط یعنی که خیال کنیم بدون رابطه با دنیا به رشد هشت دردصد برسیم. مدیر ضعیف یعنی  اینکه فردی به مذاکرات می رود ولی نتیجه آن پرونده به شورای امنیت سازمان ملل می شود. قهرمان ملی ما شهید سلیمانی امنیت عراق را تامین می کند ولی بازار و اقتصاد آن را را دست کسی دیگری بدهیم.

وی افزود: با سه مشکل فکر غلط، مدیرغلط و رابطه غلط است که به این سه گانه غلط باید در روز جمعه پایان داد. مردم من به شما دروغ نمی گویم. وعده‌های رویایی نمی دهیم. شما را با قول های غیرعملی  فریب نمی‌دهم و تعهد می دهم  تعهد می کنم متخصص ترین افراد را به کار بگیرم. تعهد می کنم تصمیمات اساسی را با مشارکت مردم بگیروم و ثبات را اقتصاد برگردانم.
تعهد می کنم به مداخله‌های بی‌جای دولت در اقتصاد از بین ببرم و  تعاملات مالی بین المللی ایران را برقرار کنم. برای رفع تحریم ها یک ساعت وقت را تلف نکنم و برای بازرگانان عزت و احترام بیاورم. من دنبال عدالت و رفع تبعیضم. برای تامین معیشت و رفاه مردم شب و روز نشناسنم و تلاش کنم هیچ خانواده ایرانی نگران آینده فرزندان خود نباشد.

 پزشکیان ادامه داد:‌ مدیران نالایق  و بدون تجربه مشکل ماست. می گویند آدم‌های اطراف من بد هستند. دور این‌ها چه کسانی جمع شده اند؟ آدم‌هایی که از سفارت بالا رفته اند.

جلیلی گفت: یکی را اسم ببرید.

پزشکیان جواب داد که عکس ها و پرونده آنها را آورده ام.

جلیلی دوباره پرسید که یکی را بگویید.

پزشکیان بیان کرد: مردم عزیز می دانید سفارت انگلیس و عربستان را چه کسانی گرفتند.

پزشکیان در ادامه تاکید کرد: مردم عزیز خودشان می‌دانند که چه کسانی سفارت ایران و عربستان را اشغال کردند؛ قطعاً این افراد از کسانی نیستند که آقای جلیلی به آنها فحش می‌دهد، چراکه اگر از این افراد بودم امروز در زندان‌ها بودند چرا که این‌ها نمی‌توانستند بدون اجازه به خیابان بیایند؛ آدم‌هایی به این سفارت‌ها حمله کردند که در سایه بودند و حکومت در سایه را تشکیل داده بودند. کسی که  می‌شود فردا رئیس جمهور شود جلوی چشم مردم تهمت می‌زند و خیلی راحت می‌گوید که شما دولت سوم روحانی هستید.

جلیلی در پاسخ به پزشکیان اظهار کرد: این‌که می‌گویید تهمت زده می‌شود الان کسانی که دور و اطراف شما هستند آیا غیر از وزرای دولت آقای روحانی هستند؟

جلیلی ادامه داد: آیا آقای ظریف هست یا نیست؟ با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه که باعث شد در کشور ۱۵ مرتبه همه بگویند تعهدات را انجام داده‌ایم و طرف از آن خارج شود و بعد شما حتی نتوانید یک شکایت کنید به دلیل اینمه قرارداد بدی که نوشته بود که اگر شکایت به شورای امنیت می‌کردید در آن صورت علیه شما برخورد می‌شد؛ این به دلیل بلد نبودن ابتدایی‌ترین چیزها رخ داد.

پزشکیان پاسخ داد: شما برای همین قرارداد غلط خودتان را می‌کشید که دوباره قرارداد را ببندید که در پاسخ جلیلی عنوان کرد نخیر؛ اتفاقاً ما می‌گوییم که این قرارداد غلط آن بود که رفتید یک ماشینی را که ۱۰۰ تومان نمی‌ارزید، به قیمت ۱۰۰ میلیارد خریدید و همان را نیز به شما ندادند و شما امروز باید طلبکار باشید نه اینکه بگویید من دنبال می‌کنم که به اتکای فشار بیرونی، به مجلس فشار بیاورم تا از همین طلب نیز دست برداریم.

پزشکیان تاکید کرد: من فشار نمی‌آورم؛ شما همین الان پیش مردم دارید تهمت می‌زنید؛ من می‌گویم گفت‌وگو می‌کنم، شما می‌گویید فشار می‌آورید؛ من می‌گویم آلترناتیو می‌آورم شما می‌گویید من می‌روم تسلیم می‌شوم.

جلیلی اظهار کرد: اتفاقاً من معتقدم که قانون اقدام راهبردی مجلس قانونی است که حق ملت را استیفا می‌کرد و مصوبه نماینده ملت بود و به دولت قدرت می‌داد که بتواند با قدرت با طرف مقابل برخورد کند.

پزشکیان پرسید: چرا در این سه سال این قانون را اجرا نکردید؟ که در پاسخ جلیلی گفت:  به همین دلیل که دقیقاً بحث ما این است وقتی طرف مقابل در موضع زورگویی است، شما رفتید ده‌ها امتیاز دارید اما نتیجه نگرفتید؛ به این دلیل که ما دیگر قائل نیستیم به اینکه باید امتیازاتی بدهیم و نمی‌گوییم که ما امتیازات را می‌دهیم و اگر نشد، می‌گوییم صبر راهبردی می‌کنیم و سپس می‌گوییم که طرف مقابل کاپ اخلاق را نبرد و ما کاپ اخلاق را بردیم؛ این نگاه واقع بینانه‌ای در سیاست خارجی نیست بلکه نگاه‌های رمانتیک است.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: فردی که در ستاد شماست امروز گفته است که ۳۰۰ هزار تومان پول به مردم داده‌اند که به آنها رای بدهند این هم اهانت به مردم و هم تهمت به ماست که در پزشکیان گفت: من نمی‌دانم او چه گفته است؛ در پاسخ جلیلی تاکید کرد: شما نمی‌دانید اطرافیان‌تان چه می‌گوین و بعد می‌گویید که به من تهمت می‌زنند.

پزشکیان در واسخ به جلیلی تاکید کرد: شما در مورد من صحبت کن نه در مورد افراد دیگر من با دیگران کاری ندارم که در پاسخ جلیلی گفت: این چه صحبتی است؟ شما می‌گویید که من با این افراد می‌خواهم کشور را اداره کنم این افراد رفتارشان مشخص است؛ آقای پزشکیان اشکال شما این است که جوانان متخصصان و دانشمندان را نگاه نمی‌کنید و دوست دارید با یک کلمه ظرفیت بزرگ را کنار بگذارید. شما از یک طرف صحبت از اجماع می‌کنید اما وقتی که هزاران جوان و مدیر چون جز حزب شما و با شما نیستند به آنها می‌گویید که دولت سایه درست کردند دولت سایه چیست آیا غیر از هزاران جوان دانشمندی است که پای کار بودند و به یک جمع‌بندی رسیدند؟

سعید جلیلی ادامه داد: بحث های کارشناسان دولت سایه در  کشاورزی ، اقتصاد و صنعت مشخص است.

وی گفت: سیاست گذاری از پایین یعنی با ده‌ها صنف باید جلسه می‌گذاشتید. از شهرهای کشور بازدید می‌کردید. از ده ها شرکت دانش بنیان باید بازدید می‌کردید تا ظرفیت‌های امروز را ببینید و به اندک بهانه ای یعنی بالا رفتن از سفارت عربستان ضعف دولت خود را پوشش نمی‌دادید. این دولت حتی نتوانست از یک سفارت محافظت کند. به آقای روحانی هشدار دادم توجه کنید. اینجا باید پیش بینی داشته باشیم.بدون کار علمی و پیش بینی نمیتوان کار کرد.

این نامزد انتخاباتی عنوان کرد: می‌شود برنامه‌ای که می‌گوید اقتصاددانان از آن حمایت کردند را نشان دهید؟  چرا این برنامه را بیان نمیکنید ؟ نسبت اقتصاددانان شما با رشد ۸درصد چیست ؟ این ضرورت کشور است. این کلاه برداری نیست. کدام اقتصاد دانی گفته است این برنامه درست نیست. اینان اقتصاد کشور را در چهار سال آینده به فنا می‌برند.

پزشکیان: ۶۰ درصد مردم با ما مشکل دارند

در ادامه مسعود پزشکیان خطاب به مجری برنامه گفت: ایشان به من تهمت زده اند و به من میگویند حزبی هستم. ایشان دیروز قافیه را باخته است و ۴ دقیقه به جای جواب سوال شما به من تهمت زده است.این که رییس‌جمهور حزبی باشد دروغ واضح است. من حزبی نیستم. کسی که می‌خواهد رییس‌جمهور شود ان قدر راحت به مردم تهمت میزند ، بعدا چه می‌کند و چه بلایی سر مردم می‌آورد؟

وی ادامه داد: من رییس دانشگاه بوده ام.  برادرانی که ادعا میکنند بسیجی هستند گوش کنند. جراح قلب بودم و همسرم فوت کرده بودم. ۶۰۰ خانه بهداشت به اسم ۶۰۰ شهید با پسرانم در کوه ها ساختم و کارگری کردم. این کار را با مشارکت مردم انجام دادم.  به مشارکت مردم معتقدم. بر اساس و حزب و گروه بالا نیامدم.  با مشارکت مردم بالا آمدم. خودتان میگویید دولت سایه من که نمیگویم. بیشتر افراد ـقای قالیباف و شهید رئیسی با من کار می‌کنند.

سپس جلیلی در پاسخ به پزشکیان گفت: شما جوانان ملت را تحقیر میکند و دولت سایه را تحقیر می‌کنید.

در ادامه مسعود پزکشیان یادآور شد: بارها گفتم راه حل ما راه حل مولا علی(ع) است. باید مسیری که ایشان به مالک گفته‌اند طی کنیم و شاخص مردم هستند. فقط ۴۰ درصد به ما رای دادند. حالا تفکر ایشان بیاید می‌شود ۲۰ درصد. با ۲۰ درصد می‌توان حکومت را اداره کرد؟ ۶۰ درصد مردم با ما مشکل دارند.

در ادامه مناظره، مجری این سوال را درباره حوزه انرژی پرسید که ناترازی انرژی و افزایش قیمت حامل های انرژی یکی از دیدگاه ها است و مساله قیمت انرژی از موضوعات مردم است؛ آقای پزشکیان شما در یک جلسه دانشجویی اشاره کردید که قیمت بنزین به نرخ بازار آزاد یعنی ۲۵ هزار تومان آورده شود و رئیس ستاد شما هم به این موضوع اشاره داشته است؛ آیا نظر شما همان نظر قبل است یا تغییر کرده است؟

پزشکیان در پاسخ گفت: ابتدا لازم است این را بگوییم که اکنون دولت با تمام استانداران و بخشداران و دهیاران برای آقای جلیلی کار می کنند و گاها یک عده ای را تهدید می کنند که اگر رای ندهید چه می شود.

وی درباره موضوع انرژی گفت: بنده در جلسه دانشجویی یک حرفی زدم اما اینکه بخواهم در حاکمیت چه کاری انجام دهم، بحث دیگری است؛ حاکمیت که جلسه دانشجویی نیست.

پزشکیان: در کشور هدررفت انرژی داریم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما در کشور هدررفت انرژی داریم که بیشتر انرژی را پولدارها مصرف می کنند و کسانی که خانه و ماشین و امکانات بیشتری دارند اما هزینه را کسانی می دهند که ماشین ندارند و خانه آن ها کوچک تر است اما حاکمیت یارانه را به کسانی می دهد که پولدار هستند.

وی افزود: اگر قرار بر عدالت باشد باید این پول به همه داده شود؛ یعنی به پولدار و کسی که هیچ مصرفی ندارد. قرار نیست یک روستایی و کسی که ماشین ندارد، این سوپسید را نگیرد و آن ها هزینه گرانی را بدهند، پس باید راه حلی پیدا کرد که همه از یارانه انرژی و گاز و برق استفاده کنند.

مجری پرسید که آیا هنوز به راه حل مشخصی نرسیدید؟

پزشکیان گفت: من آن زمان دولت نبودم اما تصمیم و نگاهم این است که برای عدالت ابتدا باید آن محرومی را دید که جان و زندگی اش را در انقلاب و جنگ می گذارد؛ پس اگر قرار به پرداخت سوپسید باشد باید اول به آن ها داد. نباید با یارانه دادن به عده ای، سفره نان دیگران و زندگی شان را ساقط کرد و بعد به گدایی انداخت.

وی افزود: باید بر اساس قانون و کار کارشناسی پیش رفت و یارانه ای که به یک عده می دهیم و به عده ای نمی دهیم عادلانه کنیم. چرا باید فردی با ۱۰ اتاق و استخر و سیستم گرمایشی و سرمایشی و مصرف زیاد همان یارانه برق را بگیرد که فردی با یک اتاق و یک روستایی بدبخت می گیرد.

پزشکیان اظهار کرد: اگر نگاه ما مبتنی بر عدالت باشد باید یارانه به اقشار آسیب پذیر داده شده و پول مصرف اضافه گرفته شود. در این صورت پول واقعی دیگر از آدم فقیر گرفته نمی شود و از آدم پولدار گرفته می شود؛ این کار به کار کارشناسی و بررسی دقیق نیاز دارد.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت شما قرار است قیمت بنزین آزاد شود و یارانه آن به مردم داده شود؟ گفت: اول بگویم مردم دارند می‌بینند رئیس جمهور سابق و اسبق و همه کسانی که ۳۲ سال گذشته بوده‌اند، در کدام ستاد هستند و همه ظرفیت خود را چگونه پای کار آورده‌اند.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان شما در دانشگاه صحبت نمی کنید شما می خواهید در مقام رئیس جمهور باشید. چه زمانی می‌خواهید برنامه ارائه کنید؟ شما کی می خواهید راه حل بیاورید؟ این بحث های شما از همین الان موجب ایجاد نوسانات شده است. شد مثل آقایی که طرح را به اجرا درآورد و وقتی دید مشکل درست شد گفت که من صبح جمعه فهمیدم. رئیس ستاد شما یک حرف می‌زند و شما یک حرف دیگر می زنید. همین می شود که مردم نمی‌توانند تصمیم بگیرند. مسئول ستاد شما از بنزین ۲۵ هزار تومانی می گوید و شما حرف دیگری می‌زنید. باید مطالعات را از قبل انجام داده باشیم و دوره ریاست جمهوری دوره بررسی و آزمون و خطا نیست. هر روز که می گذرد به این مردم فشار می آید و فرصت‌ها از دست می رود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ ما درباره طرح وان مفصل کار کرده ایم و از آن دفاع می کنیم تا نقطه اجرایی شدن آن پیش رفته ایم. بحث اصلی این است که دولت آقای روحانی که سایرین می گویند آقای پزشکیان می خواهد دولت سوم روحانی باشد، نگاهش این بود که چه کسی گفته است باید به همه یکسان یارانه بدهیم .این یعنی بی عدالتی. کسی که سه ماشین دارد می تواند یارانه بیشتری از آن کسی بگیرد که ماشین ندارد.

پزشکیان گفت: خدا وکلیی من این را گفته ام؟

جلیلی: مردم در مدیریت مصرف انرژی مشارکت کنند

جلیلی ادامه داد: این عدالت نیست که کسی که سه ماشین دارد چندین برابر کسی که ماشین ندارد، یارانه بگیرد. این ظلم به مردم است. طرح وان برای حل ناترازی بنزین بود. بهترین برنامه این است که مردم را مشارکت دهیم. اساس طرح ما این است که مردم را در مدیریت مصرف مشارکت بدهید و بگویید این انرژی و این میزان سهم شماست و خودتان مصرف را مدیریت کنید و مردم وقتی احساس نفع کنند، وارد می شوند.

وی در پاسخ به این پرسش مجری که این طرح نظارت دولت را از بین نمی‌برد، گفت: باید به مردم اعتماد کرد. دولت بستر را فراهم می کند تا مردم مصرف خودشان را مدیریت کند. این طرح فقط در بنزین نیست بلکه در گاز و برق هم هست ولی این اصلا به معنای افزایش قیمت نیست. این روند را به گونه‌ای پیگیری کرده ایم که زیرساخت آن فراهم شده است تا مردم لذت آن را احساس کنند و ببیند بی‌عدالت غلط کنار گذاشته شده است. کسی به مردم دستور نمی دهد بلکه خودشان مصرف را مدیریت می کنند و هیچ قیمتی افزوده نمی شود.

 ادامه مناظره مجری از پزشکیان پرسید که «برخی از فعالان بورس و بخش تولید می‌گویند که در دوران مسئولیت طیب نیا که الان مشاور جنابعالی هست نرخ بهره بالا باعث شد که به بورس آسیب وارد شود و تامین مالی تولید دچار مشکل شود و تشدید ناترازی های بانک ها شدت بگیرد که اثرات آن را بعد از چند سال در جهت تورم دیدیم؛ شما فرمودید که از نظرات کارشناسان خودتان استفاده می‌کنید؛ در این مورد بفرمایید که آیا رویکرد دولت جنابعالی متفاوت از عملکرد گذشته اقای طیب نیا یا دولت آقای روحانی خواهد بود؟

در پاسخ پزشکیان گفت: اولاً درباره موضوعی که مربوط به انرژی بود آقای دکتر جلیلی گریزی زدند که ما می‌گوییم روحانی به من چه ربطی دارد؟ مگر من گفته‌ام که روحانی می‌خواهد فلان کار را انجام دهد؟ دوم اینکه آنچه که من گفتم چیزی بود که نگاه خودم است و قانوناً باید اجرا شود؛ این‌ها اگر چنین طرحی داشتند چرا در زمان شهید رئیسی اجرا نکردند؟ در آن زمان نیز بود؛ این به آن معناست که کار به این سادگی هم نیست؛ اینکه در تئوری بگوییم که فردا کاری را انجام میدهم تا اینکه در عمل اجرا کنی از نظر علمی فاصله بسیاری وجود دارد؛ در نتیجه ما باید کاری کنیم که مردم تحت فشار قرار نگیرند، از طرف دیگر الان نزدیک به ۵۰۰۰ میلیارد دلار در سال پول سوخت می‌دهیم؛ آیا می‌خواهیم دوباره آن را هزینه کنیم.

پزشکیان: ثبات و امنیت را به بورس برخواهیم گرداند

وی درباره بورس نیز اظهار کرد: نگاه من در بورس همان است که آقای عبد تبریزی مطرح کرده است و موضع من روشن است. من دیروز نیز گفتم که اقتصاد یک نفر نیست و اینگونه نیست که یک نفر برای مملکت نقشه اقتصاد بکشد بلکه مجموعه‌ای از اقتصاددان‌ها هستند که متناسب با تخصص برای اینکه چگونه با چه مشکلی را برخورد کنند، نسخه طراحی خواهند کرد. اگر ما بخواهیم کاری کنیم کارشناسان مربوط به آن رشته را به کار خواهیم گرفت؛ چرا که اصولاً دولت نباید در قیمت‌ها دخالت کند و اصولاً دولت نباید به تولید دستور دهد چه چیزی تولید کند و با چه قیمتی عرضه کند و به چه میزان صادرات داشته باشد؛ یعنی مداخله دولت در اقتصاد همین بلا را چه سر بورس چه سر بازار و چه سر تولید کننده می‌آورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: کاری که باید انجام شود توسط کارشناسان اعلام شده است و موضع ما اعلام شده است و آقای عبد تبریزی را نیز همه می‌شناسند؛ اگر آن دیدگاه غلط است، مردم نظر بدهند. آنچه که ما انجام خواهیم داد درباره بورس این است که ثبات و امنیت را به بورس برخواهیم گرداند و پول کسری دولت را از بورس جبران نخواهیم کرد؛ چراکه الان دولت‌ها کسری خود را از آنجا جبران می‌کنند.

جلیلی از پزشکیان پرسید چگونه ثبات را به بورس باز می‌گردانید که در پاسخ پزشکیان گفت: وقتی دولت در قیمت گذاری دخالت نکند و در قوانین دخالت و بی ثباتی ایجاد نکند و در کار تولید مداخله نکند بورس مسیر خود را طی می‌کند. از نظر تخصصی و علمی میان اقتصاد بهداشت و درمان، اقتصاد صنعت، اقتصاد پولی و مالی و اقتصاد بورس زمین تا آسمان با هم فرق دارد و ما جهت حل ناترازی‌ها در هر حوزه قطعاً از کارشناسان مربوطه استفاده خواهیم کرد. حل مشکل بورس یک با نسخه ساده امکان پذیر نیست، بلکه حتی موج تحریم نیز در بورس تاثیرگذار خواهد بود.

جلیلی در پاسخ به این سوال مجری که گفت منتقدان شما می گویند اگر شما رئیس‌جمهور شوید بورس ریزش می‌کند. می گویند شما طرفدار قیمت دستوری هستید، لطفا مشخصا بفرمایید تحلیل بورس و وضعیت آن در دولت شما چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: میلیون ها نفر از مردم ما با بورس درگیر هستند. در همین ایام در بسیاری از اجتماعاتی که شرکت کردم، بسیاری از مردم ضربه های جدی به خاطر سوءمدیریت متحمل شده بودند. بورس نماد اقتصاد کشور است. سوء مدیریت اقتصاد خود را در بورس نشان داد و متاسفانه مردم خرده سرمایه دار بیشترین ضرر را کردند.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ که مسائل بورس پیش آمد به آقای روحانی برای بورس نامه نوشتیم و ۲۲ نکته به ایشان گوشزد کردیم. آقای عبدی چرا به ایشان راهکار ندادند؟ چرا سرمایه ها به فلاکت کشیده شد؟ در صورتی که دولت نیز همسوی آقای عبدی بود. چرا سرمایه های مردم در بازار بورس سوخت؟

جلیلی: بورس مدیریت می خواهد

وی ادامه داد: بورس بهترین ابزار برای اقتصاد کشور، ارتقای آن و جهشی است که ما می گوییم. بازار اولیه بورس بستر تولید است. بورس ثانویه نیز تنطیم کننده بورس اولیه است. بورس مدیریت می خواهد. یعنی باید شورای ثبات داشته باشیم. تصمیم بانک مرکزی و بیمه نباید به بورس ضرر بزند. برای تصادف رانندگی بیمه داریم. چرا برای سهام بیمه نداشته باشیم؟ پیشنهاد ما بیمه سهام است. اگر سهام را بیمه کنیم، مردم متضرر نمی‌شدند.

جلیلی درباره راهکارهای خود برای اصلاح بورس گفت: باید چه بحث بیمه، سهام و ایجاد شرکت پروژه های خرد و کلان را در نظر بگیریم تا مردم بتوانند از فرصت بورس برای جهش استفاده کنند. یکی از بسترهای نقش باشکوه ایرانی همین بورس است. عده ای سرمایه دار و کسایی که دنبال رانت و پول های بادآورده هستند، تلاطم را در بورس دوست دارند. باید شفافیت ایجاد کنیم. اینگونه نباشد یکی در روز ۵۰۰ میلیون سهام بخرد و دیگری نتواند. این اشکالات تکنیکی را چه کسی بوجود آورد؟ چرا شفافیت وجود نداشت؟ همین آدم های رانت خور نباید بتوانند این کار ها را انجام دهند. بازار سرمایه اصل اقتصاد کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =