جزئیات آمار پرداخت وام اشتغال اعلام شد

در بازه زمانی سال۱۴۰۰تا۱۴۰۲ در مجموع حدود ۱۶۶۹۶۷میلیاردریال تسهیلات با پیش بینی اشتغال مستقیم حدود ۲۹۷۷۴۷ نفر ایجاد شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مطابق گزارش اخیر بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰تسهیلات قرض الحسنه بخش اشتغال از میزان ۶.۱همت به ۵۷.۴ همت در سال ۱۴۰۲رسیده و همچنین این تسهیلات در بخش مشاغل خانگی از ۰.۲ همت به ۲.۷ همت در سال ۱۴۰۲رسیده است.

بیشتربخوانید:

بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره پرداخت وام اشتغال

بر این اساس رابطه مثبت میان افزایش تسهیلات پرداختی از سوی بانک مرکزی در حوزه اشتغال و مشاغل خانگی با کاهش نرخ بیکاری در بازه زمانی یاد شده قابل ملاحظه است.

بنابراین نرخ بیکاری در مناطق شهری از ۹.۹ درصد در سال ۱۴۰۰به ۸.۷ درصد در سال ۱۴۰۲رسید. همچنین این نرخ در مناطق روستایی کشور از ۶.۹ درصد به ۵.۸درصد در مقطع زمانی مورد اشاره رسیده است.

جزئیات گزارش های پرداخت تسهیلات به شرح زیر است.

- گزارش تسهیلات اشتغالزا در قانون بودجه سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

در راستای اجرای تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کلیه اقدامات لازم درخصوص سیاست‌گذاری در سطح کلان ازطریق شورای موضوع بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه ازجمله تصویب موارد راهبردی مانند دستورالعمل اجرایی (ابلاغی طی نامه شماره ۸۲۰۱۸/۸۰ مورخ ۱۴۰۱.۰۵.۰۲) و تعیین سهم استان‌های کشور (ابلاغی طی نامه شماره ۱۲۱۷۶۸/۸۰ مورخ ۱۴۰۱.۰۶.۱۹) و ... تدوین برنامه و سیاست‌های اولویت‌دار دستگاهی در قالب کارگروه تخصصی ملی و اقدامات اجرایی در راستای اجرایی شدن تخصیص تسهیلات در قالب دبیرخانه (معاونت سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی) به عنوان محور هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی ملی و استان‌ها و موسسات عامل توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت پذیرفته است.

فرآیند نظام پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا

منابع مربوط به قانون حمایت از ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۹۶ که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، طی ۵ مرحله حدود یک میلیارد دلار از منابع صندوق یاد شده با تلفیق منابع برخی موسسات عامل در اختیار متقاضیان دریافت تسهیلات برای کسب و کار در مناطق روستایی قرار داده شده است. از آن‌جایی‌که بخشی از منابع یاد شده ۵۴) میلیون دلار( تاکنون از منابع صندوق توسعه ملی عملیاتی نشده و با توجه به زمان نه‌ساله قراردادهای عاملیت و منابع بازپرداختی تسهیلات اعطا شده نیز می‌بایست در چرخه پرداخت تسهیلات قرار گیرد، فرآیند پرداخت تسهیلات این قانون به شرح فوق ادامه دارد و در حال حاضر با توجه به قرار گرفتن این منابع در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری و این‌که این منابع ابتدا می‌بایست به حساب پیشرفت و عدالت واریز گردیده و سپس عملیاتی گردد، این عامل باعث شده که فرآیند پرداخت تسهیلات منابع یادشده عملاً متوقف و منوط به تعیین تکلیف در وزارت امور اقتصادی و دارایی شده است.

جزئیات آمار پرداخت وام اشتغال اعلام شد

۲) اعطای تسهیلات از محل منابع تبصره ۱۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱

از مبلغ ۱۰۲ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته‌ی منابع بند (ب) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۲ هزار میلیارد تومان به استانداران و مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان به نهاد های حمایتی(کمیته امداد ۲۵ همت ،بهزیستی ۱۰ همت، صندوق نوآوری و شکوفایی ۵ همت) اختصاص یافته که پرداخت این منابع تا پایان تیر ماه سال ۱۴۰۲ تمدید و مبلغ ۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۵۹ درصد از کل اعتبار توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است.

جزئیات آمار پرداخت وام اشتغال اعلام شد

۳) اعطای تسهیلات از محل منابع تبصره ۱۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱و۱۴۰۲

۳-۱)تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱:

بر اساس گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی از محل منابع بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۳۹۱۱ میلیارد تومان با احتساب سهم بانک های عامل به دستگاه های اجرایی اختصاص یافته که تا کنون ۱۰۶۹۸ میلیارد تومان معادل ۲۴ درصد اعتبار به متقاضیان پرداخت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =