متن و حاشیه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ صبح امروز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ با دستور وزیر کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز با دستور وزیر کشور آغاز شد. در دور نخست انتخابات که ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، از مجموع ۵۸۶۴۰ شعبه از ۴۸۲ شهرستان، معادل ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای شمارش شد و مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای به مرحله دوم راه یافتند.

بیشتر بخوانید؛

نتایج نهایی دور اول انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ / پزشکیان و جلیلی به دور دوم رفتند/ مشارکت ۴۰ درصد اعلام شد

بر اساس اصل «۱۱۷» قانون اساسی و تفسیر شماره ۲۷۶۴ مورخ ۱۳۶۴/۴/۵ شورای نگهبان، در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ملاک انتخاب، کسب اکثریت نسبی آراء می‌باشد. هر نامزد می تواند یک نفر نماینده به عنوان ناظر در هیات‌های اجرایی شهرستان، بخش و شعب اخذ رای «ثابت و سیار» و ستاد انتخابات کشور داشته باشد.

هم‌چنین براساس ماده «۱۰» قانون انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر مخفی بودن آراء رای دهندگان، تصویربرداری از آراء و انتشار آن ممنوع می‌باشد و به استناد ماده «۳۳» این قانون، خرید و فروش آراء تهدید و تطمیع ، رای دادن با مدارک هویتی جعلی ، اخلال در امر انتخابات جرم می‌باشد و هیات های اجرایی و نظارت موظفند در صورت دریافت گزارش در این خصوص مرتکبین را به مراجع قضایی معرفی نمایند.

انتخابات تا ساعت ۱۸ ادامه دارد و با تشخیص وزیر کشور قابل تمدید است. شمارش آرا بلافاصله پس از اتمام رای‌گیری آغاز می‌شود.

شناسه نامزدهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به این شرح است:

مسعود پزشکیان- فرزند محمد علی - شناسه نامزد ۲۲

سعید جلیلی- فرزند محمدحسن- شناسه نامزد ۴۴

در ادامه گزارش ایسکانیوز را از ستاد انتخابات وزارت کشور می‌خوانید:

تصاویر بیشتر از متن و حاشیه انتخابات در وزارت کشور را اینجا ببینید

۰۷:۵۸: فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری با دستور وزیر کشور آغاز شد

احمد وحیدی، وزیر کشور، صبح امروز (جمعه)، در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، ضمن اعلام رسمی آغاز فرآیند رای گیری دومین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم، گفت: با سلام به حضور مقدس حضرت بقیه الله الاعظم و مردم شریف ایران اسلامی و بزرگداشت خاطره شهدا، بویژه شهید بزرگوار آیت الله رئیسی، دومین مرحله از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی را برای برگزیدن رئیس جمهور آینده، از بین دو نامزد محترم، در ۵۸ هزار و ۶۳۸ شعبه در داخل کشور و در همه شعبات در خارج از کشور آغاز می کنیم.

وی افزود: انشاء الله این انتخابات نیز مانند انتخابات دیگر پر برکت و برای ساختن ایران اسلامی مفید و موثر باشد.

وزیر کشور ضمن دعوت از ملت شریف ایران برای حضور در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری گفت: از ملت شریف ایران دعوت می شود در آغازین ساعات روز پای صندوق های رای حضور یابند و بار دیگر استحکام، اقتدار و عزت و بزرگی ملت ایران را یک بار دیگر به اثبات برسانند.

۰۸:۱۵: وزیر کشور رای داد

وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور رای خود را به صندوق انداختند. احمدی وحیدی و محمدتقی شاهچراغی در دقایق اولیه شروع رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری، رای خود را به صندوق مستقر در وزارت کشور انداختند.

۰۸:۳۵: محمد مخبر، سرپرست قوه مجریه، اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات رای خود را به صندوق انداختند 

۰۹:۰۰: اطلاعیه شماره ۹ ستاد انتخابات کشور: همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند برای رای دهندگان الزامی است
 

ستاد انتخابات با انتشار اطلاعیه شماره ۹ برای آگاهی هم میهنان اعلام کرد: کلیه شعب ثبت نام و اخذ رأی در سراسر کشور از ساعت ۸:۰۰ صبح آماده اخذ رأی از تمامی واجدین شرایط (متولدین ۱۳۸۵/۴/۱۵ و قبل از آن) هستند.

 متن این اطلاعیه به شرح است:

 نظر به آغاز فرایند اخذ رأی مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به آگاهی هم میهنان عزیز می رساند، کلیه شعب ثبت نام و اخذ رأی در سراسر کشور از ساعت ۸:۰۰ صبح آماده اخذ رأی از تمامی واجدین شرایط (متولدین ۱۳۸۵/۴/۱۵ و قبل از آن)می باشند .

 یادآور می گردد، همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند برای رای دهندگان الزامی است.

۰۹:۱۹: مخبر: دولت بدون هیچ گرایشی انتخابات را برگزار می‌کند

سرپرست ریاست جمهوری گفت: به دقت، حفظ سلامت انتخابات و صیانت از حق مردم را در دولت پیگیری می‌کنیم و به مردم اطمینان می‌دهم دولت بدون هیچ گرایشی این انتخابات را برگزار می‌کند.

محمد مخبر پس از مشارکت در انتخابات با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: یاد رئیس‌جمهوری شهید را گرامی می‌داریم و خلأ وجود او انصافا لحظه به لحظه خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: اصل حضورم در وزارت کشور قبل از هرچیز برای قدردانی از اعضای ستاد انتخابات کشور و دست‌اندرکاران انتخابات است که واقعاً کار سختی انجام می‌دهند و به طور معمول از یک سال قبل کار را برای انتخابات آغاز می‌کنند تا در تمام کشور امکان لازم برای پای صندوق‌های رأی آمدن همه فراهم باشد.

مخبر یادآور شد: الان که از روند برگزاری انتخابات در کشور بازدید کردم، شاهد هستیم چند ۱۰ هزار نفر در برگزاری انتخابات سهیم هستند. کار خوب پیش رفته است و در بازدیدی که داشتیم تاکنون، نسبت به هفته گذشته افراد بیشتری رأی خود را به صندوق انداختند.

سرپرست ریاست جمهوری تاکید کرد: امیدوارم امروز شاهد حضور گسترده‌تری از مردم در این انتخابات باشیم‌. به دقت حفظ سلامت انتخابات و صیانت از حق مردم را در دولت پیگیری می‌کنیم و به مردم اطمینان می‌دهم دولت بدون هیچ گرایشی این انتخابات را برگزار می‌کند.

۰۹:۲۵: اطلاعیه شماره ۱۱ ستاد انتخابات کشور: اطلاعیه‌هایی که از طریق صدا و سیما پخش می شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است


ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۱ به اطلاع اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای سراسر کشور رساند، اطلاعیه هایی که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می باشد .

به گزارش مرکز اطلاع  رسانی وزارت کشور، متن اطلاعیه به شرح زیر است:

به آگاهی اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رای سراسر کشور می رساند، حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون در دسترس داشته باشند و در تمام طول مدت اخذ رأی آن را روشن نگهدارند تا دستور العمل های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای  جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می گردد، مورد عمل قرار دهند.

اطلاعیه هایی که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می باشد.

۱۰:۰۴: زارع پور: ۹۹.۵ درصد استعلامات به شکل برخط انجام شده است

عیسی زارع پور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مثل سه انتخاباتی که در ۵ ماه گذشته برگزار شده است، ارتباطات بخش کلیدی در برگزاری انتخابات دارد چون احراز هویت برخط انجام می شود. امروز شاهد پوشش ۱۰۰ درصد شعب اخذ رأی هستیم و تمام دستگاه احراز هویت به شبکه متصل شده اند.

وی ادامه داد: ۹۹.۵ درصد استعلامات به شکل برخط انجام شده که نشان می دهد شبکه باکیفیت و پایدار بوده است. ۴۰۰ تیم مشغول پایش فیبرنوری و زیرساخت های ارتباطی هستند تا اگر قطعی عمدی یعنی خرابکاری یا سهوی بوجود آید، به سرعت مساله را برطرف می کنند. من هم امروز در ستاد انتخابات کشور در کنار وزیر کشور هستم تا پایداری شبکه را رصد کنیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته چند مورد خرابکاری در شبکه داشتیم، اما همکاران من در آماده باش هستند و با تلاش خود موجب شدند که این اقدامات خرابکارانه اثری بر شبکه نداشته باشد و شبکه پایدار است.

تکمیل می‌شود ...

کد خبر: 1235826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =