دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد وظیفه خود می‌داند در قوام دولت جدید بکوشد

دکتر طهرانچی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه خود می‌داند در قوام دولت جدید بکوشد و امید دوچندان را به جوانان بازگرداند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه بررسی پیش‌بینی بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی که صبح امروز برگزار شد، با درود بر روح پرفتوح امام خمینی (ره)، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای خدمت و با آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب نشان دادند که در این ظلمتکده جهانی، کشتی انقلاب اسلامی را بسیار نیک و باتدبیر پیش می‌برند.

وی با تبریک به ملت بزرگ ایران برای تعیین رئیس‌جمهور دوره چهاردهم، گفت: دشمن بعد از طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق، همه همت خود را بر این گذاشت که نشان دهد پس از گرانی‌ها و شرایط تحریم، محبوبیت جمهوری اسلامی ایران در جامعه کاهش داشته اما اتفاقی که دیروز در دومین مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری رقم خورد، بسیار مبارک است. مقام معظم رهبری فرموده بودند «اول مشارکت و بعد انتخاب اصلح» و این نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران است. این بار مقام معظم رهبری بودند و مردم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران 65 میلیون نفر جمعیت حائز شرایط رأی دادن دارد که از این تعداد حداقل 5 میلیون نفر در خارج از کشور زندگی می‌کنند و حدود 55 میلیون نفر در داخل کشور هستند. در کشورهای خارجی هم صندوق‌های رأی فقط در پایتخت‌ها مستقر است و امسال کانادا هم اجازه برگزاری انتخابات نداد. در نتیجه امکان رأی دادن برای همه این 5 میلیون نفر خارج از کشور فراهم نبود اما بیش از 30 میلیون نفر از مردم خوبی که در داخل کشور زندگی می‌کنند و ایران را می‌سازند، در این انتخابات شرکت کردند و مشارکت 54 درصدی را رقم زدند.

دکتر طهرانچی با اشاره به میزان مشارکت استان‌ها در این دوره از انتخابات گفت: در …..استان اول بیش از70 درصد از واجدین شرایط در انتخابات مشارکت داشتند، در پنج استان دوم بیش از 60 درصد، در 13 استان بیش از 50 درصد، در 11 استان بین 40 تا 50 درصد و در یک استان هم حدود 40 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند که اتفاق بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه وقتی بیش از 70 درصد استان محرومی مانند خراسان جنوبی در انتخابات شرکت می‌کنند، نشان از اهمیت انتخابات دارد، گفت: استان‌هایی مانند یزد، قم، آذربایجان شرقی و کهگیلویه و بویراحمد هم مشارکت بسیار بالایی در این دوره از انتخابات داشتند که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران توانسته بعد از یک دوره طولانی تحریم و هجمه سنگین، با یک نگاه راهبردی که در نظریه مردم سالاری دینی است، خود را به منظر نگاه مردم بگذارد.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی نرخ مشارکت 25 میلیون نفر بود اما در انتخابات روز گذشته این نرخ با افزایشی چشمگیر، به 54 درصد رسید. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به گفتمان‌های مطرح‌شده در مناظره‌های انتخاباتی گفت: گفتمان مناظره‌ها فرهنگی و اجتماعی بود. باید توجه داشت که مردم به وعده‌های اقتصادی دل نمی‌بندند و با نگاه عمیقی که انقلاب اسلامی دارد، گفتمان فرهنگی و اجتماعی برای مردم مهم است و این اهمیت را در انتخاب خود لحاظ می‌کنند. به نظر می‌رسد که دوره گفتمان‌های سیاسی به سر آمده و گفتمان‌های فرهنگی و اجتماعی درون جمهوری اسلامی ایران می‌تواند راهگشا باشد.

وی افزود: هر نگاهی که درک درستی از مسائل فرهنگی و اجتماعی درون انقلاب اسلامی داشته باشد، پیروز انتخابات است. در اینجا نگاه دکتر پزشکیان به عنوان کسی که از درون حاکمیت جمهوری اسلامی است و سابقه 5 دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، ریاست دانشگاه، وزارت و نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی را دارد و از درون خانواده انقلاب اسلامی است، پذیرفته شد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه نقدهای قبل از انتخابات، نقدهای گفتمان بود و این نقد گفتمانی حتی می‌تواند پس از انتخابات هم ادامه داشته باشد، تصریح کرد: وظیفه همه ما همراهی با دولت است. این پیروزی را به رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران که برآمده از این مشارکت قوی و خوب است را تبریک می‌گوییم. همه اجزای کشور به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه خود می‌داند که در قوام دولت جدید بکوشد و امید دوچندان را به جوانان برگرداند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه ما معتقدیم جمهوری اسلامی ایران برای عبور از پیچ‌های تاریخی سخت نیاز به رهبری فرزانه و خردمند و دولتی قوی دارد، گفت: مشارکت مردم در این دوره از انتخابات، نشان می‌دهد که 30 میلیون نفر از مردم ایران پشت دولت هستند و بالتبع نگاه همه نهادها باید به تقویت حرکتی باشد که برای مردم است. این مشارکت را به مردم خوب، جناب آقای پزشکیان که منتخب مردم است و همچنین خانواده دانشگاه آزاد اسلامی که در این مشارکت از متوسط کشوری بالاتر بود، تبریک می‌گویم.

دکتر طهرانچی ادامه داد: براساس آماری که وزارت کشور اعلام کرد، بیش از 55 درصد اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند که نشان می‌دهد خانواده دانشگاه آزاد اسلامی خانواده‌ای فهیم بوده و سیاست‌ورزی آینده کشور برای آنها مهم است.

وی با بیان اینکه امروز روز خجسته‌ای است و نشان می‌دهد نشاط سیاسی در کشور وجود دارد، گفت: دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری رأی قابل توجه و قابل تأمل کسب کردند که نشان می‌دهد کشوری هستیم که پس از 44 سال، نشاط سیاسی کاملاً در آن زنده است. این جامعه حرکت دارد و برای ساخت خود فکر و مشارکت می‌کند.

دکتر طهرانچی در ادامه با اشاره به موضوع بودجه در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نظام اداری دانشگاه آزاد اسلامی درگیر تغییر است. یکی از این تغییرات، سال مالی دانشگاه است که مطابق سال تحصیلی شده است و امسال (1404-1403) چهارمین سالی است که دانشگاه آزاد اسلامی براساس برنامه تحول و تعالی حرکت می‌کند. در این مدت دو دولت را پشت سر گذاشته‌ایم و در این دوره نیز دولت و رئیس‌جمهور سوم را تجربه خواهیم کرد. این موضوع به جهت سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی، خیلی تأثیرگذار نیست چرا که این دانشگاه یک برنامه تحول دارد که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه‌ای است که مبتنی بر این شورا حرکت می‌کند و سیاست‌های خود را براساس آن تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی به این واسطه بسیار پایدار بوده و تابع دولت‌ها نیست. فضای دانشگاه‌های دولتی با تغییر دولت‌ها، عوض می‌شود اما دانشگاه آزاد اسلامی سومین دولت را در این دوره درک می‌کند و آن را همراهی خواهد کرد و در عین حال برنامه‌های دانشگاه نیز باید به جد پیش برود و هیچ کم و کاستی در اجرای آن قابل قبول نیست.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در صحنه اجرای برنامه تحول و تعالی هستند و امسال گفتمان بودجه باید در بدنه دانشگاه هم مطرح شود، گفت: جلسات بودجه و نگاهی که وجود دارد، نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد اسلامی همزمان سه موضوع اجرایی‌سازی، فرهنگ‌سازی و بسترسازی برنامه را پیش می‌برد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بسترسازی را با قواعد و دستورالعمل‌ها پیگیری می‌کنیم و امسال در زمینه اداری با تصویب نظام اداری تحولی، بسترسازی جدیدی را شروع کردیم.

وی با بیان اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داد که بدون فرهنگ‌سازی نمی‌توان سخن گفت، تصریح کرد: هر برنامه‌ای را باید با فرهنگ‌سازی که جریان‌سازی، گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی در آن نقش جدی دارد، اجرا کرد. گفتمان ما در دانشگاه آزاد اسلامی، حول برنامه تحول و تعالی به جد پیش می‌رود. نکته محوری این برنامه، پنج چرخش تحولی است و این چرخش‌ها اساس حرکت است.

وی ادامه داد: چرخش اول مربوط به حوزه آموزش است که با جدیت پیگیری می‌شود. چرخش دوم که به حوزه پژوهش برمی‌گردد را با رسالت و مأموریت پیش می‌بریم، چرخش سوم مربوط به حوزه فرهنگی است و چرخش چهارم و پنجم نیز در زمینه اقتصاد دانشگاه است. واقعیت این است که اقتصاد برای ما اصل نیست چرا که ما نهاد تعلیم و تربیت هستیم اما بدون اقتصاد مؤثر نمی‌توانیم حرکت کنیم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: بنده در جلسه‌ای که مربوط به طرح جامع آبزی‌پروری بود نیز تأکید کردم که ما برای تربیت دانشجویان و آبزی‌پروران به این حوزه ورود می‌کنیم نه اینکه بخواهیم کار آبزی‌پروری انجام دهیم. می‌خواهیم به کار آموزش قوام بدهیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه امسال یکی از نکات اساسی در حوزه دانشجو، تحلیل تعداد دانشجو نسبت به سند آمایش است؛ بنابراین پذیرفته نیست که بخواهیم تعداد دانشجویان را صرفاً در 6 رشته اول افزایش دهیم، گفت: امسال باید ترکیب دانشجو در 6 رشته اول پیش‌بینی بودجه کاهشی و در سه طبقه بعدی تقویتی و افزایشی باشد و اینکه واحدهای دانشگاهی بخواهند صرفاً در 6 رشته پرمتقاضی اول افزایش دانشجو داشته باشند، قابل قبول نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: واحدهای دانشگاهی باید در طرح پویش اشتغال برنامه دقیق داشته باشند؛ چرا که پویش یکی از برنامه‌های جدی دانشگاه آزاد اسلامی است و اقتصادهای دیگر که قرار است در دانشگاه شکل بگیرد نیز بسیار مهم است. در این زمینه واحدهای دانشگاهی باید به ظرفیت شبکه ای بودن دانشگاه آزاد اسلامی توجه داشته باشند چرا که هر فعالیتی که در آن شبکه بودن لحاظ نشود، ارزش و اعتبار ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =