سید نجیب حسینی نماینده مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص طرح تخصیص بنزین به نفر و مشکلات ناترازی انرژی اظهار کرد: «واردات بنزین در حال حاضر فشار زیادی به کشور وارد کرده است.
بیشتر بخوانید؛
بودجه ۱۴۰۴ آغازی برای طوفان تورمی در زندگی ایرانیان/ نمایندگان مجلس چقدر توانستند بودجه را تغییر دهند؟
وی افزود: این مسئله بهویژه با ناترازی بودجهای که با آن مواجه هستیم، مشکلات بیشتری به دنبال دارد. در چنین شرایطی، تأمین منابع برای واردات بنزین به یکی از چالشهای اساسی تبدیل شده است، چرا که قیمت تمامشده بنزینی که وارد میکنیم نیز بالا است. این موضوع باید در چارچوبی درست و منطقی مدیریت شود.»
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه تأکید کرد: «یکی از رویکردهای مهم علاوه بر اصلاح مصرف خودروها و فرهنگسازی مصرف بهینه، اصلاح و تغییر شیوه تخصیص بنزین است. برای مسئله کنترل مصرف غیربهینه می توان شیوه تخصیص بنزین به نفر را روی کار آورد. افزایش قیمت بنزین راهحل مناسبی برای کنترل مصرف نیست. زیرا افزایش قیمت بنزین فشار زیادی به اقشار کمدرآمد و آسیبپذیر جامعه وارد میکند. این در حالی است که کسانی که درآمد بالاتری دارند، برایشان تفاوتی ندارد که بنزین را با چه قیمتی خریداری کنند. در چنین شرایطی، باید شیوه تخصیص بنزین تغییر یابد تا به اقشار کمدرآمد فشار کمتری وارد شود.»
وی در ادامه گفت: «افزایش قیمت بنزین تنها باعث افزایش تورم در کشور میشود و این تورم، به ویژه تورم انتظاری، میتواند مشکلات اقتصادی را برای مردم به دنبال داشته باشد. افزایش قیمتها نه تنها به حل مشکل کمک نمیکند، بلکه خود به افزایش هزینهها و فشار بیشتر بر مردم منجر میشود. بنابراین در مسئله بنزین نیز به جای افزایش قیمت بنزین باید روی اصلاح شیوه توزیع یارانه بنزین کار کنیم.»
وی در پایان افزود: «ما به دنبال این هستیم که به شیوهای عمل کنیم که هم فشار کمتری بر مردم وارد شود و هم مصرف انرژی بهطور بهینه مدیریت شود. مهمترین هدف ما این است که همزمان با حل بحران مصرف سوخت، فشارهای اقتصادی بر اقشار کمدرآمد را کاهش دهیم که با بنزین به نفر به آن خواهیم رسید.»
انتهای پیاغم/
نظر شما