دلیل افزایش ناگهانی قیمت موبایل چه بود؟

در شرایطی که سود بازرگانی گوشی‌های بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار تغییری نکرده، به دلیل افزایش شدید سود بازرگانی گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار از ۱۵ به ۹۶، قیمت گوشی‌های میان رده نیز به دلیل قاعده ی جانشینی و کشش بازار با افزایش قابل توجهی مواجه شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار موبایل در این روز ها در شرایط بسیار نا به سامانی است. بررسی های میدانی نشان می دهد بعد از تغییراتی که در نرخ عوارض گمرکی گوشی های آیفون صورت گرفت، قیمت مدل هایی از این برند امریکایی که ریجیستر می شدند، رشد قابل توجهی داشت.

بیشتر بخوانید:

بررسی روند افزایش قیمت انواع گوشی موبایل و دلایل آن

لازم به ذکر است پس از ابهاماتی که در خصوص ممنوعیت واردات آیفون ۱۳ مطرح شد، چندی پیش سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که واردات محصولاتی که تا پیش از این واردات آنها ممنوع نبوده است (آیفون ۱۳) همچنان ادامه دارد اما حقوق ورودی آنها تا ۹۶ درصد افزایش پیدا کرد. با توجه به قاعده‌گذاری مجلس در این حوزه، نرخ حقوق ورودی واردات مسافری نیز دو برابر رویه تجاری تعیین شده که به معنای نرخ ۱۹۶ درصدی برای واردات مسافری آیفون خواهد بود. همین امر منجر به افزایش قابل توجه سری گوشی های ایفون در بازار شد.

گفتنی است سایر گوشی های بالای ۶۰۰ دلار به غیر از آیفون، شامل سود بازرگانی ۲۸ درصدی هستند.

رشد قیمت گوشی های بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار

دیگر نکته ای که در بازار موبایل به چشم می خورد، افزایش قیمت گوشی های بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار است که بر خلاف گوشی های بالای ۶۰۰ دلار نه تنها سود بازرگانی آنها افزایش پیدا نکرده، بلکه صفر است.

به نظر می رسد در شرایطی که سود بازرگانی گوشیهای بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار تغییری نکرده، به دلیل افزایش شدید سود بازرگانی گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار از ۱۵ به ۹۶، قیمت گوشیهای میان رده نیز به دلیل قاعده ی جانشینی و کشش بازار با افزایش قابل توجهی مواجه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =