واردات لوازم خانگی به کشور آزاد می‌شود؟

آزادسازی واردات لوازم خانگی هم برای مصرف‌کننده و هم برای تولیدکننده نفع دارد؛ چرا که آزادسازی واردات، منجر به افزایش حق انتخاب بیشتر برای مصرف‌کننده می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی در پنج سال گذشته، با روی کار آمدن دولت چهاردهم احتمال آزادسازی واردات لوازم خانگی و بازگشت برندهای خارجی به کشور وجود دارد؟

بیشتر بخوانید:

رشد ۱۸/۲ درصدی تولید لوازم خانگی در سال گذشته

واردات لوازم خانگی به عنوان یک صنعت گسترده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. واردات لوازم خانگی شامل محصولاتی، چون ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال، جاروبرقی و... است. واردات این محصولات معمولاً از کشورهایی مانند آلمان، تایلند، چین، کره‌جنوبی، مالزی و... انجام می‌شود.

تاریخچه ممنوعیت واردات لوازم خانگی

واردات لوازم خانگی در دهه ۹۰ هجری شمسی چندین بار دستخوش تغییر شد. در ابتدا در سال ۱۳۹۱، به دلیل قرار گرقتن این محصولات در گروه ۱۰، اول ثبت سفارش این کالاها ممنوع شد و به‌تدریج به ممنوعیت ورود این کالاها به کشور انجامید.

با تداوم این محدودیت‌ها تا تابستان ۱۳۹۴، دولت وقت در برنامه ۱۰۰ روزه ابتدایی کار خود، آزادسازی واردات محصولات گروه ۱۰ را مد نظر قرار داد.

در سال ۱۳۹۷ هم دور دوم ممنوعیت‌ها به دلیل بحران ارزی و تحریم‌های آمریکا آغاز شد. این ممنوعیت واردات تا به امروز رفع نشده و همچنان ادامه دارد.

جدا از بحث ممنوعیت واردات، ال‌جی و سامسونگ دو برند کره‌ای بودند که حتی در سال‌های محدودیت واردات لوازم خانگی در خاک ایران به مونتاژ محصولات خود می‌پرداختند و توانسته بودند رضایت مشتریان ایرانی را جلب کنند، اما در نهایت این دو شرکت هم در سال ۹۸ مجبور به ترک خاک ایران شدند. حال با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری احتمال بازگشت کره‌ای‌ها به ایران وجود دارد؟

رشد برندهای داخلی در حوزه لوازم خانگی

طبق اظهارات محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، تولید لوازم خانگی در سه سال گذشته رشد چشمگیری پیدا کرده است؛ طوری که تولید این قطعات از ۱۴ میلیون به ۱۷.۵ میلیون رسیده است. احتمال رسیدن این مقدار به ۲۰ میلیون قطعه در سال جاری وجود دارد.

همچنین او به رقابتی شدن بازار لوازم خانگی داخلی اشاره کرد و افزود: باید همان‌گونه که رقابت در بازار داخلی وجود دارد، در بازار بین‌المللی هم رقابت ایجاد شود.

وضعیت واردات لوازم خانگی در دولت چهاردهم

طبق مناظرات انجام شده میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، مسعود پزشکیان، برنده انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری، بارها به رفع تحریم‌ها و آزادسازی واردات اشاره کرده است.

با روی کار آمدن دولت چهاردهم، احتمال آزادسازی واردات وجود دارد. در صورت رفع تحریم‌ها، بازگشت برندهایی نظیر ال‌جی، سامسونگ، بوش و... به ایران امکان‌پذیر می‌شود. حتی احتمال راه‌اندازی خط تولید و مونتاژ این محصولات در داخل ایران وجود دارد.

آزادسازی واردات به نفع چه کسی است؟

آزادسازی واردات لوازم خانگی هم برای مصرف‌کننده و هم برای تولیدکننده نفع دارد. چرا که آزادسازی واردات، منجر به افزایش حق انتخاب بیشتر برای مصرف‌کننده می‌شود. همچنین، تولیدکننده هم امکان رقابت با محصولات خارجی را پیدا می‌کند.

بر اساس این گزارش، با توجه به موضع رئیس دولت چهاردهم نسبت به آزادسازی واردات و رفع تحریم‌ها، بازگشت برندهای خارجی به کشور و رفع ممنوعیت واردات ممکن است. این اتفاق می‌تواند بر تولید داخلی هم تاثیرگذار باشد.

منبع: تجارت‌نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1236072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =