بازار سرمایه در شوک مثبت/ بررسی جهش ناگهانی بورس پس از انتخابات ریاست جمهوری

پس از پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بازار سرمایه به این انتخاب مردم، روی خوش نشان داد و با افزایش کم سابقه روبرو شد اما کارشناسان و تحلیلگران معتقدند نباید به این جهش ناگهانی دلخوش بود و اعتنا کرد چون اقتصاد هوشمندتر از آن است که اسیر سیاست و جریان های سیاسی شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ساعتی پس از نتایج انتخابِ مردم برای ریاست‌جمهوری در 16 تیرماه که به پیروزی مسعود پزشکیان انجامید، بازار سرمایه دچار تغییراتی شد که در مهم‌ترین رویداد شاخص‌ کل بورس تهران با یک جهش تاریخی 4/2 درصدی که بالاترین میزان رشد در روزهای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری است، روبه‌رو شد و در نتیجه این رشد، بیش از ۴۵۰هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد اما آیا این جهش ناگهانی امیدآفرین و ادامه‌دار خواهد بود یا دلیل آن هیجانات بازار سرمایه است؟

برای بررسی دقیق‌تر این موضوع به سراغ ۳تن از کارشناسان اقتصادی و بازار سرمایه رفتیم و درخصوص رشد هیجانی بازار سرمایه پس از انتخاب نهمین رئیس جمهور ایران به گفتگو پرداختیم که تحلیل این کارشناسان را در ادامه می خوانید:

حمیدرضا دانش‌کاظمی کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز در رابطه با عوامل جهش ناگهانی بورس در روزهای اخیر اظهار کرد: کل بازار بر مبنای اعتماد و پیش‌بینی برای آینده می‌چرخد؛ عکس‌العمل‌های بازار هیچ‌گاه لحظه‌ای و بر اساس عملکرد واقعی شرکت‌ها نیست و موضوع این است که بازار درحال حرکت به سوی امیدواری به آینده و دولت جدید است و چنین تصوری وجود دارد بازار بورس آینده روشن‌تری را خواهد داشت.

وی ادامه داد: بدون اینکه بازار عکس‌العمل اقتصادی واقعی را نشان دهد و هنوز دولتی تشکیل شده باشد صرفا بر اثر امیدواری به آینده، این شوک رو به بالا در آن ایجاد شده است و در حال حاضر فرایند انتظار و امیدواری را طی می‌کند و هیچ اتفاق بنیادی صورت نگرفته است.

دانش‌کاظمی تاکید کرد: دلیل رشد بازار سرمایه بعد از انتخاب رئیس‌جمهور، صحبت های آقای پزشکیان و تیم او است که این واکنش هیجانی، نشان می‌دهد بازار به صحبت های رئیس‌جمهور امیدوار است و امید به بازار تزریق شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا بازار بورس به جناح خاصی اعتماد بیشتری دارد گفت: پول زیرک تر از این حرف‌ها است و گرفتار سخن‌های سیاسیون نمی‌شود، اگر رفتار اقتصادی افراد سیاسی غلط باشد هر قدر هم مردم به آن سیاستمدار علاقه داشته باشند پول خود را از بازار خارج می‌کنند و بالعکس اگر سیاستمداری نزد مردم منفور باشد ولی رفتار اقتصادی درستی داشته باشد، پول خود را در بازار سرمایه نگه‌می‌دارند.

وی افزود: اقتصاددان‌ها و سرمایه‌دارها از سیاسیون تیزهوش‌تر هستند و بازار به حزب علاقه ندارد، بازار به حرف‌ها و رفتارهای گذشته وزن می‌دهد؛ سیاسون باید متوجه شوند بخاطر اسم و مقام و رفقای آن‌ها نیست که ثروت و سرمایه مردم به سمت صحیح حرکت می‌کند بلکه بخاطر حرکت و رفتار واقعی اقتصادی آن‌ها است و آن‌وقت است که بسیاری از مسائل درست می‌شود.

مصطفی صفاری دیگر کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز در همین رابطه گفت: بازارهای مختلف عکس‌العملشان نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری متفاوت است؛ کلا بازارها دو رویکرد دارند، یکی نگاه به گذشته و دومی نگاه به آینده و بازار بورس جز آن دسته از بازارهایی است که نگاه به آینده دارد و اتفاقات آینده بر آن تاثیر می‌گذارد.

صفاری ادامه داد: به دلیل تغییر تیم اقتصادی و مدیریتی که در کل کشور به وجود آمده و رویکرد آن‌ها نیز مثبت و تعامل با دنیا است ، طبعا سهامداران نیز رویکردی مثبت دارند که اخیرا باعث ورود پول به بازار شده است و ما امسال احتمالا ۵۰درصد رشد را شاهد باشیم.

مصطفی صفاری در رابطه با تاثیر جناح‌ها بر بورس اظهار کرد: بحث ساست است، مهم این است کدام سیاست اقتصادی بیاید، این سیاست بانک‌محور است یا سرمایه‌محور؛ بانک‌محور سعی می‌کند پول‌ها را در بانک نگه دارد و دولت آن را تقسیم کند، سرمایه‌محور سعی می‌کند سرمایه را وارد بازار کند و در صنایعی که بازدهی بیشتر دارند سرمایه‌گذاری کند و کلا به سیاست مربوط است به عنوان مثال در خود دولت آقای روحانی دو سیاست متفاوت وجود داشت.

حمیدرضا میرمعینی یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز عنوان کرد که اتفاقات جدید، پیش‌بینی‌های جدید و انتخابات جدیدی صورت گرفته که طبیعتا بر بازارها به ویژه بازار سرمایه تاثیرگذار است البته این موج پایدار نخواهد بود به دلیل اینکه بازار در انتظار تصمیمات عملی و سیاست های جدید است.

وی افزود: بازار ما روند صعودش را آغاز کرده شاید این روند به صورت روزانه نباشد ولی به نظر می‌رسد در آینده شاهد بهبود اوضاع اقتصادی باشیم.

میرمعینی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهور جدید تغییری در ساختار بورس ایجاد خواهد کرد گفت: تغییر ساختار در بازار سرمایه کار سختی نیست اگر سیاست‌های اقتصادی تغییر کنند و برنامه‌های اقتصادی امیدوارکننده باشد ساختار بازار سرمایه نیز تغییر می‌کند؛ تغییرات اساسی در ساختار بازار سرمایه ارتباط با برخی سیاست‌های کلان حکمرانی دارد و به نظر نمی‌رسد در اختیار رئیس‌جمهور باشد.

به گزارش ایسکانیوز؛ انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور و تغییرات پس از آن منجر به رشد هیجانی شاخص کل بورس تهران شد که کارشناسان اقتصادی این جهش را نتیجه‌ای از امید و هیجانات بازار سرمایه نسبت به دولت جدید می‌دانند، نه تغییرات واقعی و بنیادی در اقتصاد و در نهایت، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که روند صعودی بازار سرمایه ممکن است ادامه‌دار نباشد و همه چیز به تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی دولت جدید بستگی دارد؛ تغییرات اساسی در ساختار بازار سرمایه نیز مستلزم سیاست‌های کلان حکمرانی است که لزوماً در اختیار رئیس‌جمهور نیست.

خبرنگار: نسترن تقی زاده

انتهای پیام /

کد خبر: 1236128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =