جمع آوری ۷۷۰ نمونه‌ جانوری در کلکسیون جانوران دریایی واحد علوم و تحقیقات

در آستانه بیست‌سالگی کلکسیون جانوران دریایی آزمایشگاه بیولوژی دریا در واحد علوم و تحقیقات، نمونه‌های جانوری این کلکسیون به بیش از ۷۷۰ عدد رسیده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کلکسیون جانوران دریایی آزمایشگاه بیولوژی دریا در مجتمع آزمایشگاهی رازی واحد علوم و تحقیقات و به همت گروه تخصصی شیلات و علوم دریایی این واحد به بیش از ۷۷۰ نمونه رسیده که دارای ارزش مطالعات اکولوژی، مورفولوژی و فیلوژنی ویژه‌ای هستند.
دکتر پرگل قوام مصطفوی عضو هیات علمی دانشکده موضوعی کشاورزی، آب و غذا و فراسودمندها در واحد علوم و تحقیقات در این رابطه گفت: از سال ۱۳۸۳ تاکنون، گونه‌های مختلفی از بی‌مهرگان و مهره‌داران دریایی از خلیج فارس، دریای عمان، دریای خزر و همچنین اقیانوس هند-آرام، جمع‌آوری و در آزمایشگاه بیولوژی دریا نگهداری می‌شوند.

جمع آوری ۷۷۰ نمونه‌ جانوری در کلکسیون جانوران دریایی واحد علوم و تحقیقات

جمع آوری ۷۷۰ نمونه‌ جانوری در کلکسیون جانوران دریایی واحد علوم و تحقیقات
این دانشیار گروه شیلات و علوم دریایی واحد علوم و تحقیقات، تصریح کرد: این نمونه‌ها از نظر اکولوژی، مورفولوژی و فیلوژنی اهمیت بسزایی داشته و این مجموعه کلکسیونی به عنوان یکی از عالی‌ترین دستاوردهای شبه موزه‌‎ای در واحد علوم و تحقیقات درنظر گرفته می‌شود.
دکتر قوام‌مصطفوی با بیان اینکه با توجه به پدیده گرمایش جهانی در سال‌های اخیر، بسیاری از گونه‌های جانوری خلیج‌فارس مانند مرجان‌های آبسنگ‌ساز به‌علت سفیدشدگی از بین‌ رفته‌اند، افزود: گونه‌های مرجان‌های هرماتیپیک آزمایشگاه رازی می‌توانند معرف تاریخچه خلیج‌فارس باشند. همچنین در آزمایشگاه بیولوژی دریا، علاوه بر نمونه‌های موجود، نمونه‌های بافتی و DNA بسیاری از بی‌مهرگان خلیج‌فارس و دریای عمان جهت مطالعات فیلوژنی و ژنتیک وجود دارد.
وی ادامه داد: کلکسیون جانوران دریایی واحد علوم و تحقیقات از نظر آموزشی، اهمیت ویژه‌ای برای دانشجویان رشته‌های زیست‌شناسی، محیط‌زیست، شیلات و بیولوژی دریا دارد و با توسعه آن می‌توان این کلکسیون را در آینده به‌عنوان موزه مرجع، معرفی کرد.
به گفته دکتر قوام‌مصطفوی، آزمایشگاه بیولوژی دریا علاوه بر دارا بودن کلکسیون ارزنده جانوری، از سال‌های گذشته تاکنون، همواره میزبان فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی در راستای شناخت هرچه بیشتر ویژگی‌های بیولوژیک، اکولوژیک و مورفولوژیک گونه‌های جانوری و گیاهی خلیج‌فارس و دریای عمان بوده است.
وی گفت: بررسی و شناخت خواص درمانی، دارویی و آرایشی-بهداشتی ترکیبات زیست‌فعال مانند ترکیباتی با خواص ضدسرطانی، ضد دردی، ترمیم زخم و سوختگی، ترمیم استخوان و... از گیاهان و جانوران دریایی از دیگر مزایای پژوهشی و تحقیقاتی آزمایشگاه بیولوژی دریا است.

کد خبر: 1236345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =