اردوغان برای حضور در نشست اعضای ناتو به واشنگتن سفر کرد/ تلاش ترکیه برای بازگشت به برنامه فروش جنگنده اف35

رئیس‌جمهور ترکیه که روز سه‌شنبه برای شرکت در نشست سه روزه ناتو به واشنگتن سفر کرد، قصد دارد افزایش فروش صنایع دفاعی و فشار بر گروه‌های کردی را پیگیری کرده و کشورش را به برنامه فروش جت‌های جنگنده اف35 بازگرداند که قبلا توسط آمریکا از آن حذف شده بود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، رجب طیب اردوغان -رئیس‌جمهور ترکیه- روز سه‌شنبه برای شرکت در نشست سه روزه ناتو به واشنگتن سفر کرد. با توجه به اظهارات اردوغان پیش از این سفر که گفته بود برای رفع موانع فروش دفاعی که برخی از کشورهای ناتو پیش روی ترکیه قرار داده‌اند، تلاش خواهد کرد، برخی کارشناسان بر این باورند که اردوغان در این نشست از افزایش فروش صنایع دفاعی و فشار بر گروه‌های کردی دفاع خواهد کرد. رئیس جمهور ترکیه پیش از خروج از آنکارا به خبرنگاران گفت: ترکیه بر لزوم افزایش تلاش‌های ناتو برای مبارزه قاطع و همه جانبه با سازمان‌های تروریستی تأکید خواهد کرد.

بر اساس گزارش المانیتور، نعمان کورتولموش -رئیس پارلمان ترکیه که به حزب حاکم عدالت و توسعه تعلق دارد نیز در سخنرانی روز دوشنبه خود در واشنگتن به خبرنگاران گفت: حذف ترکیه از لیست فروش جنگنده اف35 یک استاندارد دوگانه بسیار جدی است. لازم به ذکر است که کورتولموش هم برای شرکت در نشست روسای پارلمان کشورهای عضو ناتو به واشنگتن سفر کرده است. گفته می‌شود که این دو مسئله اصلی‌ترین دلایل نارضایتی‌های آنکارا از برخی اعضای ناتو به ویژه واشنگتن هستند.

دلیل حذف ترکیه از برنامه فروش جت‌های جنگنده اف35 خرید سامانه اس-400 ساخت روسیه توسط این کشور در سال 2019 بوده است که بر اساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌های موسوم به کاتسا موجب توقف فروش این جنگنده‌ها به ترکیه شد. کورتولموش با انتقاد از سیاست‌های آمریکا به خبرنگران گفت: کاتسا به عنوان یک «ابزار سیاسی» علیه ترکیه مورد استفاده قرار گرفت. کنگره آمریکا در سال 2017 این لایحه را برای جلوگیری از معاملات مهم با روسیه تصویب کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =