حکومت اسلامی و حاکمیت قرآن ضامن اجرای احکام است

یوسف نوری در کنگره ترویج فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه با بیان اینکه حکومت اسلامی و حاکمیت قرآن، ضامن اجرای احکام است، گفت: در ایران با حکومت اسلامی و حاکمیت قرآن، شرایط برای مسلمانان، کاملا متفاوت از دیگران است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، صبح روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ دومین کنگره بین‌المللی ترویج فرهنگ غدیر و فرهنگ نهج‌البلاغه با حضور آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران، یوسف نوری، استاندار مازندران، سردار سیاوش مسلمی، فرمانده سپاه استان مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اسلامی، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران، سیدعبدالله میرغیاثی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران و جمعی از اساتید، معاونین و مدیران دانشگاهی و استانی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری برگزار شد.

یوسف نوری، استاندار مازندران طی سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از حاضرین و مسئولان برگزاری این کنگره، گفت: دو کنگره بسیار مهم در دست اجرا داریم که کنگره بین‌المللی راهکار گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه با تاکید بر آداب و سنن اجتماعی واقعه غدیر و کنگره ۱۴ هزار و ۵۰۰ شهید والامقام استان مازندران است که کنگره شهدا، خود راوی کسانی است که برای احیا و ترویج فرهنگ غدیر، شهید شدند.

نوری با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۸، بیان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ در آثار اسلامی ما، غدیر، عید اکبر است و باید در کنگره به آن پرداخته شود، چون غدیر در آثار اسلامی ما به یوم‌الله اکبر، یوم‌العهد، معهود و یوم‌المیثاق‌ الموخوذ تعبیر شده و این تعبیرها نشان‌دهنده تاکید و اهتمام خاص به این روز شریف است.

استاندار مازندران، یکی از خصوصیت غدیر را در مسئله ولایت برشمرد و افزود: آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت قرآن است در غیر این صورت اگر آحاد مردم، ایمان، عقیده و عمل شخصی داشته باشند و حاکمیت در مرحله قانون‌گذاری و اجرا در دست دیگران باشد، تحقق اسلام در آن جامعه به انصاف دیگران بستگی دارد و اگر آن افراد، افراد بی‌انصافی باشند، مسلمانان همان وضعی را پیدا می‌کنند که در دیروز در کوزوو، بوسنی و هرزگوین و امروز در فلسطین شاهد بوده و هستیم اما در ایران اسلامی با حکومت اسلامی و حاکمیت قرآن، شرایط برای مسلمانان کاملا متفاوت از آنان است.

نماینده عالی دولت در مازندران، افزود: حکومت در نظام اسلامی بر پایه غدیر و عاشورا، دو بال جدانشدنی یک پرواز هستند که تعظیم شایسته غدیر به حماسه کربلا به آن‌ معنا می‌بخشد و از تکرار عاشورا جلوگیری می‌کند.

نوری در ادامه به کتاب حکمرانی علوی، الگوی نظام سیاسی در اسلام، نوشته اسماعیل منصوری لاریجانی اشاره و گفت: این کتاب در سه بخش نظام سیاسی در حکمرانی علوی، وظایف کارگزاران و دولت‌مردان در حکومت علوی و فلسفه امنیت و دفاع در حکومت علوی، تألیف شده که در بخشی از کتاب به کارگزاران در حکومت علوی پرداخته و از فضایل حضرت علی(ع) از جمله ولایت‌پذیری، شجاعت، ریاضت، زهد، ساده‌زیستی، عامل‌بودن، عدالت، آسیب‌شناسی، آینده‌نگری، مدیریت جهادی، آزادی در جامعه اسلامی گفته شده که این‌ها یک نظام الگویی حکمرانی را برای همه ما ترسیم می‌کند.

یوسف نوری به بخش دیگری از این کتاب اشاره و ادامه داد: در بخش دیگری از این کتاب، موضوع ارکان نظام سیاسی و حکمرانی علوی مطرح شده که به موضوعاتی نظیر این‌که، دین چیست و ضرورت دین در جامعه شرعی و جامعه مدنی، چه تفاوتی با هم دارند، میپردازد.

وی با اشاره به جمله‌ای از دولت‌های پیشین، افزود: جمله‌ای در وصف برکات آن دولت خواندم، همین بس که قدرت‌های آسمانی را نقد و زمینی کرد و مردم تکلیف‌گرا را به مردم مطالبه‌جو تبدیل کرد؛ یعنی عبارت‌های این‌چنینی به بازار آمدند و آن تکلیف‌گرایی را کنار زدند، تکلیف‌گرایی یعنی این‌که امر به معروف و نهی از منکر را کنار بزنیم و انجام ندهیم.

نوری اضافه کرد: تفکری بود که به بهانه‌های مختلف می‌گفت، حکومت دینی و رهبری دینی چیست؟ راز بقا و استمرار امامت و ولایت چیست؟ اما ما همه این‌ها را در اجتهاد شیعی به عنوان یک افتخار داریم که امیرالمؤمنین علی(ع) در حکومت اجرا کردند.

نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: در بخش بعدی این کتاب به مشارکت پرداخته و تشریح شده که حضرت علی(ع) با وجود این‌که امام بودند، خلافت را پذیرفتند و پس از آن با کمک مردم برای مردم کار کردند.

وی گفت: از ویژگی‌های دیگر حضرت علی(ع)، ویژگی عمرانی و همچنین نقدپذیری ایشان بود که اگر حتی ایشان را نقد نمی‌کردند، خودشان، خود را نقد می‌کردند.

نوری ادامه داد: الگوی مدیریتی که ما باید در مدیریت اسلامی استخراج کنیم، باید از همین ویژگی‌های ایشان باشد، در حالی که ما در دانشگاه‌ها معمولا کتابی را تدریس می‌کنیم که با ایده‌، باور و آموزه‌های ناب ما، همخوانی ندارد در حالی که ما الگوهای نابی از علی‌ابن‌ابی‌طالب داریم که در انقلاب اسلامی توسط حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری، شهید رجایی، شهید رئیسی و دیگر بزرگان اجرا شده است.

استاندار مازندران در پایان خاطر نشان کرد: از همه کسانی که در برگزاری انتخابات تلاش کردند که ظرف مدت قانونی در دو مرحله برگزار شود و با ایجاد شور انتخاباتی، رشد ۲۴ درصدی مشارکت استان در دور دوم را فراهم کردند و اینکه در بستری سالم نماینده مردم به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی انتخاب شد، تشکر و قدردانی می‌کنم که همه این‌ها به برکت وجود لنگری است به نام مقام معظم رهبری که خدا را شکر می‌کنیم که در این حکومت هستیم و ان‌شاالله این حکومت با وجود پر برکت رهبری معظم و با فرمانبری همه ما، قله‌های پیشرفت را فتح کنیم.

خبرنگار: سیده‌فاطمه هاشمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1236408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =