رنج بی‌پایان زنان کارگر در یاسوج

اغلب زنان در شهرستان کهگیلویه کارگر فصلی هستند. آنها رنج را هر روز زندگی می‌کنند تا چند ماهی از سال را کاری برای امرار معاش داشته باشند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، در جهان بینی معنوی و عرفانی زن پرتوی از جمال حق است . همانطور که خداوند خالق است زن نیز نقش خالقیت دارد. زن مجرای خلقت انسان در هستی است و چه جایگاهی از این برتر و بالاتر. او مجرای خلقت انسان یعنی بزرگترین و گرانقدرترین موجود عالم است. به همین خاطر ارج و ارزش فوق العاده‌ای در هستی دارد.

شهرستان کُهگیلویه، یکی از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است. مرکز این شهرستان، شهر دهدشت است. این شهرستان در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۳۷ از شهرستان بهبهان جدا شد و مستقل گردید. در طبیعت این شهرستان کوه‌هایی وجود دارند که موازی یکدیگر بوده و موسوم یه «کیلویه» می‌باشند.

این شهرستان بر اثر خشکسالی‌های مداوم، مردمانش مجبور هستند برای تهیه لقمه نانی رهسپار شهرهای مجاور شوند. آمار زنان این شهر ۲۸ هزار نفر جمعیتی بیشتر است. زنانی که مردانه ایستاده‌اند تا چرخ روزگارشان را بچرخانند.

این روزها منازل اکثر ساکنان اهالی اطراف شهر دهدشت منازل خالی از سکنه هستند و صاحبان این خانه‌ها همه در بهبهان و یا شهرهای جنوبی استان خوزستان و… در حال گوجه چینی هستند.

بسیاری از این زنان مادرانی هستند که فرزندانشان را نزد پدر و مادرشان می‌گذارند و در پی یافتن لقمه‌ای نان، رهسپار شهرهای دیگر می‌شوند.

زنان سرپرست خانوار و یا دختران گاهی تا چند ماه یا بیشتر ترک کاشانه می‌کنند و با سپردن فرزندانشان به والدین خود راهی سفری می‌شوند که ارمغانش مبالغ اندک است و خستگی از کار در مزارع دیگران و پیری زودرسی که قامت تکیده آنان را نشانه رفته تا چهره‌شان بیشتر از سن واقعی‌شان جلوه می‌کند.

زنانی که نه بیمه دارند و نه عایده‌ای از کارافتادگی دستگیرشان می‌شود. این زنان جوان و سایر زنان میانسال کارگر فصلی نه پس‌اندازی دارند و نه از جایی حمایت می‌شوند. یک وعده غذا با بیش از ۱۰ ساعت کار سخت زیر آفتاب سوزان یا در برابر سرمای بی‌رحم زمستان با مزدی ناچیز، سهم زنانی است که بر اثر فشار کار زیاد دیگر پا و کمری برایشان نمانده است. آرزوهای زنان کارگر فصلی در مزرعه‌ای که مال خودشان نیست گم شده است.

گفتنی است چند روز پیش زنانی که همگی “مادر مجرد” بودند، و از اهالی شهرستان دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد که برای کارگری به سمت مزارع گوجه در بهبهان، استان خوزستان، در حال حرکت بودند. خودرو حامل این کارگران با یک دستگاه خودروی دیگر برخورد کرد. این حادثه در حدود ١٠ کیلومتری شهرستان دهدشت رخ داد.

شدت این برخورد به حدی بود که دو تن از سرنشینان زن خودرو در دم جان باختند. سه نفر دیگر زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

لازم به ذکر است، مجموعاً در سال ۱۴۰۲ در حوادث ناشی از کار، ۲۱۱۵ کارگر (۲۰۹۴ نفر مرد و ۲۱ نفر زن) جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات یک هزار و ۹۰۰ نفر بود، ۱۱.۳ درصد افزایش داشته است.

ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده که رتبه بسیار پایینی است.

زن نقش اساسی در سلامت روانی جامعه و خانواده دارد

فاطمه آور آسیب شناس اجتماعی گفت: امروزه مباحث مربوط به زنان در اولویت قرار دارد زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش بسیار مهم و حیاتی در سلامت روانی جامعه و خانواده دارند. با توجه به نقش حساس زن در سلامت، موفقیت و یا شکست خانواده و جامعه و توجه به نیازهای روانی، عاطفی، جسمانی و معنوی همه ابعاد را مورد بررسی باید قرار داد. اهمیت پرداختن به موضوع زن ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد، چرا که نهاد مقدس خانواده رکن بنیادین اجتماع بشری است. اولین شرط داشتن جامعه‌ای سالم و پویا حفظ سلامت و پایداری خانواده است که این موضوع نیز در گرو نقش‌آفرینی سازنده زنان در خانواده است، اگر چنین نباشد بخش زیادی از هویت اجتماعی انسانی نابود می‌شود و در پی آن تلاش‌های فردی و اجتماعی بی‌ثمر و نافرجام خواهد ماند.

امروزه اشتغال را معمولاً به همان معنایی که در غرب رایج است به کار می‏‌برند

وی افزود: امروزه اشتغال را معمولاً به همان معنایی که در غرب رایج است به کار می‌‏برند؛ یعنی کار درآمدزا. به عبارت دیگر، شاغل به کسی می‌‏گویند که در ازای کار، دستمزدی دریافت کند. اشتغال یکی از شاخص‌‏های توسعه اقتصادی است. اندیشمندان مسلمان درمورد اشتغال زنان سه دیدگاه متفاوت دارند. ۱. دیدگاه سنّتی: این دیدگاه با تأکید بر تفاوت بیولوژیک، زنان را موجوداتی ضعیف می‌‏داند، حتی در انسان بودن آنان خدشه وارد می‌سازد و نه تنها اشتغال، بلکه هر نوع فعالیت عمومی آنان را منع می‌کند.

۲. نهضت‌‏های زنان و روشنفکران رادیکال: طرفداران این دیدگاه خواهان حضور بی‏قید و شرط زنان در تمام سطوح اجتماعی، سیاسی و حکومتی بوده، مرد را عامل بدبختی و زن را جنس برتر می‌‏دانند.

۳. دیدگاه میانه: این دیدگاه بر مشارکت زنان در زمینه‌های مختلف اجتماعی ـ سیاسی، البته با اعمال برخی محدودیت‌‏ها (مثل قضاوت) تأکید می‏‌کند.

فعالیت اقتصادی زنان

آور افزود: فعالیت اقتصادی زنان، قدمتی به اندازه عمر بشر دارد و مسئله جدیدی نیست. اما اشتغال به معنای شغل درآمدزا در ساعات معیّن و خارج از محیط خانه، بیشتر محصول جهان صنعتی و جایگزین شدن کار در کارخانه‏ها و ادارات به جای فعالیت‏های کشاورزی و دامداری است، که جای بحث و تأمّل بیشتری دارد.زنان برای کار در خارج از منزل محدودیت‌هایی دارند در حالی که مردان آزادتر هستند؛ درست است که شرع فعالیت زنان را در خارج از خانه ممنوع نکرده است اما دست زنان را باز نگذاشته است و یک سری قید و بندهایی را گذاشته است که باعث می‌شود زنان در مسائل خارج از خانه و در عرصه فضای عمومی و اجتماعی نتواند حضور فعال داشته باشد. سیاست دین این است که مرد و زن در روابط و مناسبات اجتماعی خود در چارچوب نیازهای طبیعی و فطرتی عمل کنند.

زنان روستا تحول و منبعی بالقوه برای پیشبرد اقتصاد روستایی و افزایش هر چه بیشتر نرخ رشد تولید مواد غذایی هستند

فاطمه آور خاطر نشان کرد: معمولا آمار و ارقامی که در خصوص سهم زنان در تولیدات کشاورزی ارائه می‌شود بسیار کمتر از حد واقعی است چرا که در این آمارها غالبا اشتغال فصلی، پاره وقت، بدون مزد و فعالیت‌های خانه داری منظور نشده است. آنان نیرویی برای ایجاد تحول و منبعی بالقوه برای پیشبرد اقتصاد روستایی و افزایش هر چه بیشتر نرخ رشد تولید مواد غذایی هستند.
در جوامع روستایی، بخش قابل توجهی از زنان نه تنها بایستی نقش کلیدیشان که عمدتا در چارچوب اقتصاد خانه قابل طرح است را به عهده داشته باشند، بلکه در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز نقش رو به تزایدی را به دوش بکشند.
به عبارتی زنان روستایی عمدتا در جوامع مردسالار نه تنها کلیه وظایف مربوط به خانه و خانه داری را به عهده دارند، بلکه به جرات می توان ادعا کرد که در بسیاری از نقاط کشور بدون مشارکت زنان روستایی، امکان تداوم بعضی از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی روستا غیر ممکن می‌باشد و یا حداقل با بحران جدی مواجه خواهد شد. زنان در فعالیت‌های فردی فعال بوده ولی متاسفانه هنوز در فعالیت‌های اجتماعی، آن چنان که باید و شاید، وارد نشده‌اند زنان روستایی الگوی فعالیت هستند، دائم در تلاش و کوشش بوده و می‌توان از آنان به عنوان یک مدیر و برنامه ریز خانوار روستایی یاد کرد.
زنان روستایی محور صمیمیت و بقای خانواده خویش بوده و در خارج از خانه پا به پای مردان و حتی گاهی بیشتر در کلیه فعالیت‌ها کوشش می‌نمایند.
نقش زنان در زندگی خانوار و فعالیت اقتصادی جوامع عشایری به مراتب بیشتر از نقش زنان در جوامع روستایی است و متناسب با آن نقش اجتماعی زنان عشایر کمتر از فعالیت‌های اجتماعی زنان روستایی است. فعالیت‌های تولیدی زنان نقش موثری در افزایش درآمد، رفاه و آسایش خانوار روستایی داشته و پیامد آن بهبود وضعیت تغذیه، بهداشت، جلوگیری از مهاجرت بی رویه، افزایش سواد و ارتقای منزلت اجتماعی خانوار روستایی می‌باشد.

زنان روستا نقش مهمی در افزایش درآمد خانه و تامین رفاه سایر اعضا دارند

آور گفت: از نظر اقتصادی در بسیاری از موارد، بخش عظیمی از زنان روستایی خانه دار به عنوان جمعیت غیرفعال به حساب آورده می شوند. این در حالی است که آنان نقش مهمی در افزایش درآمد خانه و تامین رفاه سایر اعضا دارند. مبحث دختران و زنان روستایی و حل مشکلات عقب ماندگی تاریخی و اعاده حقوق اجتماعی آنان همان قدر که مهم و ضروری و تعیین کننده است، امری حساس و دقیق نیز می باشد، چرا که فرهنگ پدرسالاری حاکم در جوامع روستایی ، زنان را در موقعیت پایین تری قرار داده است.
در بعضی از جوامع زنان فقط وظیفه و تربیت فرزندان را به عهده دارند و حداکثر به عنوان نیروی کار به حساب می‌آیند و از هر گونه حق اظهار نظر و تصمیم گیری در محیط خانواده و اجتماع محروم هستند. در ایران به دلیل سنت و آداب و روسومی که از گذشته به ارث رسیده است، عدالت اجتماعی در خصوص زنان روستایی به خوبی اجرا نشده است و رفاه و آسایش این گروه را با مشکل مواجه کرده است.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1236512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =