ظرفیت تولید سالانه ۵ هزارتن انواع آبزیان در شبکه آبزی‌پروری دانشگاه آزاد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین گفت: در طرح ایجاد شبکه تحقیقاتی، آموزشی و تولیدی آبزی پروری، دانشگاه آزاد می‌تواند با تولید سالانه حدود ۵ هزار تن انواع آبزیان گام مهمی در جهت تأمین پروتئین سالم در کشور بردارد.

سید عبدالمجید موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص جزئیات طرح شبکه تحقیقاتی، آموزشی و تولیدی آبزی‌پروری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: طرح ایجاد شبکه تحقیقاتی، آموزشی و تولیدی آبزی پروری در ابتدا توسط ریاست عالی دانشگاه طی بازدیدی که از مرکز آموزشی، تحقیقاتی و تولیدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک داشتند مطرح شد. در این طرح برنامه ریزی شده تا ضمن توسعه آموزش کاربردی و جذب و تربیت دانشجویان کار آفرین، زمینه گسترش فعالیتهای پژوهشی و درآمدزایی مناسب برای واحدهای دارای پتانسیل تولید، فرآوری و مهندسی صنعت آبزی پروری فراهم شود.

دروس جدید و کاربردی بر اساس نیازهای صنعت آبزی پروری ارائه می‌شود

وی ادامه داد: این طرح در سه بسته اصلی پیش‌بینی شده است. اول بسته آموزشی است که در این بسته که دارای زیر بخش‌های مختلفی است که از جمله آنها میتوان به ارائه دروس جدید و کاربردی تعریف شده بر اساس نیازهای صنعت آبزی پروری و صنایع تبدیلی به دانشجویان رشته های مرتبط، برقراری ارتباط ماتریس بین دروس دانشگاهی و صنایع، ارتقاء فرآیند پذیرش دانشجو، آموزش دانشجویان در مراکز تولیدی واحدهای دانشگاهی، ایجاد شرایط همکاری با دانشجویان رشته های مرتبط به منظور ارتقاء سطح آموزشی و عملی آنها، ارتباط با صنایع و سازمان ها و کسب اطلاعات از نیازهای کاربردی و شغلی آنها و طراحی دروس بر اساس موارد به دست آمده و موارد متعدد دیگر اشاره کرد.

نیازهای پژوهشی مراکز تولیدی و صنایع احصا می‌شود/ جهت دهی به پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی

موسوی خاطرنشان کرد: در بسته پژوهش و فناوری نیز موارد مختلفی جهت ارتقاء صنعت آبزی پروری و صنایع وابسته پیش‌بینی شده که از جمله مهمترین آنها میتوان به ایجاد شبکه ارتباطی با صاحبان صنایع و مراکز تولیدی، احصاء نیازهای پژوهشی مراکز تولیدی و سازمانها و مراکز تحقیقاتی، جهت دهی به پژوهشهای تحصیلات تکمیلی در راستای حل مشکلات و بن بستهای حوزه علوم و صنایع شیلاتی، برگزاری رویدادهای فناورانه و نوآورانه، جذب ایده ها و ایفای نقش شتابدهنده جهت به ثمر رساندن ایده های و تبدیل آنها به هسته ها و واحد های فناور، جذب شرکتهای دانش بنیان و حمایت از تولید محصولات فناورانه و دانش بنیان با استفاده از ظرفیت اساتید، دانشجویان و افراد صاحب ایده در این حوزه اشاره کرد.

وی افزود: در حوزه تولید نیز اجرایی شده این پروژه میتواند با جذب سرمایه مناسب از طریق سرمایه گذاران منطقه ای و ملی گام مهمی را در جهت کسب درآمد های غیرشهریه ای برای واحد های دانشگاهی بردارد.

موسوی تصریح کرد: پتانسیل تولید در صنعت آبزی پروری با توجه به صنایع تبدیلی و بسته بندی و امکان صادرات بالا بسیار مناسب است و با توجه به برآورد اولیه ای که از واحدهای دانشگاهی سراسر کشور صورت گرفته تنها در حوزه تولید میتواند سالانه با حدود از ۵ هزار تن تولید انواع آبزیان گام مهمی در جهت تأمین پروتئین سالم در کشور بردارد.

امکان سودآوری بیش از هزارمیلیارد تومان برای واحدهای دانشگاهی

وی اضافه کرد: درخصوص درآمدزایی این صنعت هم در صورت بکارگیری دقیق و اصولی تمامی ظرفیتهای موجود دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور و با توجه به صنایع وابسته مانند تولید غذای آبزیان، استفاده از صنایع تبدیلی، تولید بچه ماهی و...میتواند با سرمایه گذاری مناسب درآمدی بیش از هزار میلیارد تومان با دوره بازگشت سرمایه کوتاه و سود مناسب را در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =