رونمایی از سامانه «آیدی» در شبکه مد و پوشاک دانشگاه آزاد/ دوخت ۱۰۰ هزار دست لباس دانش‌آموزان سما در یزد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد از طراحی و رونمایی سامانه آیدی(آزادیار دانش یزد) در شبکه مهندسی مد و پوشاک دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: این نرم افزار که تا به حال در کشور وجود نداشته، کار ثبت‌نام دانش آموزان کل کشور در حوزه پوشاک را انجام می‌دهد و مرکز ثبت نام کل لباس دانش‌آموزان مدارس سما در یزد صورت می‌گیرد.

محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در راستای تأکیدات دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر اینکه دانشگاه ها باید از دانایی به توانایی برسند؛ فناوری را یک توانایی می دانیم که در حوزه خلق دانش میتواند مسائل جهان را حل کند.

وی با اشاره به اینکه یزد یکی از اولین استان‌هایی است که رشته طراحی لباس را راه اندازی کرد، ادامه داد: بیش از ۳۰ سال است که فارغ التحصیلان بسیار موفقی در این رشته و در حوزه بازار داریم که صاحب نام و ایده هستند و در طراحی پارچه، طراحی لباس و کارگاه ها حضور فعال دارند.

اشکذری خاطرنشان کرد: گام بعدی شبکه ای بود که در سامانه ست طراحی شد تا بتوانیم نیاز مصرف با تولید را به هم رسانی کنیم. در حوزه لباس باز هم یزد از اولین دانشگاه‌هایی است که رشته نساجی و دانشکده نساجی آن فعال است و از این دانشکده نساجی کارگاه های تولید لباسی داریم که مشغول فعالیت و تولید هستند.

واگذاری دوخت ۶ هزار دست لباس کارکنان انتظامات شبکه دانشگاه آزاد اسلامی به یزد

وی تصریح کرد: سال گذشته و در مشهد، موضوع دوخت لباس های کارکنان انتظامات دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان اولین پروژه داخلی لباس با حضور ۷ استان فعال در این زمینه مطرح شد و در آنجا ظرفیت های تولید لباس در کشور بررسی شد که در نهایت یزد به عنوان استان منتخب برگزیده شد و پس از آنکه نمونه لباس سفارش داده شد یزد به دلیل نمونه لباسی که دوخته بود و همچنین قیمت تمام شده ای که در این پروژه لحاظ شد به عنوان استان برگزیده معرفی و کل دوخت ۶ هزار دست لباس کارکنان انتظامات شبکه دانشگاه آزاد اسلامی به یزد واگذار شد. بنابراین این پروژه در استان کلید خورد و نمونه اولیه تولید و مورد تأیید قرار گرفت و در اواخر سال ۱۴۰۲ دوخت ۶ هزار لباس را آغاز کردیم و امروز کل لباس‌ها تولید و در مرحله ارسال به استان‌های کشور است.

اشکذری افزود: از پروژه های موفق دیگر در استان یزد که اوائل امسال مطرح شد این بود که تولید لباس مدارس سما هم در دانشگاه انجام شود که بیش از ۳۰ جلسه در خصوص هماهنگی های زنجیره این فرآیند برگزار شد و با توجه به اینکه شبکه شغلی لازم وجود نداشت و همچنین دانشجویان مهارت های لازم در حوزه دوخت و طراحی لباس را نداشتند و برخی واحدهای ما بدون زیرساخت های لازم رشته های طراحی و دوخت لباس داشتند مجموع اینها باعث شد ماجرای لباس نه صرفا از باب هدف‌گذاری تولید بلکه از این نظر که ما در دانشگاه به دنبال فهم درست مفهوم فناوری هستیم لذا باید در دانشگاهی که رویکرد آن از دانایی به سمت توانایی و حل مسائل اجتماعی حرکت کرده است وارد یک عرصه جدی و واقعی شویم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه نرم افزاری اتفاق دیگری در استان رخ داد و مرکز ثبت نام کل لباس مدارس سما در یزد انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: سامانه AYDY (آزادیار دانش یزد) طراحی شد این نرم افزار که تا به حال در کشور وجود نداشته کار ثبت نام دانش آموزان کل کشور در حوزه لباس است و فرآیند آن به این صورت است که دانش آموز با کد ملی وارد سامانه میشود و مشخصات آموزشی خود را وارد میکند و در گام بعدی وارد مرحله انتخاب سایز لباس میشود و کل سامانه به صورت هوشمند دیتاهای وارد شده را به سایز استاندارد جهانی تبدیل میکند و در مرحله بعدی که برای اولین بار در کشور و در حوزه مدارس سما انجام میشود این است که رنگ لباس را تنوع بخشیده ایم و در یک کلاس هر دانش آموز میتواند ۳ رنگ را انتخاب کند چرا که از منظر روانشناسی دانش آموزان در انتخاب رنگ اتفاق نظر ندارند بنابراین متناسب با ویژگی شخصیتی خود رنگ مناسب(سورمه ای، آبی و سبز) را انتخاب میکنند و در نهایت پس از انتخاب شلوار، مانتو یا مقنعه فاکتور صادر خواهد شد و پرداخت نهایی صورت میگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با تاکید بر اینکه در حال حاضر نمونه این سایت در کشور وجود ندارد و به سرعت ثبت‌نام ها در حال انجام است، اضافه کرد: پس از اینکه ثبت نام ها انجام شد خروجی هایی که به تفکیک استان‌ها میگیریم به هر استان اعلام میکنیم که چه تعداد دانش آموز از پایه اول تا دوازدهم دارد و هر کدام چه سایز و رنگی را انتخاب کرده اند و در نهایت سفارش را به سمت تولید میبریم که این نرم افزار و فناوری در حوزه ثبت سفارش بسیار کارآمد و گره گشاست.

تولید لباس مدارس ۱۵ استان کشور در یزد

وی تصریح کرد: در ادامه این زنجیره ۷ استان منتخب از جمله خراسان، مرکزی، تهران، یزد، اصفهان و البرز که قابلیت دوخت پوشاک مدارس را دارند مشخص شدند و مقرر شد از ۱۵۰ هزار دست لباسی که مورد نیاز است بین این استانها تقسیم بندی صورت بگیرد که در اینجا یزد بیشترین ظرفیت را اعلام کرد و برای دوخت تا ۱۰۰ هزار دست لباس در یک ماه اعلام آمادگی کردیم و تولید لباس مدارس ۱۵ استان کشور در یزد انجام خواهد شد.

اشکذری با اشاره به اینکه دوخت لباس ها اوائل شهریورماه به اتمام خواهد رسید و پس از آن اصلاحاتی به روی سایز و رنگ صورت خواهد گرفت، ادامه داد: این اولین پروژه بزرگ کشور در حوزه فناوری واقعی است که علاوه بر حرکت از دانای به سمت توانایی به سمت تولید محصول میرویم و نیاز بازار را رفع خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در فازهای بعدی به سمت بازارهای غیر از مدارس سما خواهیم رفت. در حوزه قیمت نیز باید مطابق قانون و آنچه که آموزش و پرورش تعیین میکند حرکت کنیم اما ما چون حجم پارچه را یکجا خریداری میکنیم و تولید انبوه داریم طبیعتا قیمت تمام شده ما در حوزه مواد اولیه ارزان تر خواهد بود که حاشیه سود خوبی میتواند برای واحدهایی که کار تولید را انجام می‌دهند، به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =