عطش و فرار از گرمای تابستان را با آب رفع کنیم یا شربت؟

یک متخصص تغذیه می‌گوید: در روزهای گرم تابستان زیاد به فکر نوشیدن شربت، نوشابه‌ها، دلستر و حتی آب میوه‌ها نباشیم به خاطر مضرات بسیاری که دارند، بهتر است در طول روز آب بیشتر مصرف کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ در این روزهای گرم تابستان که هر روز گرمای زیادی را تجربه می‌کنیم، شاید شما هم در ذهن خود یا با کمی سرچ در فضای گوگل دنبال بهترین نوشیدنی برای خنک شدن هستید. افراد زیادی ممکن است در طول روز مجبور باشند مدت زمان زیادی را در بیرون از خانه سپری کنند.

بیشتر بخوانید:

شربت چند رنگ را با این روش تهیه کنید

برای فرار از تشنگی و عطش زیاد شاید خیلی از آن‌ها استفاده از نوشابه، دلستر یا آب‌میوه‌های صنعتی را انتخاب کنند. نوشیدنی‌هایی که ممکن است در همان لحظه نوشیدنش برای فرد لذت‌بخش باشد اما آیا می‌تواند نیاز بدن را به آب تامین کند و برای مصرف‌ کننده ضرری نداشته باشد. در این رابطه با دکتر ندا قمرزاد شیشوان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

استفاده از کدام نوشیدنی‌ها در تابستان توصیه می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌هایی که در تابستان خصوصا باید به آن توجه کنیم، مصرف آب است. حتما سعی کنید در طول روز آب کافی را دریافت کنید. می‌توانید برای تغییر مزه آب، آن را طعم‌دار کنید. برای مثال می‌توانید با عرقیجات مختلف مانند بهارنارنج، بادرنج بویه، بیدمشک، گلاب یا گاهی اوقات با خاکشیر یا تخم شربتی آن را خوشمزه کنید. در آن لیمو ترش بریزید یا به عنوان دتاکس واتر (نوشیدنی سم زدایی است که با هدف هیدراته شدن بدن با ترکیب آب و میوه و سبزیجات ساخته می‌شود)، استفاده کنید. می‌توانید از خیار رنده شده یا از میوه‌های تابستانی که بیشتر دوست دارید را رنده یا تکه تکه کرده و داخل آب‌تان بریزید، بعد از این که در یخچال مثلا برای یک روز ماند و طعم گرفت، میوه‌ها را جدا کنید و آب‌اش را مصرف کنید.

فرار از گرما با آب یا شربت؟

در این روزهای گرم تابستان اگر ورزش می‌کنید و تعریق خیلی زیاد دارید، می‌توانید در نوشیدنی‌هایتان مثل آب مقدار کمی دانه چیا که از قبل خیسانده شده و حالت ژله‌ای پیدا کرده است، بریزید، مقدار کمی عسل بریزید. استفاده از آب لیمو یا لیمو ترش، حتی مقدار کمی نمک برای ورزشکاران، جبران الکترولیت‌های از دست داده شده از طریق تعریق می‌تواند، به آن‌ها کمک کند.
بهتر است گاهی اوقات تکه‌های میوه یخ زده در فریزر مثل موز یا توت فرنگی ، ... را بجای آبمیوه میل کنید. ولی یادتان نرود که در روزهای گرم تابستان زیاد به فکر نوشیدن شربت، نوشابه‌ها، دلستر و حتی آب میوه‌ها نباشیم به خاطر مضرات بسیاری که دارند، بهتر است در طول روز آب بیشتر مصرف کنیم.

برخی اینچنین تلقی می‌کنند که چون تابستان است و بدن نیاز به آب بیشتری دارد، در نوشیدن آب افراط می‌کنند. آیا این هم از آن سوی قضیه می‌تواند زیان داشته باشد؟

مقدار آبی که فرد در طول روز به آن نیاز دارد، بسته به سن، وزن بدن، سطح فعالیت جسمانی و دمای محیط متفاوت است. طبق توصیه انستیتو پزشکی آمریکا، مردان غیر ورزشکار تا ۱۵ لیوان و زنان غیر ورزشکار تا ۱۰ لیوان آب باید مصرف کنند. البته باید دقت کنید که ۸۰ درصد این آب از طریق مایعات جبران می‌شود و ۲۰ درصد مابقی از طریق غذاها دریافت می‌شود.
اگر میزانی بیشتر از این مقدار دریافت شود، فرد دچار مسمومیت با آب می‌شود که می‌تواند مشکلاتی مثل تهوع، استفراغ، سردرد، را ایجاد کند.گاهی اوقات خواب آلودگی و اسپاسم‌ها و گرفتگی‌های عضلانی هم می‌تواند اتفاق بیافتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =