زلفی‌گل: سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی خیلی کم‌تر از سایر کشورها است

وزیر علوم گفت: ایران در حدود کمتر از ۰.۷ درآمد ناخالص ملی را برای پژوهش هزینه می‌کند. در حالی‌که کشورهای دیگر با توجه به درآمد ناخالص ملی زیاد خود، ۳ تا ۵ درصد از درآمد را برای پژوهش هزینه می‌کنند.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برخی تناقض‌ها در اهداف برنامه ششم و هفتم توسعه اظهار کرد: برنامه توسعه هفتم درباره جایگاه علمی ایران بیشتر به واقعیت نزدیک است. در ابتدا باید دید که زیرساخت‌های تولید علم چیست. همچنین تعداد دانشجویان در سال‌های اخیر از ۴ و نیم میلیون نفر به ۳ میلیون و دویست هزار نفر رسیده است. به همین ترتیب دانشجویان تحصیلات تکمیلی که بازوان تحقیق و پژوهش هستند نیز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: سیاست جدید وزارت علوم این است که کیفیت تحقیقات را افزایش دهد و آن را هم‌سو با نیازهای جامعه کند. زمانی که این دو موضوع در کنار یکدیگر قرار گیرند، انتظاری که در برنامه هفتم توسعه عنوان شده بود، واقع‌بینانه تر پیش‌بینی خواهد شد. جمعیت کشور ترکیه معادل با جمعیت ایران است؛ اما این کشور ۸ و نیم میلیون دانشجو دارد. در حالی‌که دانشجویان ایران در سال‌های گذشته به ۳ میلیون و دویست هزار دانشجو می‌رسد.

زلفی گل ادامه داد: ایران در حدود کمتر از ۰.۷ درآمد ناخالص ملی را برای پژوهش هزینه می‌کند. در حالی‌که کشورهای دیگر با توجه به درآمد ناخالص ملی زیاد خود، ۳ تا ۵ درصد از درآمد را برای پژوهش هزینه می‌کنند. اگر می‌خواهیم که به رتبه مدنظر در جهان برسیم، باید زیرساخت‌های لازم را برای تولید علم مهیا کنیم. یکی از این زیرساخت‌ها توجه ویژه به معیشت نخبگان و اساتید دانشگاه، یاوران علمی و کارکنان دانشگاه است. همچنین نگاه جدی‌تری به جایگاه دانشجویان باید داشت.

وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا، به دانشجویان دکترا حقوق و مزایا داده می‌شود. در صورتی‌که در کشور ایران این اتفاق نمی‌افتد. برای ایجاد راهکار در جهت بالا بردن سطح علمی دانشگاه‌ها، باید راه‌های یک نظام انگیزشی را ایجاد کنیم که در نتیجه آن افراد، دانشجویان و دانشگاهیان از کارهای متعارف خود به سمت کارهای متمایز راه پیدا کنند. یعنی توان خود را چند برابر کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =