آخرین تحولات اوکراین| بودجه تسلیحاتی کی‌یف توسط مجارستان مسدود شد

ادعای تهدید بودن روسیه برای امنیت اروپا، ارسال پهپاد از لتونی به اوکراین، اهدای مهمات اضافی ارتش بلغارستان به کی‌یف، مخالفت اتریش با اعزام نظامی به اوکراین، فقدان موشک‌های کوتاه برد در جبهه و کمبود نیروی کار در اوکراین، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا نتوانستند در خصوص آزادسازی بودجه صندوق صلح اروپا به منظور ادامه تامین تسلیحاتی کی‌یف به توافق برسند، زیرا مجارستان از رفع وتوی خود در این زمینه خودداری کرد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| خستگی آلمانی‌ها از درگیری نظامی و توقعات کی‌یف

بورل شب گذشته، دوشنبه، در یک کنفرانس خبری پس از نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت: «این بودجه توسط یک کشور مسدود شده و این شرم‌آور است. البته این مسئله مانع دریافت تسلیحات توسط اوکراین نمی‌شود. این پول باید به کشورهایی از اتحادیه اروپا می‌رفت که تسلیحات خود را به اوکراین داده‌اند. ولی اکنون کشورهای اتحادیه اروپا [برای تسلیحات ارسالی] جبران خسارت دریافت نمی‌کنند . بنابراین، آنها انگیزه کمی برای ادامه این کار در آینده خواهند داشت.»

به عقیده او، در این شرایط امید برای اینکه بوداپست بودجه صندوق صلح اروپا را آزاد کند، از دست رفته است. رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در عین حال یادآور شد که اولین بخش از درآمدهای دارایی‌های روسیه به مبلغ ۱.۴ میلیارد یورو در اولین هفته ماه آگوست به کمیسیون اروپا واریز خواهد شد. او اضافه کرد که بروکسل قصد دارد این بودجه را برای خرید سیستم‌های پدافند هوایی و مهمات برای کی‌یف استفاده کند.

پیش از این اعلام شده بود که در ماه جاری حدود ۱.۵ میلیارد یورو از درآمدهای دارایی‌های مسدود شده روسیه به صندوق اتحادیه اروپا برای اوکراین منتقل خواهد شد. همچنین این ارگان قصد دارد حدود ۸۳۶ میلیون یورو از سود حاصل از دارایی‌های روسیه در نیمه اول سال ۲۰۲۴ را به بلژیک بپردازد.

در اواخر ژوئن، وزرای امور خارجه کشورهای اتحادیه اروپا انتقال ۱.۴ میلیارد یورو از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه به صندوق صلح اروپا برای کمک نظامی به اوکراین را تایید کردند. در آن زمان، بورل گفت که یکی از کشورهای اتحادیه هنوز حدود ۶ میلیارد یورو از این صندوق را برای کی‌یف مسدود کرده است. در آن زمان، پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد که تصمیم استفاده از سود دارایی‌های روسیه بدون توجه به وتوی بوداپست اتخاذ شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و هشتاد و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

واگذاری اختیارات بایدن در حمایت از اوکراین به وزرای خزانه‌داری و امور خارجه آمریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اختیارات خود در قانون مربوط به حمایت از اوکراین را به رؤسای وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه این کشور واگذار کرد. این موضوع در یادداشتی که شب گذشته، دوشنبه در وبسایت رسمی کاخ سفید منتشر شد، مشخص شده است.

در این سند آمده: «بدینوسیله من اختیارات و وظایفی که به رئیس‌جمهور در بخش ۱۰۴ قانون بازسازی رفاه اقتصادی و فرصت‌ها برای اوکراینی‌ها محول شده است را به وزیر خزانه‌داری واگذار می‌کنم. سلسله‌ای از اختیارات همین قانون نیز به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا واگذار شده است.»

روز گذشته دفتر مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد که بایدن به صورت آنلاین نشست‌هایی درباره مسائل داخلی و امنیت ملی، از جمله با حضور مشاور امنیت ملی خود جیک سالیوان برگزار کرد. جزییات تصمیمات اتخاذ شده، فاش نشده است.

لتونی بیش از ۵۰۰ پهپاد به اوکراین ارسال کرد

آندریس سپرودس، وزیر دفاع لتونی اعلام کرد که این کشور اولین محموله از هواپیماهای بدون سرنشین خود که شامل بیش از ۵۰۰ پهپاد از انواع مختلف است، را به اوکراین ارسال کرده است.

او شب گذشته، دوشنبه در پیامی در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «بسته‌ای شامل بیش از ۵۰۰ پهپاد در راه اوکراین است.»

پیش از این، در اواسط ماه آوریل، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با ادگارز رینکویچ، رئیس‌جمهور لتونی، توافقنامه دوجانبه امنیتی امضا کرد. بر اساس این سند، ریگا هر ساله ۰.۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به کمک نظامی به کی‌یف اختصاص خواهد داد. همچنین، لتونی به مدت ۱۰ سال به اوکراین در زمینه‌های دفاع سایبری، مین‌زدایی و فناوری‌های بدون سرنشین کمک خواهد کرد.

قصد وزارت دفاع بلغارستان برای ارسال مازاد مهمات خود به اوکراین

آتاناس زاپریانوف، سرپرست وزارت دفاع بلغارستان اعلام کرد که این کشور بازبینی‌ در مورد ذخایر مهمات خود انجام داده، مازاد نیازهای ارتش ملی خود را تعیین کرده و قصد دارد آنها را به عنوان کمک به نیروهای مسلح اوکراین ارائه دهد.

اودر یک مصاحبه رادیویی گفت: «ما تحلیل و محاسبات بسیار دقیقی انجام دادیم و معلوم شد که برخی مهمات اضافی و غیرضروری برای ارتش بلغارستان وجود دارد. بخشی از این اموال - شامل مهمات مختلف برخی انواع تسلیحات می‌تواند برای نیروهای مسلح اوکراین ارسال شود.»

زاپریانوف اشاره کرد که این بسته در چارچوب توافق دوجانبه با اوکراین درباره جبران خسارت‌ها ارسال خواهد شد. بلغارستان باید تصمیم خود را با هم‌پیمانان خود هماهنگ کرده و با کی‌یف برای لجستیک ارسال محموله برنامه‌ریزی کند. او توضیح داد: «مانند بسته قبلی که ارسال کردیم و در قبال آن حدود ۳۰ میلیون یورو جبران خسارت دریافت کردیم، ما این منابع را به پروژه‌های مدرن‌سازی ارتش بلغارستان اختصاص خواهیم داد.»

اتریش امکان اعزام مربیان نظامی به اوکراین را رد کرد

الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش اعلام کرد که وین قصد ندارد متخصصان نظامی خود را برای آموزش نیروهای مسلح اوکراین به کی‌یف اعزام کند. او گفت: «در هر صورت، در خصوص اتریش، من امکان اعزام سربازان، پلیس‌های نظامی یا هر گونه مامور دولتی به اوکراین را کاملاً رد می‌کنم.»

به گزارش روزنامه ولت، وزیر امور خارجه اتریش افزود که او نسبت به معقولانه بودن ایده اتحادیه اروپا که معتقد است می‌توان سربازان اوکراینی را مستقیماً در میدان نبرد آموزش داد، به شدت تردید دارد.

بربوک روسیه را تهدید اصلی برای امنیت اروپا نامید

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که روسیه تهدید اصلی برای اروپا است. او در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «روسیه در حال حاضر بزرگترین تهدید امنیتی برای ما و صلح و امنیت در اروپا است.»

به عقیده بربوک، کشورهای غربی به دنبال روابط دیگری با روسیه بودند، اما موفق نشدند. پیش از این، سرگئی نیچایف، سفیر روسیه در آلمان یادآور شد که آلمان در حال حاضر نقش اصلی در حمایت از ناتو در اروپا را ایفا می‌کند. او تأکید کرد که برلین بی‌چون و چرا از سیاست‌های کاخ سفید حمایت می‌کند، بدون آنکه به ریسک‌های نظامی-سیاسی این اقدام توجه کند.

مراجعه مجارستان و اسلواکی به کمیسیون اروپا به دلیل توقف ترانزیت نفت روسیه از اوکراین

مجارستان و اسلواکی آغاز مشاوره حقوقی لازم با کمیسیون اروپا به دلیل توقف ترانزیت نفت از روسیه توسط اوکراین را درخواست کردند. این موضوع را پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرده و گفت: «کمیسیون اروپا سه روز فرصت دارد تا به درخواست ما پاسخ دهد، در غیر این صورت ما موضوع را به دادگاه خواهیم برد.»

به گفته سییارتو، پیش از این با دمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین صحبت کرده و او مدعی شده که کی‌یف اجازه هر گونه ترانزیت نفت از خاکش را می‌دهد، اما این مسئله صحت ندارد.

وزیر خارجه مجارستان تأکید کرد که مجارستان و اسلواکی به کار بر روی راه‌حل‌های حقوقی و فنی برای حل مسئله توقف ترانزیت نفت از روسیه از طریق اوکراین ادامه می‌دهند تا در صورت مشارکت کمیسیون اروپا، این مسئله به سرعت حل شود.

اسلواکی مراجعه به کمیسیون اروپا به دلیل توقف ترانزیت نفت روسیه را تأیید کرد

ورای بلانار، وزیر امور خارجه اسلواکی نیز شب گذشته با انتشار پیامی در صفحه خود در فیسبوک، تایید کرد که اسلواکی و مجارستان به دلیل توقف ترانزیت نفت از روسیه توسط اوکراین به کمیسیون اروپا مراجعه کردند.

او اقدامات انجام شده توسط کی‌یف را نقض توافقنامه اتحادیه با اوکراین دانست. وزیر خارجه اسلواکی نوشت: «امروز به همراه وزیر خارجه مجارستان [پیتر سییارتو] درخواست فوری برای اقدام به کمیسیون اروپا ارائه کردیم»، و بر لزوم اقدام فوری کمیسیون اروپا تأکید کرد.

بلانار تأکید کرد که کشورش تبدیل شدن به ابزاری سیاسی علیه دیگر کشورها را رد می‌کند. به گفته او، براتیسلاوا از منافع ملی خود دفاع کرده و از حقوق اروپایی ممکن استفاده خواهد کرد.

پیش از این، روز دوشنبه خبرگزاری رویترز گزارش داد که مجارستان و اسلواکی مشاوره‌هایی را به دلیل توقف ترانزیت آغاز کرده‌اند.

در تاریخ ۱۹ جولای، اوکراین تحویل نفت شرکت لوک‌اویل به اسلواکی و مجارستان را متوقف کرد. در براتیسلاوا و بوداپست اعلام شد که نفت روسیه از طریق مسیرهای دیگر ترانزیت به هر دو کشور ادامه دارد.

وزیرخارجه اوکراین به چین سفر خواهد کرد

دمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، به چین سفر خواهد کرد. این مطلب را مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد. او گفت: «به دعوت کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و وزیر امور خارجه وانگ یی، وزیر امور خارجه اوکراین کولبا از تاریخ ۲۳ الی ۲۶ جولای به چین سفر خواهد کرد.»

جزئیات بیشتری درباره این سفر ارائه نشده است.

چند روز قبل، ریک گرنل، مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ، اشاره کرد که طرح چین برای حل و فصل مناقشه اوکراین حاوی عناصر خوبی است. البته او تأکید کرد که از پیشنهادات پکن حمایت نمی‌کند.

اعتراف به کمبود شدید موشک‌های ضدهوایی کوتاه برد در ارتش اوکراین

الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین تایید کرد که نیروهای مسلح این کشور با کمبود موشک‌های ضدهوایی کوتاه برد مواجه هستند.

او در کانال تلگرامی خود نوشت: در شرایط «کمبود شدید» موشک‌های برد کوتاه، نظامیان اوکراینی مجبور به یافتن روش‌های جدید برای انهدام پهپادهای شناسایی نیروهای مسلح روسیه، فقط با استفاده از تجهیزات جنگ الکترونیک و پهپادهای FPV هستند.»

علاوه بر این، سیرسکی برتری عددی ارتش روسیه را نیز مورد تأیید قرار داده و این نابرابری نیروها را مشکلی جدی نامید.

در اواسط ماه جولای، وزیر امور خارجه اوکراین، دیمیتری کولبا، نیز در مصاحبه‌ای به کمبود بحرانی تجهیزات پدافند هوایی و مهمات توپخانه‌ای در نیروهای مسلح اوکراین اشاره کرده بود. چند روز قبل نیز رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، نیز به وضعیت سخت ارتش اوکراین و تلفات سنگین نیروهایش در جبهه نبرد اعتراف کرده بود. با این حال، او تعداد دقیق کشته‌شدگان نظامی اوکراینی را اعلام نکرد و نتوانست پاسخ دهد که سربازان تا چه مدت دیگر قادر به تحمل این وضعیت خواهند بود.

کمبود بیش از ۴ میلیون نیروی کار در اوکراین

در اوکراین کمبود نیروی کار ثبت شده است و برای رشد تولید ناخالص داخلی، این کشور به ۴.۵ میلیون نیروی کار اضافی نیاز دارد. این موضوع را معاون وزیر اقتصاد کشور، تاتیانا برژینا، در جلسه‌ای با نمایندگان صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد.

او گفت: «بر اساس محاسبات اولیه، برای اینکه بتوانیم رشد سالانه ۷ درصدی تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۰ را تضمین کنیم، به ۴.۵ میلیون نیروی کار اضافی نیاز داریم.»

برژینا همچنین تأکید کرد که وضعیت جمعیتی کشور تأثیر جدی بر اقتصاد اوکراین دارد. بر اساس اطلاعات این وزارتخانه، در سال ۲۰۲۱ بازار کار کشور به طور رسمی ۱۱.۵ میلیون نفر را شامل می‌شد، در حالی که در سال ۲۰۲۳ این تعداد به ۹ میلیون نفر کاهش یافته است. این مقام از جمله دلایل کمبود نیروی کار و رشد بیکاری ساختاری در اوکراین را بسیج شهروندان برای پیوستن به ارتش، فرار مردان در سن خدمت نظامی اجباری به خارج از کشور و البته ادامه سیل مهاجرت عنوان کرد.

در اوایل ژوئن، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود که در شرکت‌های اوکراینی مشکل کمبود نیروی کار به شدت احساس می‌شود و یافتن کارکنان جدید زمان بسیار زیادی می‌برد. طبق این اطلاعا، شکاف در بازار کار اوکراین پس از فرار میلیون‌ها نفر از کشور و اعزام اجباری مردان در سن کار به جبهه نبرد به وجود آمده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1237604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =