«قانون اقدام راهبردی» باید مبنای عمل مجلس دوازدهم در عرصه سیاست خارجی باشد

مقتدایی گفت: الگوی قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس یازدهم، باید در مجلس دوازدهم به عنوان مبنای حضور فعال قوه مقننه در عرصه سیاست خارجی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، بیانات رهبر انقلاب درباره قانون اقدام راهبردی در دیدار اخیر نمایندگان مجلس دوازدهم با ایشان، بار دیگر این قانون را در کانون توجه و نقد و بررسی محافل سیاسی قرا داده است. در این دیدار رهبر انقلاب تصویب این قانون را از کارهای خوب مجلس یازدهم خواندند و «اعتراض» و «عیب‌جویی» برخی را درباره این قانون روا ندانستند.

در دوران کارزار انتخاباتی مسعود پزشکیان، محمدجواد ظریف در میزگرد سیاست خارجی شبکه دو سیما یکی از عوامل احیا نشدن برجام را تصویب قانون اقدام راهبردی توسط مجلس یازدهم عنوان کرد. وی گفته بود: «بایدن قرار بود به برجام برگردد، اما ترور شهید فخری‌زاده توسط رژیم صهیونیستی و قانون اقدام راهبری مجلس مانع از بازگشت بایدن به برجام شد.»

این اظهارات مشاور ارشد پزشکیان واکنش‌های زیادی را آن ایام در پی داشت. حسن روحانی هم در همان زمان اعلام کرد قانون راهبردی مجلس بدترین قانون در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. روحانی پس از تصویب این قانون هم در جلسه هیئت رئیسه مجلس گفته بود: «دولت با این مصوبه موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می داند.»

علی‌رغم مواضع ظریف و روحانی، پزشکیان در دور اول انتخابات بر اجرای قانون و منویات رهبر انقلاب تاکید کرده که این موضوع‌گیری وی تلویحا حاکی از پذیرش قانون اقدام راهبری توسط وی بود. علاوه بر این پزشکیان در دور دوم انتخابات هم گفته بود: «قانون اقدام راهبردی مجلس را چون قانون است، اجرا خواهم کرد.»

عقب‌نشینی ظریف پس از دفاع مجدد رهبر انقلاب از قانون اقدام راهبردی

پس از سخنرانی رهبر انقلاب و دفاع مجدد از قانون اقدام راهبری، ظریف در پیامی که در فضای مجازی منتشرکرده نوشت: «صرف نظر از دیدگاه‌های شخصی، قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای، قانون کشور است و باید رعایت شود. همان‌طور که چند روز قبل از ترک سمت خود به دبیرکل ملل متحد توضیح دادم (نامه S/۲۰۲/۶۶۹) ایالات متحده و سه کشور اروپایی / اتحادیه اروپا تنها باید خود را سرزنش کنند که با نقض مداوم تعهدات خود که خسارات فراوانی به مردم ایران وارد کرد، قانونگذاران ما را به واکنش واداشتند.»

وی در ادامه نیز نوشته است: «به نفع خودشان است که رفتار گذشته خود را جبران کنند و دستیابی بدون مانع ایران به منافع خود از توافق را تضمین کنند. ایران در انجام اقدامات جبرانی کاملاً در چارچوب حقوق خود تحت برجام عمل کرده است. دولت آتی رئیس جمهور منتخب پزشکیان آماده است تا در گفتگو با حسن نیت - مطابق با برجام و قوانین ایران - برای تضمین پایبندی متقابل به این دستاورد بی نظیر دیپلماسی شرکت کند.»

«قانون اقدام راهبردی» باید مبنای عمل مجلس دوازدهم در عرصه سیاست خارجی باشد

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، قانونی بود که در مقابل بدعهدی‌ آمریکا و اروپا در برجام به تصویب مجلس یازدهم شورای اسلامی رسید و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یک قانون بازدارنده بود. قانونی که رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم نیز درباره آن گفته بودند: «قانون اقدام راهبردی کشور را از سرگردانی در قضیه‌ی هسته‌ای نجات داد. این قانون کاملاً مشخص کرد که باید چه کار کنیم، الان هم داریم نشانه‌هایش را در دنیا مشاهده می کنیم.»

براساس این قانون دولت مکلف به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد، افزایش ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیم غنی‌شده به میزان ماهیانه ۵۰۰ کیلوگرم، نصب و غنی‌سازی ۱۰۰۰ ماشین نسل ۲ و حداقل یک آبشار از ماشین‌های نسل ۶، بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیم فلزی در اصفهان، بهینه‌سازی و راه‌اندازی رآکتور آب سنگین اراک و طراحی یک رآکتور آب سنگین جدید و توقف نظارت‌های فراتر از پادمان ازجمله اجرای داوطلبانه سند پروتکل الحاقی شد.

در آستانه آغاز به کار هم‌زمان مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم، موضع مجلس در باره این قانون یکی از موضوعات مهم در راستای تعامل این نهاد با دولت است.

در همین راستا با عباس مقتدایی خوراسگانی؛ نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مقتدایی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: دولت آقای روحانی گفته بود ما گزینه‌ای به نام «صبر استراتژیک» داریم، همچنین مدعی شده بود ما با ۴+۱ کار می‌کنیم به جای ۵+ ۱ به این ترتیب به اروپا فرصت می‌دهیم تا کار را پیش ببرد. در صورتی که اروپا در برخی مباحث اصلا توان آن چیزی را نداشت که مورد انتظار آقای روحانی بود و در برخی موارد دیگر هم اصلا اراده‌ای نداشت. علاوه براین قرار بود آمریکایی‌ها امتیازاتی را بدهند و امتیازاتی را بگیرند و اصطلاحا بازی برد، برد داشته باشیم اما اتفاق نیفتاد.

نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه گفت: وقتی آقای روحانی با این وضعیت مواجه شد، شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن با وی بود بیانه‌ای را صادر کرد. مفاد آن بیانیه این بود که توازون به هم خورده است، پس به همین علت تعهدات مان را کاهش دادیم و به این ترتیب ۶۰ روز به کشورهای برجامی فرصت داده شد تا به تعهدشان عمل کنند.

وی در ادامه گفت: اگر گام‌های پنجگانه را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که در عمل، چون دولت وقت، زیرساخت‌ها را نتوانسته بود اجرا کند، اتفاقی نیفتاد. پس از آن بنا شد، محدودیت‌های غنی‌سازی را اجرا می‌کنیم، اما این امر هم عملی نشد. با روی کار آمدن مجلس جدید باید اقدمی اساسی در راستای منافع ملی انجام می‌شد زیرا گام‌های پنجگانه هم در زمینه فنی و هم در زمینه سیاسی بازدارندگی لازم را نداشت و به این ترتیب ظرف یک هفته قانون راهبردی را به تصویب رساندیم.

علت تقدیر رهبر انقلاب از قانون اقدام راهبردی، تاثیر آن بر معیشت مردم بود

مقتدایی با اشاره به تقدیر رهبر انقلاب از قانون اقدام راهبردی گفت: آیا فروش نفت در وضعیت معیشت مردم تاثیر می‌گذارد یا نه؟ رهبر انقلاب به این علت از قانون راهبردی به عنوان یک «قانون خوب» یاد کردند زیرا چنین قانونی در معیشت مردم اثرگذار بود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه گفت: اما رئیس جمهور وقت به دنبال این بود که بتواند آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را متقاعد کند و با آن‌ها به تفاهم برسد؛ این کشورها نیز تصور می‌کردند ایران توانایی انجام هیچ کاری را ندارد اما تصویب قانون راهبری دست دستگاه دیپلماسی را در مواجهه با آن‌ها پر کرد.

با تصویب قانون اقدام راهبری غربی‌ها به این نتیجه رسیدند که حرف‌ ایرانی‌ها توخالی نیست

وی در واکنش به این ادعا که اگر قانون اقدام راهبردی نبود، برجام به تصویب می‌رسید گفت: با تصویب قانون اقدام راهبری طرف‌های غربی به این نتیجه رسیدند که حرف‌های ایرانی‌ها توخالی نیست و اگر چیزی بگویند عملی خواهند کرد. وقتی ایران براساس این قانون به غنی‌سازی بالاتری دست پیدا کرد، کشورهای غربی به تکاپو افتادند. بنابراین اگر در مواجهه با کشورهای خارجی صرفا بر دیپلماسی بدون پشتوانه تکیه کنید نه تنها بن‌بست خواهید رسید بلکه تهدید امنیتی علیه کشور نیز شکل خواهد گرفت.

الگوی قانون اقدام راهبردی باید در مجلس دوازدهم به عنوان مبنای قوه مقننه در عرصه سیاست خارجی قرار گیرد

مقتدایی تصریح کرد: آنچه اکنون دارای اهمیت زیادی است این است که الگوی قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس یازدهم در مجلس دوازدهم به عنوان مبنای حضور فعال قوه مقننه در عرصه سیاست خارجی قرار گیرد و بر این اساس ما اصرار داریم که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید نقش‌آفرینی‌ های ویژه‌ای در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی سیاست خارجی ایران داشته باشد.

وی در پایان گفت: روز سه‌شنبه جلسه کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی تشکیل شد و مقرر شد بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و با توجه به وظایف ذاتی این کمیسیون، اقداماتی که می‌تواند به عنوان حرکت‌های پیش دستانه در حوزه سیاست خارجی ایران اثرگذار باشد، احصاء شود و در روزهای آینده تحت عنوان مجموعه‌ای در کمیسیون سیاست خارجی به رای گذاشته شود و در صورت تصویب به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =