درخواست دانشجویان از پزشکیان / جلوی خودکشی‎‌های سریالی رزیدنت‌ها را بگیرید

برخی از دانشجویان با راه‌اندازی کارزاری از رئیس جمهور منتخب خواستار رسیدگی به شرایط بغرنج دستیاران، تعرفه‌های پزشکی، قانون افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیفت‌های طاقت فرسا و بدون وقفه، فشار کاری زیاد، حقوق کم، استرس بالا، دروس دشوار، رفتارهای نامناسب؛ کافیست که دانشجویان علوم پزشکی در معرض افسردگی یا سایر آسیب‌های اجتماعی دیگر قرار گیرید. این در حالی است که آنها به امید متخصص شدن و آینده شغلی مناسب و زندگی مرفه، سالها درس خواندن تا با موفقیت از سد کنکور عبور کنند. تضاد موجود و رویای بر باد رفته باعث شده برخی از آنان با قرص‌های ضد افسردگی به دنبال امید و آرامش باشند.

بیشتر بخوانید:

مصائب رزیدنتی؛ بی‌قانونی‌هایی که سیستماتیک می‌شوند

تحمل ۱۵ کشیک در ماه به علاوه پر کردن ساعات کاری برای یک رزیدنت سال اولی چندان راحت نیست. بنابراین شاید بتوان گفت که یک سوال بی‌پاسخ همواره در ذهن دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی بی‌پاسخ مانده است، که آیا دستیاران پزشکی دانشجو هستند یا نیروی کار؟

رزیدنت‌ها نیروی کار ارزان قیمت وزارت بهداشت هستند

مهدی سقاوی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی لرستان درباره مشکلات رزیدنت‌ها به ایسکانیوز می‌گوید: رزیدنت‌ها نیروی کار ارزان قیمت وزارت بهداشت هستند و این وزارتخانه تلاش دارد که این نیروها را از دست ندهند. این موضوع باعث می‌شود که فشار نظام سلامت بر دوش دانشجویان باشد. اخبار ناگواری که به طور مداوم از این قشر منتشر می‌شود نیز به علت بی‌توجهی مسئولان به آنان است.

وی با تاکید بر اینکه دستیاران پزشکی از لحاظ معیشت تحت فشار شدید هستند، گفت: این موضوع بیماری عصبی، افسردگی، خودکشی و مهاجرت را در پی دارد. در چنین شرایطی کوچکترین اقدامی موثر است. البته در واقعیت، این گونه راهکارها به هیچ عنوان پاسخگو نیست چرا که این مشکل را اساسی حل نخواهد کرد.

سقاوی مطرح کرد که هر شغلی به صورت سالانه، افزایش حقوق دارد. ولی برای دستیار پزشکی لفظ کمک هزینه را به کار می‌برند تا مبالغ بسیار پایین به آنان پرداخت شود و با حقوق مقایسه نمی‌شود. گاهی نیز مبلغی به آن اضافه می‌شود تا بگویند که به معیشت دانشجویان رسیدگی می‌شود.

وعده شهید رئیسی برای نجات رزیدنت‌ها

خودکشی سریالی رزیدنت‌ها، صدور بیانیه‌ و نامه‌های اعتراضی، راه‌اندازی کارزارهای مختلف، تجمعات دانشجویی، افزایش مهاجرت پزشکان و کادر درمان یا تمایل آنان به خروج از کشور و موارد بسیار دیگری، باعث شد تا کمیته «بررسی مشکلات رزیدنت ها در سازمان نظام پزشکی» تشکیل شود تا شاید قدری مشکلات آنان تعدیل یابد. علاوه بر آن، مشکلات رزیدنت‌ها نیز به گوش مسئولان ذی ربط رسیده و آنان برای کاهش چالش‌های کادر درمان و دانشجویان علوم پزشکی وعده‌هایی دهند.

در این راستا رئیس جمهور شهید؛ حجت الاسلام ابراهیم رئیسی و در پاسخ به نامه ای با عنوان «بسته پیشنهادی اصلاح وضعیت دستیاران پزشکی» دستور رسیدگی و پیگیری فوری صادر کرده بود.

این نامه با تمام بوروکراسی اداری تنها پس از شش روز که به دفتر وی ارسال شده بود پاسخ داده شد و آخرین دستوری بود که شهید سید ابراهیم رئیسی در واپسین روزهای زندگی به وزیر بهداشت برای بهبود شرایط دستیاران تخصصی پزشکی صادر کرد.

حق‌الزحمه دانشجویان علوم پزشکی کفاف معیشت را نمی‌دهد

احد بنار مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایسکانیوز می‌گوید: حق الزحمه دستیاران پزشکی در سال ۱۴۰۳ حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش داشته است.

وی درباره اینکه آیا افزایش حق الزحمه دستیاران پزشکی باعث حل مشکلات معیشتی آنان می‌شود یا خیر گفت: اگر بخواهم بگویم که تمام مشکلات آنان حل می‌شود، خیر اینگونه نیست. اما با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی که بر جامعه حاکم است، این افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی اتفاق خوبی است.

بنار افزود که حقوق رزیدنت‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است. در حالیکه حقوق کارکنان دولت حداکثر ۲۰ درصد افزایش داشته است.

این مسئول عنوان کرد: متوسط حقوق کارکنان دولت نهایتا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. در حالیکه آنان نیز در شرایط اقتصادی مشابه رزیدنت‌ها در جامعه زندگی می‌کنند. هر چند ما اعتقاد داریم که فشار روی دانشجویان دستیاران پزشکی زیاد است. این فشارها شامل شیفت‌ها طولانی مدت، تحصیل در مقطع دستیاری، مسئولیت در مقابل بیمارن و غیره است.

بنار خاطرنشان کرد: ما تا حد امکان تلاش می‌کنیم تا حداقل مشکلات معیشتی و اقتصادی آنان را حل کنیم. ظرفیت وزارت بهداشت وجود دارد و منابعی که در اختیار داشتیم را جمع آوری کرده‌ایم و افزایش حق الزحمه دانشجویان علوم پزشکی را انجام دهیم.

حقوق ۸ میلیون تومانی کفاف زندگی یک رزیدنت را نمی‌دهد

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: حق الزحمه رزیدنت‌ها مناسب نیست، این موضوع را ما قبول داریم. چرا که کشور در دوران تورمی قرار دارد. ۸ میلیون کفاف زندگی یک رزیدنت را نمی‌دهد. البته حقوق آنان در دولت سیزدهم، حدود ۲ و نیم برابر شده است.

راه‌اندازی کارزار حل مشکلات دانشجویان علوم پزشکی

با وجود برخی وعده‌ها یا اقدامات مسئولان برای کاهش مشکلات معیشتی_رفاهی رزیدنت‌ها یا انترن‌ها؛ همچنان دانشجویان معتقدند که تحت فشارهای اقتصادی قرار دارند.

در این ارتباط؛ برخی از دانشجویان رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و داندانپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به همراه پزشکان با راه اندازی کارزاری خطاب به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب از وی خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

در بخشی از متن راه اندازی این کارزار آمده است: انتخاب جنابعالی را به عنوان چهاردهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک می‌گوییم و برای شما در این راه موفقیت‌های روزافزون آرزو می‌کنیم.

در بخش دیگری از این بیانیه عنوان شده است: ما دانشجویان رشته‌های پزشکی و جوان‌ پزشکان، از شما رئیس جمهور منتخب که خود پزشک بوده، سابقه تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارید و همینطور سال‌ها در مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون بهداشت و درمان بوده‌اید و واقف به تمامی مشکلات حوزه سلامت هستید انتظار داریم که در این دوره‌ چهار ساله‌ ریاست جمهوری، این حوزه را جزء اولویت‌های اصلی دولت خود بدانید و با اهتمام شخصی و انتخاب وزیری جوان، لایق، آگاه و خواهان تغییر، انتظارات به حق جامعه پزشکی برای خدمت هرچه بهتر به مردم عزیزمان را برآورده سازید.

در متن این کارزار تاکید شده است: جناب رئیس‌جمهور! همانگونه که مستحضرید خروجی تصمیمات چندسال اخیر برای جامعه‌ پزشکی ایران بی‌انگیزگی، فرسودگی شغلی، عدم تمایل به کار در ساختار دولتی بهداشت و درمان، تغییر مسیر شغل به امور غیربالینی، خالی ماندن ظرفیت دستیاری در بسیاری از رشته‌ها، انصراف دسته‌جمعی، موج مهاجرت اجباری پزشکان و متأسفانه خودکشی‎‌های سریالی در بین پزشکان بوده است. ناامیدانه آنکه پاسخ مسئولین به موارد مذکور نیز بجای حل مساله، پاک کردن صورت مساله از راه‌هایی مانند افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و یا بستن راه‌های مهاجرت بوده است.

قانون افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی

دانشجویان در این کارزار مطرح کردند: نهادهای تصمیم‌گیر برای حل مساله‌ی مهاجرت و عدم میل به طبابت جوان‌پزشکان در حرکتی عوام‌فریبانه اقدام به پاک کردن صورت مساله کرده و ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌ی پزشکی و دندان‌پزشکی را با شیب تندی افزایش داده‌اند. این تصمیم نه تنها منجر به حل مشکلات قبلی نشده که مشکلات جدیدی از قبیل افت شدید کیفیت آموزش پزشکی و وضعیت خدمات‌رسانی را پدید آورده است. نیک می‌دانید در درازمدت دود این تصمیم بیش از همه به چشم مردم بی‌پناه خواهد رفت.

تعرفه‌های پزشکی

در این کارزار درخواست شده است: چندین سال است که تعرفه‌های پزشکی به شکل نامتناسب با وضعیت تورم کشور رشد کرده و باعث فشار مضاعف بر ارائه دهندگان خدمات سلامت شده است. این روند منجر به تعطیلی یا ورشکستگی مراکز درمانی و محروم شدن مردم از خدمات درمانی با کیفیت شده است. تصمیم شجاعانه‌ی شما و ترمیم تعرفه‌های پزشکی و اصلاح روند قیمت‌گذاری امید را به جامعه‌ی درمان بازخواهد گرداند.


مقررات دست و پاگیر و محدودیت ورود به بازار کار پزشکی

در بخش دیگری از متن آغاز به کار این کارزار خاطرنشان شده است: بسیاری از پزشکان عمومی و متخصص جوان که متقاضی فعالیت در بازار کار هستند برای کسب پروانه باید از هفت‌خوان سازمان نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت بگذرند یا به فعالیت غیرقانونی در مراکز درمانی با حقوق بسیار پایین بپردازند. متأسفانه اعمال امتیازبندی و سایر قوانین دست‌وپاگیر در صدور پروانه طبابت باعث شده پزشکان جوان با وجود گذراندن دوره‌ی طرح و تعهدات‌شان همچنان طبابت‌شان به رسمیت شناخته نشود. چشم جوان‌پزشکان و پزشکان آینده‌ی ایران به دستان شما برای لغو این مقررات و حذف ریشه‌ی انحصار کسب و کار پزشکان است. صادقانه بگوییم؛ نگرانیم وزیر آینده‌ی بهداشت یک بازوی همین انحصارطلبان باشد.

شرایط بغرنج دستیاران

در این کارزار بیان شده است: خودکشی سریالی دستیاران پزشکی، انصراف دسته جمعی و یا کوچ ناخواسته آنان به کشورهای بیگانه ناشی از عوامل متعددی چون حقوق تضییع شده آنها در بیمارستان‌ها، بدرفتاری و دستورات کاری غیرقانونی، کشیک‌های پُر تعداد، فشار کاری و روحی بالا و حقوق تحقیرآمیز است. ناامیدی و ابهام نسبت به آینده‌ی شخصی و کاری و طرح‌های اجباری و تعهدهای بی‌پایان نیز بر آتش این مشکلات دمیده و نیازمند تدبیر شماست. دانشجویان پزشکی و جوان‌پزشکان چشم انتظار گشایشی برای نیازها و دغدغه هایشان از سوی شما رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =