مرکز هوش مصنوعی گنبدکاووس افتتاح می‌شود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان گفت: همزمان با هفته ملی مهارت در نیمه اول مرداد امسال مرکز هوش مصنوعی در شهرستان گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از گلستان، حمزه کرایلو اظهار کرد: در کنار رشته‌هایی مانند جوشکاری، تاسیسات و مکانیک رویکردهای شغلی جدیدی در جهان به وجود آمده که در راستای عصر دیجیتال نباید از دنیا عقب بمانیم.

وی ادامه داد: بسیاری از رشته‌ها و شغل‌ها در جامعه وجود دارد که به آن پرداخته نشده و ما با برگزاری دوره‌های مختلف و المپیادها و جشنواره‌های مهارتی درصدد درآمدزایی مردم با استفاده از ابزارهایی مانند موبایل هستیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان آموزش‌های مهارتی را لازمه ترویج فرهنگ کار و مهارت‌آموزی در جامعه دانست و یادآور شد: رسانه‌ها در تغییر نگرش جامعه و خانواده‌ها نسبت به این امر مهم نقش به‌سزایی دارند.

کرایلو، توسعه مهارت‌ها برای جوانان را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: منابع انسانی هر سرزمین، مهم‌ترین منابع توسعه آن کشور محسوب می‌شوند و با تربیت نیروی انسانی ماهر از طریق دانش مهارت و تکنولوژی می‌توان اشتعال پایدار ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه فنی‌وحرفه‌ای بالغ بر ۱۹ گروه هدف دارد که توانمندسازی آنها مهم‌ترین هدف است، تصریح کرد: به‌روزرسانی تجهیزات و کارگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای از دیگر برنامه‌های ما است، آخرین سالی که بهترین تجهیزات فنی‌وحرفه‌ای وارد استان شده سال ۱۳۸۴ بوده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان با بیان اینکه سالانه ۱۰ میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی به مردم گلستان ارائه می‌شود، یادآور شد: نیمی از این آموزش‌ها توسط آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای ارائه می‌شود.

کرایلو از ارتقای کارگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای گلستان و تجهیز آنها به تکنولوژی، ابزارها و شغل‌های جدید خبر داد و خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات انجام‌شده تا سال ۲۰۳۰، افزون بر ۷۱ میلیون شغل از بین می‌رود و در همان بازه زمانی ۸۳ میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود که باید سهم شهروندان گلستانی را از این شغل‌های جدید مشخص کنیم.

وی به چهار شاخص نرخ سرانه آموزش‌های مهارتی، سرانه فضای آموزش‌های مهارتی، نرخ هزینه آموزش‌های مهارتی و نرخ دسترسی به آموزش‌های مهارتی اشاره کرد و توضیح داد: فنی‌وحرفه‌ای گلستان در هر چهار شاخص رشد خوبی داشته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان ادامه داد: سرانه آموزش‌های مهارتی در استان گلستان از ۱۲.۱۸ ساعت به ۱۳.۳۳ ساعت، سرانه فضای آموزشی از ۳۶۵ سانتی‌متر مربع به ۳۷۲ سانتی‌متر مربع، شاخص بهره‌مندی هر شهروند گلستانی از سرانه درآمد آموزش‌های مهارتی از ۰.۷۸ میلیون ریال به ۱.۷۹ میلیون ریال و نرخ دسترسی نیز از ۷.۴۴ به ۷.۴۹ درصد رسید.

کرایلو از ایجاد دبیرخانه دائمی مسابقات فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان گلستان خبر داد و گفت: مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات با بودجه ۴۰۰ میلیارد ریالی در گلستان افتتاح می‌شود و به‌دنبال آن در هر شهرستان نیز حداقل یک مرکز آموزشی جدید ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد کارگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای استان افزایش قابل‌توجهی داشته و کارگاه‌های جدید در استان ایجاد شده است، بیان کرد: ۷۰۰ آموزشگاه آزاد فعال فنی‌وحرفه‌ای در گلستان وجود دارد که در کنار آموزشگاه‌های دولتی فعالیت دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان با اشاره به اینکه بالغ بر هزار عنوان رشته مهارتی در مراکز فنی و حرفه‌ای گلستان آموزش داده می‌شود، یادآور شد: ۱۳۳ روستای استان گلستان تحت آموزش‌های مهارتی قرار گرفتند.

کرایلو از تدوین سند توسعه مهارت استان گلستان با حضور ۳۰ دستگاه اجرایی خبر داد و گفت: این سند ۲۷ اردیبهشت ماه جاری با حضور رییس سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور در گلستان رونمایی و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه هیچ صنفی در گلستان بدون کسب گواهینامه مهارتی آن شغل در گلستان شکل نمی‌گیرد، گفت: همچنین همه تسهیلات مشاغل خانگی نیز براساس گواهینامه مهارتی اعطا می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان از دبیرخانه اشتغال گلستان خواست تسهیلات موردنیاز آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای را تامین کند و افزود: اگر آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای تجهیزات و ابزار کار لازم را نداشته باشد آموزش‌های مهارتی همچون آموزش‌های دانشگاهی می‌شود و نمی‌توانند در مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال پایدار ایفای نقش کنند.

به گفته کرایلو؛ در چهار ماهه امسال ۱۱ هزار و ۹۳۰ نفر گلستانی در ۱۹ گروه هدف آموزش‌های مهارتی را در مراکز دولتی فنی‌وحرفه‌ای فرا گرفتند که از این تعداد چهار هزار و ۲۵۸ نفر زن و هفت هزار و ۶۷۲ نفر مرد بودند.

خبرنگار: رضوان سادات حسینی مهر

انتهای خبر/

کد خبر: 1238220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =