الزامی شدن تکمیل فرم مالکیت فکری پس از دفاع‌ پایان‌نامه

معاون فناوری وزیر علوم گفت: تکمیل فرم مالکیت فکری پس از هر جلسه دفاع پایان‌نامه الزامی است.

به گزارش خبرنگاری گروه دانشگاه ایسکانیوز، سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در آیین رونمایی از سامانه صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزش‌مدار که ۸ مردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی در ایران مجموعه‌هایی خالق فناوری و نوآوری هستند. همه دانشگاه‌ها این قابلیت را دارند که اختراع داشته باشند.

وی افزود: هر ایده ای که خلق می‌شود مانند نوزادی است که تازه متولد شده است. ثبت اختراع به مثابه گرفتن شناسنامه برای آن نوزاد است و مقدمه بارور شدن آن ایده در تجاری‌سازی است. اقتصاد امروز برای کشور ما اهمیت بسیاری دارد. در برنامه هفتم با پیگیری‌های انجام شده برای حوزه دانش بنیان شاخص‌های متعددی مانند تعداد اختراعات ثبت شده در نظر گرفته شده است. شاخص‌هاس دیگری مانند نوآوری هم در برنامه هفتم ذکر شده است. هم‌اکنون با این سامانه جهشی در اقدامات مجموعه وزارت علوم اتفاق افتاده است. سامانه صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزش مدار در راستای ساماندهی مالکیت فکری رونمایی می‌شود.

محمدعلی نژاد خاطرنشان کرد: با ابلاغ آیین‌نامه ماده ۵ قانون دانش بنیان باید پس از هر جلسه دفاع پایان نامه فرم مالکیت فکری برای هر کدام از نویسندگان تکمیل شود. ساماندهی مالکیت‌های فکری و ثبت اختراع پس از آن انجام خواهد شد. جهاد دانشگاهی سابقه خوبی در این زمینه داشت. به همین دلیل پارک البرز به عنوان متولی مالکیت فکری معرفی شد.

معاون فناوری وزیر علوم گفت: از جمله اقدامات انجام شده می‌توان به برگزاری دوره‌های ترویجی برای اعضای هیئت علمی اشاره کرد. در این دوره‌ها شرکت‌کنندگان هم با حق و حقوق خود آشنا می‌شوند و هم با مباحث مرتبط با مالکیت فکری. نوشتن متن مالکیت فکری اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند در جلب نظر و توجه سرمایه‌گذاری تاثیرگذار باشد. در این راستا، آموزش‌هایی برای نگارش متن مالکیت فکری ارائه می‌شود.
انتهای پیام/

کد خبر: 1238223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =