پیش‌بینی وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه شهریور چگونه خواهد بود؟

بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشورتا نیمه شهریور بارش در سواحل خزر به‌ویژه در نیمه شرقی آن و نیمه اول شهریور کمتر از نرمال است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بر اساس اعلام پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، دمای هفته اول (۸ تا ۱۴ مرداد) در استان‌های ساحلی خزر، شمال ‌غرب و دامنه جنوبی البرز غربی ۱ تا ۲ درجه کمتر از نرمال، بخش‌هایی از نوار غربی و مناطق ساحلی دریای عمان و تنگه هرمز نرمال و سایر مناطق کشور ۱ تا ۶ درجه بیش از نرمال خواهد بود و بیشترین افزایش (۳ تا ۶ درجه) در مناطق مرکزی و شرقی ایران رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

هواشناسی ایران / طوفان شن در راه شرق کشور

در هفته دوم دمای هوا در استان‌های ساحلی خزر، شمال‌ غرب، نوار غربی کشور و مناطق ساحلی دریای عمان و خلیج فارس نرمال تا یک درجه کمتر از آن و در سایر مناطق بین ۱ تا ۶ درجه بیش از نرمال خواهد بود و بیشترین افزایش (۳ تا ۶ درجه) در مناطق مرکزی و شرقی ایران رخ می‌دهد.

دمای هفته سوم تا ششم متعادل برای اغلب مناطق کشور تا ۲ درجه بیش از نرمال برآورد می ‌شود.

بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش کشور طی دو هفته آینده (۸ تا ۲۱ مرداد) در استان‌های ساحلی خزر، مناطق محدودی از دامنه‌های جنوبی کوه‌های البرز غربی، مناطقی از شمال ‌غرب، نوار شمال ‌شرق و برخی نقاط جنوب- جنوب ‌شرق بارش رخ می‌دهد. بارش انباشته برای بخش‌هایی از گیلان و اردبیل با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد بین ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر پیش‌بینی شده است. سایر مناطق کشور بی‌بارش خواهند بو یا بارش موثری دریافت نمی‌کنند.

در هفته سوم (۲۲ تا ۲۸ مرداد) میانگین بارش کشور بیش از نرمال خواهد بود. وسعت بارش‌ها در جنوب-جنوب‌ شرق کشور گسترش می‌یابد و بارش انباشته در بخش ‌هایی از این منطقه همچنین غرب سواحل خزر با احتمال ۲۵ تا ۵۰ درصد، بین ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر خواهد بود. انتظار می‌رود بارش کشور در هفته چهارم در محدوده نرمال آن باشد.

شایان توجه است که بارش نرمال این فصل در بسیاری از مناطق کشور نزدیک صفر میلیمتر است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، میانگین بارش هفته‌های پنجم و ششم در نوار شمالی کشور در محدوده نرمال برآورد می‌شود و سایر مناطق کشور بی ‌بارش یا بارش آنها ناچیز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =