جزئیات مراسم تحلیف مسعود پزشکیان؛ نهمین رئیس‌جمهور ایران

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان با حضور مقامات لشکری و کشوری و مهمانان خارجی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ مراسم تحلیف نهمین رئیس‌جمهور ایران ساعت ۱۶ امروز، نهم مرداد ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگانی از ۸۶ کشور متشکل از ۱۰۴ هیات و سازمان‌های بین‌المللی و مقامات و مسئولان بلند مرتبه داخلی به میزبانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس  و هیات رئیسه و نمایندگان برگزار شد. 

بیشتر بخوانید؛

توصیه رهبر انقلاب برای پرهیز از دوقطبی، فصل‌الخطاب بود/ دولت «وفاق ملی» باید «کارآمد» باشد

از ساعاتی پیش از آغاز مراسم خبرنگاران پرشماری از کشورهای مختلف برای پوشش این مراسم در ساختمان مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

در این مراسم رئیس جمهور در حضور رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه، دبیر شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات بلند مرتبه داخلی و خارجی سوگند یاد کرد.

سران و مقامات ۸۶ کشور حاضر در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری  دقایقی پیش از آغاز رسمی مراسم تحلیف در تالار آفتاب مجلس شورای اسلامی با مسعود پزشکیان رییس جمهور و محمدباقر قالیباف رییس مجلس عکس یادگاری گرفتند.

مسعود پزشکیان، همراه با دخترش، زهرا پزشکیان با استقبال محمدباقر قالیباف وارد مجلس شد.

مهمان داخلی مراسم تحلیف مسعود پزشکیان

وحید حقانیان، محمد شریعتمداری، سید عباس عراقچی، علی اکبر احمدیان، سیامک ره پیک، سردار قاآنی، عباسعلی کدخدایی، محمد مخبر، محمدی گلپایگانی، سرلشکر باقری، سردار رحیم صفوی، سردار سلامی، غلامحسین اسماعیلی، امیر آشتیانی، علیرضا زاکانی، احمد وحیدی، سردار رادان، علی لاریجانی، غلامعلی حداد عادل، سیداحمد خاتمی، محمدجواد ظریف، صالحی امیری، علی طیب نیا، حجت الاسلام ناطق نوری، محمدرضا عارف، آملی لاریجانی، حسن روحانی، زینب سلیمانی، آیت الله موحدی کرمانی، سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، محسنی اژه‌ای، زلفی گل، حجت الاسلام خطیب، هادی طحان نظیف، علی باقری، مهدی چمران، حسین دهقان، سید حسن خمینی، آذری جهرمی، پرویز فتاح و زهرا پزشکیان تاکنون در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری حضور یافته‌اند.

در جلسه رسمی مجلس با دستور کار مراسم تحلیف نهمین رئیس‌جمهور ایران ۲۷۹ نماینده حضور یافته‌اند. 

بر اساس اعلام روح‌الله متفکر آزاد عضو هیات رییسه مجلس، دستور کاری امروز مجلس به شرح زیر است.

تلاوت آیاتی از کلام الله مجید 

خیرمقدم و بیانات رئیس مجلس شورای اسلامی

 بیانات رئیس قوه قضائیه

انجام مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران

 بیانات رئیس جمهوری اسلامی ایران

 نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی

قالیباف: امروز شروع یک دوره جدید و پر افتخار از حیات انقلاب اسلامی است

محمدباقر قالیباف امروز سه شنبه و در ابتدای مراسم تحلیف رئیس جمهور نهم گفت: با سلام و صلوات به پیشگاه پیامبر اعظم و حضرت بقیه الله ( عج) بر مقام شامخ شهدا، امام شهدا و روح شهید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سید شهدای اهل خدمت، شهید رئیسی سلام و درود می فرستم.

وی در ادامه افزود: همگان دیدند در فرصت زمانی بسیار کوتاه، وفق قانون اساسی در یک انتخابات کاملا رقابتی و سیاسی در سلامت و امنیت کامل رئیس جمهور کشورمان انتخاب شد. این امر حاکی از ثبات و اقتدار مثال زدنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

رییس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز شروع یک دوره جدید و پر افتخار از حیات انقلاب اسلامی است. امروز نمایش وحدت کلمه و صدای واحد ایرانیان برای همه دنیا است. اینکه ما ایستاده ایم و بر سر عهدی که بسته ایم خواهیم بود.

وی اظهار داشت: مجلس از همه ابزارها استفاده می‌کند تا از دولت در مسیر دشوار پیش رو حمایت کند.

مشروح سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی را اینجا بخوانید

پزشکیان سوگند یاد کرد

پس از خیرمقدم و بیانات محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام غلامحسین اژه‌ای رییس قوه قضاییه، مسعود پزشکیان در جایگاه نطق مجلس ایستاد و طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که به‌عهده گرفته، به‌کار گیرد.

در متن سوگندنامه که توسط رئیس جمهور قرائت شد، آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم.

در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده‌است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت، پس از خود بسپارم.

اژه‌ای: رییس جمهور خود را وقف خدمت مردم کند

رییس دستگاه قضا کشور امروز سه شنبه و در مراسم تحلیف رئیس جمهور نهم که با حضور مهمانان داخلی و خارجی در صحن علنی مجلس برگزار شد، اظهار داشت: یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام و یاد شهدای گرانقدر و شهید والامقام سپهبد عزیز حاج قاسم سلیمانی و هم‌چنین یاد شهدای خدمت و رییس‌جمهور شهید آیت الله  رئیسی و همراهانش را گرامی می دارم و علو درجات را برایشان مسئلت دارم.

وی ادامه داد: خدا را سپاسگزاریم در شرایطی که مردم ایران در غم از دست دادن رییس جمهور خود بودند و بدخواهان به فتنه گری می افزودند، انتخابات ریاست جمهوری در کمال امنیت و صحت برگزار شد و مردم آقای پزشکیان را به عنوان رییس جمهور برگزیدند. این انتخاب توسط مقام معظم رهبری تنفیذ و ایشان مسئولیت اجرای قوه مجریه را عهده دار شدند. 

اژه ای اظهار داشت: امروز رییس جمهور محترم طبق قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان در پیشگاه قرآن کریم و در برابر نمایندگان به خداوند متعال سوگند یاد می‌کند تا پاسدار مذهب رسمی و قانون اساسی جمهوری اسلامی باشد و همه صلاحیت های خود را در انجام مسئولیت های خود بر عهده گیرد و خود را وقف خدمت مردم، ترویج دین و اخلاق، پشتییانی از حق کند و از خودکامگی دوری کند و از حقوق اشخاص حمایت کند.

 دولت من «دولت وفاق ملی است»

مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در آیین تحلیف در صحن مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد امام راحل، شهدای دولت و شهید سردار قاسم سلیمانی، اظهار کرد: حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران چنانکه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر داشته است لحظه‌ای تاریخی و مسئولیت آفرین است. با لطف خداوند، تدبیر رهبری معظم انقلاب و رای هوشمندانه مردم انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود.

رئیس جمهوری تأکید کرد: دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران، موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.

وی بیان کرد: محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ماست. سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به این چشم‌انداز را مشخص می‌کند.

مشروح سخنان رئیس جمهور را اینجا بخوانید

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رییس جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۱۶:۲۰ امروز سه‌شنبه ۷ مرداد در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و ساعت ۱۷:۱۵ به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =