انجماد بدن و احیای آن در آینده

مرگ تجربه‌ای دلخراش و ترسناک به نظر می‌رسد، اما یک استارتاپ آلمانی قصد دارد انسان‌ها را در مخزن‌های خاصی منجمد کند تا سال‌ها بعد که علم پیشرفت می‌کند، آنها را دوباره زنده کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ «تومورو بیو» یک استارتاپ آلمانی است که به مشتریانش این فرصت را می‌دهد پس از مرگ منجمد شوند تا در آینده یعنی زمانی که فناوری به اندازه کافی پیشرفت کرد، دوباره زنده شوند.

این پروژه علیرغم اینکه هزینه بسیار بالایی دارد، محبوبیت بسیاری پیدا کرده و اولین آزمایشگاه انجماد اروپا با وجود این استقبال کار خود را شروع کرده است. انجماد جسد یک فرد ۱۷۰ هزار پوند و انجماد فقط مغز ۶۳ هزار پوند آب می‌خورد.

این شرکت که در سال ۲۰۲۰ تاسیس شده است، ادعا می‌کند که قبلا ۶ انسان و پنج حیوان خانگی را منجمد کرده است و ۶۵۰ عضو دیگر هزینه این کار را پرداخت کرده‌اند و منتظرند که بعد از مرگشان به این شرکت بپیوندند.

فرناندو آزودو پینیرو، یکی از بنیانگذاران این شرکت، می‌گوید: شخصاً معتقدم که در طول عمرم - در حال حاضر 40 ساله هستم - شاهد انجماد و احیای ایمن ارگانیسم‌های پیچیده‌ای خواهم بود.

انجماد بدن با نیتروژن مایع

در این پروژه بدن افراد مرده تا دمای منفی ۱۹۸ درجه سانتی‌گراد یخ می‌زند. دانشمندان با این کار سعی دارند که بدن را در حالت سکون مانند لحظه مرگ قفل کنند. سپس در آینده بیمار متوفی با خیال راحت احیا و بیماری‌ای که منجر به مرگ او شده، درمان می‌شود.

پینیرو توضیح می‌دهد: ما اولین و در حال حاضر تنها شرکت «سرمازیستی» هستیم که محافظت در برابر سرما را ارائه می‌دهیم. این بدان معناست که ما بلافاصله پس از اعلام مرگ قانونی بیمار، فرآیند انجماد را با استفاده از آمبولانس‌های مجهزی آغاز می‌کنیم که به عنوان اتاق‌های جراحی سیار عمل می‌کنند.

انجماد بدن و احیای آن در آینده

از آنجایی که سرعت امری ضروری است، تومورو بیو از مجموعه‌ای از تیم‌های آماده به کار و سیستم حمل‌ونقل در برلین، آمستردام و زوریخ استفاده می‌کند. این تیم‌ها پس از مرگ مشتری، در لحظه‌ای که پزشکان جواز مرگ را صادر می‌کنند، بیمار را تحویل می‌گیرند. خدمه آمبولانس بلافاصله جسد را در یک حمام یخ قرار می‌دهند؛ در حالی که ماساژ قلب و اکسیژن را برای کاهش اثرات تجزیه فراهم می‌کنند.

متخصصان تومورو بیو در تلاشند که حتی قبل از رسیدن به سردخانه اصلی، دمای بدن جسد را به منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد برسانند. این در حالی است که اگر بدن به طور ناگهانی به این درجه حرارت برسد، آب سلول‌ها منجمد و به کریستال‌های یخ تبدیل می‌شود و در نتیجه بافت‌های اطراف آسیب می‌بینند. از این رو، شرکت‌هایی مانند تومورو بیو از فرآیندی به نام «سرمازیستی» استفاده می‌کنند.

پینیرو توضیح می‌دهد: این فرآیند شامل یک روش جراحی است که در آن مایعات بدن را با عوامل انجماد ضد سرما (که اساساً ضد یخ درجه پزشکی هستند) جایگزین می‌کنیم و همزمان دمای بدن را کاهش می‌دهیم. پس از نگهداری ایمن، بیمار به یک مرکز ذخیره‌سازی طولانی مدت در سوئیس که متعلق به سازمان خواهر این شرکت، «بنیاد اروپایی بیوستاز» است، برده می‌شود.

در اینجا بدن فرد مرده به تدریج تا دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتی‌گراد در طی یک دوره ۱۰ روزه یخ بزند. بعد از آن نیز به خانه جدید خود منتقل می‌شود که یک ظرف فولادی ۳/۲۰ متری عایق شده با خلاء و پر از نیتروژن مایع است.

این شرکت می‌گوید: از آنجایی که این ظروف برای سرد ماندن نیازی به برق ندارند و تنها لازم است گهگاهی نیتروژن مایع درون آنها پر شود، می‌توان آنها را به‌طور نامحدود در آینده حفظ کرد.

در تئوری، بیماران می‌توانند صدها سال با خیال راحت در مراقبت شرکت منتظر بمانند تا اینکه فناوری لازم برای درمان آنها آماده شود.

اگر تومورو بیو موفق نشود چه؟

اگر تومورو بیو ورشکست شود یا ناپدید شود، بقایای بدن به یک سازمان خواهر دیگر به نام «انجمن مراقبت‌های تومورو پیشنت» تحویل داده می‌شود. خود شرکت می‌گوید که اگر ۱۰ هزار پوند باقیمانده برای نگهداری و درمان پرداخت نشده باشد، خانواده بیمار می‌توانند او را پس از احیا تحویل بگیرند.

گفتنی است که تاکنون حدود ۶۵۰ نفر برای عضویت ماهانه ۵۰ یورو ثبت‌نام کرده‌اند. براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت، در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴۹ نفر از آلمان، ۳۰ نفر در فرانسه و ۳۰ نفر در بریتانیا ثبت‌نام کرده‌اند.

این شرکت اکنون برنامه‌هایی برای گسترش بیشتر دارد و تا سال ۲۰۲۵ پوشش خود را به قاره آمریکا می‌رساند.

به گفته پینیرو، میانگین اعضای ثبت‌نام شده تنها ۳۶ سال است، بنابراین به این زودی‌ها نمی‌میرند و زمان زیادی باقی است.

ینیرو می‌گوید: بسیاری از مشتریان مجذوب امکان‌های فناوری‌ها و تجربیات آینده مانند سفرهای فضایی هستند. برای برخی، انگیزه اصلی ترس از مردن است. انجماد به آنها امید و احساس امنیت می‌دهد و مسیری بالقوه برای افزایش عمر آنها فراهم می‌کند.

پینیرو که قصد دارد بدن خودش را نیز به شکل سرمازیستی درآورد، می‌گوید که انگیزه او عشق به زندگی است نه ترس از مرگ.

او می‌افزاید: دیگران، مانند من، به سادگی زندگی کردن را دوست دارند و احساس می‌کنند که ۸۰ سال زمان کافی برای کشف همه چیزهایی که زندگی ارائه می‌دهد، نیست. ایده افزایش عمر و داشتن زمان بیشتر برای دستیابی به اهداف و رویاهای شخصی فوق‌العاده جذاب است.

غیرمعمول‌ترین خدمات

شاید یکی از غیرمعمول‌ترین خدمات تومورو بیو، گزینه اضافی برای آوردن حیوان خانگی با خود در آینده باشد. به گفته پینیرو، بسیاری از مردم حیوانات خانگی خود را مانند اعضای خانواده دوست دارند. همانطور که آنها به فکر حفظ سرماخوردگی یکی از بستگان خود هستند، به دلیل ارتباط عاطفی عمیق، همین کار را برای حیوانات خانگی خود انجام می‌دهند.

اگرچه تومورو بیو اولین شرکت در نوع خود در اتحادیه اروپا است، اما سرمازیستی به هیچ وجه یک فناوری جدید نیست. بنا به گزارش‌ها، تعدادی از افراد مشهور از جمله دی‌جی استیو آئوکی و خالق Family Guy، ست مک فارلین، پس از مرگ خود ترتیبی داده‌اند که منجمد شوند.

معروف‌تر از همه، والت دیزنی، بنیانگذار دیزنی است که اعتقاد بر این است که پس از مرگش منجمد شده است. البته هنوز این موضوع ثابت نشده است.

سرمازیستی چیست؟

در فرآیند انجماد عمیق بدن، درجه حرارت بدن با کمک ترکیبات ضدیخ که به تدریج به جسد تزریق می‌شود، به منفی ۱۹۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ به این امید که علم پزشکی آنقدر پیشرفت کند که بیمار را به زندگی بازگرداند.

۲ سازمان اصلی فرآیند سرمازیستی را در آمریکا انجام می‌دهند: Alcor در آریزونا و موسسه Cryonics در میشیگان.

شرکت روسی «کریوراس» یکی از چهار تأسیساتی است که در خارج از آمریکا این سرویس را ارائه می‌دهد، در کنار آزمایشگاه اروپایی الکور.

این روند تنها زمانی می‌تواند انجام شود که جسد از نظر قانونی مرده اعلام شود. در حالت ایده‌آل، در عرض ۲ دقیقه پس از توقف قلب و حداکثر ۱۵ دقیقه شروع می‌شود. بدن باید در یخ بسته شود و مواد شیمیایی برای کاهش لخته شدن خون تزریق شود.

در مرکز سرمازیستی، بدن تا دمای بالای سفر درجه سانتی‌گراد یخ می‌زند و خون با محلولی برای حفظ اندام‌ها جایگزین می‌شود. برای جلوگیری از تشکیل بلورهای یخ در اندام‌ها و بافت‌ها، محلول دیگری به بدن تزریق می‌شود و سپس تا دمای منفی ۱۳۰درجه سانتی‌گراد خنک می‌شود.

انجماد بدن و احیای آن در آینده

مرحله آخر این است که بدن را در ظرفی قرار دهید که در یک مخزن نیتروژن مایع در دمای منفی ۱۹۶درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد.

شانس موفقیت چقدر است؟

سازمان‌های مربوطه ادعا می‌کنند که ممکن است چندین دهه یا حتی قرن‌ها طول بکشد. با این حال، متخصصان می‌گویند هنگامی که سلول‌ها در طول انجماد آسیب می‌بینند، نمی‌توانند به بافت زنده تبدیل شوند. اندام‌هایی مانند قلب و کلیه‌ها هرگز با موفقیت منجمد نشده‌اند و کمتر احتمال این وجود دارد که کل بدن و مغز بدون آسیب غیر قابل برگشت باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =