پیشرفت اقتصادی کشور در گرو حل مسائل روز با استفاده از علوم پایه

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی گفت: کشوری که خواهان پیشرفت اقتصادی است، باید موضوعات روز دنیا را با استفاده از علوم پایه حل کند و در این بخش سرمایه گذاری کند.

رسول عبداله‌میرزایی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره راهکارهای مهارت‌افزایی دانش‌آموزان و دانشجویان اظهار کرد: تدوین و اجرای برنامه درسی ملی یکی از موثرترین راهکارها برای آشنایی دانش‌آموزان با مهارت‌های مورد نیاز جامعه است. برنامه درسی ملی یکی از زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که نقشه کلان برنامه درســی و چارچوب نظام برنامه‌ریزی درسی کشــور را تعیین می‌کند.

وی تصریح کرد: در دنیا رویکردهای یادگیری متفاوتی برای موضوع اشتغال در حال شکل‌گیری حول چهار محور علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) است. این رویکرد تلفیقی بوده و بر این اساس عناوین شغلی انتخاب می‌شود. جامعه شخصی را می‌خواهد که در این چهار حوزه مهارت کسب کرده باشد. این دیدگاه جدید همان نگاهی است که در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بر مهارت‌محوری تاثیر زیادی دارد. با این تفاسیر می‌توان با تحلیل در مشاغل STEM با تعریف شغل آشنا شد.

پیشرفت اقتصادی کشور در گرو حل مسائل روز با استفاده از علوم پایه

میرزایی تاکید کرد: یکی از اهداف مهم مشاغل STEM این است که افراد می‌توانند با چالش‌های زندگی روبرو شوند و با مسائل روزمره‌ای که با آن درگیر هستند، مقابله کنند. این تعریف دیدگاه متفاوتی به بخش مهارت از نظر تفکر، دست‌ورزی و به‌کاربردن ریاضیات می‌دهد. همچنین معنای تازه‌ای در ایجاد علاقه تحصیلی دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. کشوری که خواهان پیشرفت اقتصادی است، باید موضوعات روز دنیا را با استفاده از علوم پایه حل کند و در این بخش سرمایه گذاری کند. رویکرد تلفیقی می‌خواهد به جمیع این عوامل بپردازد که اشتغال هم بخشی از آن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی یادآور شد: مشاغل STEM رویکرد جدیدی را مطرح می‌کنند. ۲ مهارت در راس این دیدگاه وجود دارد، اولی مهارت تحلیلی و دیگری تفکر تحلیلی و خلاقیت است. این دو مهارت را در آموزش فنی‌وحرفه‌ای و در دوره‌های ۱۲ ساله باید به کار برد. اهمیت این موضوع قسمتی در آموزش فنی‌وحرفه‌ای است که در آموزش و پرورش رخ می‌دهد و بخش تجربی بخش دیگر آن را در برمی‌گیرد. در کوتاه مدت این دیدگاه را باید به عنوان یک ضرورت بررسی کرد.

وی افزود: دانش‌آموزان محصل هم‌اکنون در رشته‌های تجربی و ریاضی می‌توانند در انتخاب رشته در کنکور از رشته‌های علوم انسانی استفاده کنند. فرصتی هم به این دانش‌آموزان اختصاص می‌دهند که در دانشگاه‌های مطرح مانند دانشگاه تهران تحصیل کنند. اگر این امکان برای رشته‌های دیگر هم فراهم شود به طوری که دانش‌آموزان تجربی مجاز به انتخاب رشته از ریاضی شوند، شاید بتوان شرایطی را برای تحصیل هرچه بیشتر در رشته‌های فنی فراهم کرد. البته که باید ظرفیت کمتری برای آن‌ها قائل شد. این سوال در این لحظه مطرح می‌شود که آیا لزومی دارد که به رشته ریاضی-فیزیک و تجربی به صورت جداگانه در برنامه درسی ملی در دوره دوم متوسطه پرداخته شود یا باید این دو رشته در قالب یک رشته داشته باشیم.

میرزایی گفت: بعد از اجرایی شدن این پیشنهاد باید دید که آیا تفاوتی از نظر تراز بین قبول‌شدگان رشته‌های مهندسی با رشته‌های تجربی وجود خواهد داشت؟ این نگرانی را خواهیم داشت که دانش‌آموزان رشته‌های تجربی با وارد شدن به رشته‌های فنی، قادر نباشند که در این رشته‌ها ادامه دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی در پایان اظهار کرد: دوره دوم متوسطه نیازمند بازنگری است و منطبق با مسائلی که در آینده دانش‌آموزان به عنوان یک فرد تاثیرگذار در جامعه با آن روبرو می‌شوند، باید بررسی شود.

گفتنی است، (STEM) مخفف علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است. این اصطلاحی است که برای توصیف یک رویکرد بین‌رشته‌ای به آموزش استفاده می‌شود و این چهار موضوع را به منظور توسعه مهارت‌هایی مانند حل مسئله، خلاقیت، تفکر انتقادی و همکاری ادغام می‌کند. هدف آموزش STEM آماده‌سازی دانش‌آموزان برای چالش‌ها و فرصت‌های قرن بیست و یکم است، جایی که نوآوری و فناوری نیروی محرکه در اقتصاد و جامعه هستند. آموزش STEM همچنین می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا دانش و مهارت‌هایی را که برای دنبال کردن مشاغل در زمینه‌های STEM یا سایر زمینه‌هایی که به شایستگی‌های STEM نیاز دارند، به دست آورند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238972

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =