آخرین تحولات اوکراین| تلاش غرب و کی‌یف برای توقف درگیری‌ به هر قیمت

تلفات سنگین ارتش اوکراین طی دو ماه گذشته، ناامیدی به امکان پیروزی نظامی کی‌یف، تنها گزینه باقی‌ ناتو در اوکراین، تعمیق شکاف در اتحادیه اروپا، انتقاد مسکو از تلاش پاریس برای میانجی‌گری و برتری انرژی روسیه بر آمریکا، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه در جریان سفر خود به جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اوکراین و متحدان غربی‌اش به دنبال دستیابی به توقف موقت درگیری‌ها برای تجدید قوای نظامی هستند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| وعده ترامپ برای نشاندن پوتین و زلنسکی پای میز مذاکره

ژنرال شویگو گفت: «غرب و اخیراً خادمان اوکراینی‌اش تلاش می‌کنند به هر قیمتی به توقف درگیری‌های نظامی دست یابند تا به کی‌یف فرصت داده شود تا تجدید قوا کند.»

وی تاکید کرد، ولی مسکو به گفته‌های آن‌ها اعتماد ندارد و به جای سخنان، تنها به اقدامات مشخص اعتماد خواهد کرد.

دبیر شورای امنیت روسیه یادآور شد که از سوی کی‌یف هیچ واکنشی به پیشنهادات ارائه شده برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز درگیری اوکراین که در ژوئن توسط رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین، مطرح شد، نرسیده است. او افزود: «از آن زمان تقریباً دو ماه گذشته است و تاکنون ما هیچ واکنشی ندیده‌ایم.»

دبیر شورای امنیت یادآوری کرد که رئیس‌جمهور در اواسط ژوئن اعلام کرد که کشور همواره به دنبال صلح بوده و حتی از فردا آماده نشستن بر سر میز مذاکرات است. این امکان زمانی فراهم می‌شود که کی‌یف نیروهای خود را از مناطق روسیه خارج کرده و رسماً از قصد پیوستن به ناتو انصراف دهد.

سرگئی شویگو تاکید کرد که صحبت درباره فرمت‌هایی مانند کنفرانس ژنو در مورد اوکراین، «فرمول به اصطلاح صلح زلنسکی» و غیره بی‌معنی است. وی گفت: «زیرا برگزاری مذاکرات بدون مذاکره‌ کننده اصلی چندان قابل درک نیست.»

دبیر شورای امنیت و وزیر دفاع سابق روسیه همچنین اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین در طول تقریباً دو ماه گذشته بیش از ۱۱۵ هزار نیروی نظامی و بیش از ۳ هزار واحد زرهی خود را از دست داده‌اند. وی توضیح داد: «در این دو ماه، مناطقی که نیروهای ما آزاد کرده‌اند، به ۴۲۰ کیلومتر مربع افزایش یافته و نیروهای اوکراینی، طبق داده‌های وزارت دفاع، بیش از ۱۱۵ هزار نفر از نیروهای خود را از دست داده‌اند. این رقم بزرگی است - ۱۱۵ هزار نفر. تقریباً ۶۰ هزار نفر در ماه.»

شویگو افزود که ارتش اوکراین همچنین بیش از ۳۰۰۰ واحد زرهی و بیش از ۳۰۰۰ واحد خودرویی را از دست داده‌ و نیروهای مسلح روسیه با موفقیت در حال پیشروی هستند. البته به عقیده او، طرف اوکراینی می‌توانست تلفات را متوقف کند اگر کی‌یف شرایط صلح مسکو را قبول می‌کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و نود و ششمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

زلنسکی هدف اوکراین را آماده‌سازی شراط برای پایان درگیری نامید

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که هدف این کشور آماده‌سازی شرایط لازم و پایه‌ای برای پایان دادن به درگیری نظامی در سال جاری است.

او در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت: «هدف ما همواره آماده‌سازی یک پایه و اساس واقعی برای پایان عادلانه درگیری در همین سال است.»

زلنسکی تأکید کرد که مقامات کی‌یف به کار بر روی به اصطلاح "فرمول صلح" ادامه می‌دهند.

این در حالی است که سرگئی کریوونوس، ژنرال بازنشسته نیروهای مسلح اوکراین معتقد است که رهبری کشور از این جهت به دنبال بررسی گزینه‌های حل و فصل مسالمت‌آمیز است، زیرا دیگر به پیروزی نظامی ارتش اوکراین اعتمادی ندارد. او گفت: «من تمایل برای دستیابی به صلح را می‌شنوم، اما طی شش ماه گذشته از زبان مقامات کی‌یف دیگر کلمه "پیروزی" را نمی‌شنوم.»

این ژنرال بازنشسته افزود، اوکراین بیش از ۲۰ درصد از خاک خود را از دست داده و قادر به بازپس‌گیری آن‌ها هم نیست و به همین دلیل نمی‌تواند در سال ۲۰۲۴ با پیروزی درگیری را به پایان برساند و به همین دلیل مواضع خود را نرم کرده است.

پیش از این، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته بود که اظهارات زلنسکی درباره لزوم صلح ممکن است به نگرانی کی‌یف از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مرتبط باشد.

افشاگری تحلیل‌گر سابق سیا درباره تلفات سنگین ارتش اوکراین

لری جانسون، تحلیل‌گر سابق سیا، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ارتش اوکراین روزانه تقریباً ۲ هزار نفر از نیروهای خود را از دست می‌دهد. وی گفت: «شرایط اوکراین آنقدر وخیم شده است که اخیراً و در طول تابستان ۲۰۲۴، روزانه ۲۰۰۰ تلفات داشته است.»

به عقیده این تحلیلگر آمریکایی، احتمال سقوط اوکراین تا پیش از انتخابات نوامبر در آمریکا وجود دارد. وی افزود: «اوکراین در وضعیتی مشابه فردی است که نزد پزشک خود می‌رود و او به او می‌گوید که خبرهای بدی دارد: شما در مرحله چهارم سرطان کبد هستید و دیگر چاره‌ای نیست، پس این ممکن است دو ماه یا شش ماه طول بکشد، اما قابل درمان نیست.»

در اوایل ماه آگوست، آندری گناتوف، فرمانده نیروهای مسلح اوکراین نیز از وضعیت دشوار ارتش در میدان نبرد خبر داده و اذعان کرد که نیروهای روسی تلاش‌های تهاجمی خود را افزایش داده‌ و در حال پیشروی هستند.

دادخواست برای مجازات ژنرال‌های اوکراینی به دلیل تلفات زیاد ارتش

دادخواستی برای مشخص شدن مقصران اصلی در رابطه با تلفات سنگین نیروهای مسلح اوکراین بیش از ۲۵ هزار امضا در وب‌سایت رئیس‌جمهور این کشور به دست آورد و بدین ترتیب اکنون ولادیمیر زلنسکی باید این مسئله را بررسی کند.

در این دادخواست آمده: «در حال حاضر موارد استفاده نادرست از منابع انسانی توسط افسران رده بالا که منجر به تلفات غیرموجه در بین پرسنل نظامی می‌شود، بر همه به خوبی مشخص شده است. خواهشمندیم مقصران اصلی این وضعیت معرفی شوند و فرآیند بررسی چنین پرونده‌هایی تا جایی که ممکن است در شرایط شفافی انجام شود.»

در اواخر جولای، روزنامه "واشنگتن پست" با استناد به نظامیان اوکراینی گزارش داد که وضعیت در جبهه برای نیروهای مسلح این کشور بحرانی ارزیابی می‌شود و در خط مقدم جبهه "هرج و مرج جدی" حاکم است. سربازان در گفتگو با این نشریه، فرماندهان ارتش را مسئول شکست‌های پی در پی دانستند.

اعتراف مقام اوکراینی به ناتوانی در بازپس‌گیری کریمه تا ۱۰ سال آینده

آلینا میخائیلووا، رئیس اداره خدمات پزشکی نیروهای مسلح اوکراین ابراز عقیده کرد که امکان بازپس‌گیری شبه جزیره کریمه به اوکراین طی ۱۰ سال آینده وجود ندارد. او گفت: «آیا امکان بازپس‌گیری کریمه وجود خواهد شد یا خیر؟ باید بپذیریم که این امر در حال حاضر امکان‌پذیر نیست و در آینده نزدیک ۱۰ سال نیز ممکن نیست. من به جود چنین امکانی باور ندارم.»

میخائیلووا همچنین بازسازی اوکراین پس از جنگ را یک مشکل بزرگ دانست. به عقیده او، هدف اصلی نیروهای مسلح اوکراین در جبهه باید تلاش برای کسب برتری بر دشمن باشد، نه تمایل به بازپس‌گیری شبه‌جزیره.

یک روز قبل، نشریه "بیزینس اینسایدر" با استناد به تحلیل‌گران نظامی نوشت که اقدام برای بازپس گیری کریمه نیازمند منابع انسانی و فنی عظیمی از سوی اوکراین است که چنین چیزی وجود ندارد.

توقیف کامیونی حامل ۴۲ مرد فراری از بسیج در اوکراین

روزنامه "استرانا.اوکراین" گزارش داد که در این کشور کامیونی که ۴۲ مرد در سن خدمت نظامی فراری از بسیج نظامی در آن جا سازی شده بودند، متوقف شد. این کامیون در منطقه‌ای روستای در استان اودسا متوقف شد که به سمت منطقه مرزی با مولداوی حرکت می‌کرد.

به گزارش رسانه‌های محلی اودسا، هر یک از این مردان فراری برای خارج شدن از کشور بین ۶ تا ۸ هزار دلار پرداخت کرده بودند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در تاریخ ۲۳ جولای لوایح تمدید وضعیت جنگی و بسیج نظامی از ۱۲ آگوست به مدت ۹۰ روز را به پارلمان این کشور ارائه کرد.

اخیراً اخبار رسیده از اوکراین گویای افزایش تعداد سربازان فراری به خارج از کشور است. بیشتر این سربازان فراری به مولداوی می‌روند و مرزبانان در قبال دریافت پول از عبور غیرقانونی آن‌ها چشم‌پوشی می‌کنند.

اشاره به تنها گزینه باقی‌ مانده برای ناتو در اوکراین

مارک سلبودا، کارشناس مسائل سیاسی آمریکایی معتقد است که تنها گزینه باقی‌مانده برای ناتو در اوکراین، دخالت مستقیم در درگیری نظامی با روسیه است تا بتواند وضعیت ارتش اوکراین در جبهه را تغییر دهد.

به گفته این کارشناس، دخالت مستقیم در درگیری تنها گزینه‌ای است که برای کشورهای عضو ناتو باقی‌مانده است. البته او تاکید کرد که در حال حاضر هیچ حرکت قابل توجهی در این راستا مشاهده نمی‌شود.

در خصوص احتمال اعزام نیروهای ناتو به منطقه درگیری، سلبودا یادآور شد که بحث‌ها در این مورد به دلیل آشفتگی‌های سیاسی داخلی در غرب متوقف شده‌اند. وی همچنین پیش بینی کرد که بحران اوکراین به نفع روسیه پایان خواهد یافت، زیرا این کشور اراده سیاسی لازم برای دفاع از منافع خود را دارد.

هشدار درباره شکاف در اتحادیه اروپا به دلیل قدرت گرفتن نیروهای راست‌گرا

آژانس خبری "رویترز" روز گذشته گزارش داد که به قدرت رسیدن نیروهای راست‌گرای افراطی در اتریش و همکاری آن‌ها با مجارستان، می‌تواند موجب عمیق شدن شکاف کنونی در اتحادیه اروپا بر سر مسئله اوکراین شود.

در این گزارش آمده است: «نیروهای راست‌گرای افراطی که احتمال پیروزی در انتخابات بعدی در اتریش را دارند، با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، ائتلافی تشکیل داده‌اند که می‌تواند نافرمانی از بروکسل را تشدید کرده و اجماع شکننده موجود درباره حمایت نظامی از اوکراین را تهدید کند.»

رویترز اشاره کرد که اتریش به دلیل وضعیت بی‌طرفانه خود به اوکراین تسلیحات ارسال نمی‌کند و با وجود انتقادات از جانب بروکسل، همچنان روابط تجاری خود با روسیه، به ویژه در زمینه تامین گاز طبیعی، را حفظ کرده است. هربرت کیکل، رهبر حزب آزادی اتریش ماه گذشته اعلام کرده بود که هم او و هم اوربان از راه‌حل صلح‌آمیز برای مناقشه بین اوکراین و روسیه حمایت می‌کنند.

طبق پیش‌بینی رویترز، نیروهای راست‌گرای افراطی که ائتلاف اتریش-مجارستان را تشکیل می‌دهند، به دلیل مسئله اوکراین به یک مشکل بزرگ برای اتحادیه اروپا تبدیل خواهند شد.

در اواسط جولای، ویکتور اوربان اشاره کرد که تعداد تلاش‌ها برای حذف سیاستمداران ضدجنگ در اروپا رو به افزایش است. وی تاکید کرد که نیروهای حامی جنگ به قدری برآشفته و سازمان‌یافته‌ هستند که تلاش می‌کنند نیروهای صلح‌طلب را از صحنه سیاسی حذف کنند. جرالد گروس، نامزد پست ریاست‌جمهوری اتریش با او موافقت کرده و یادآور شد که خطر تلاش برای حذف سیاستمداران راست‌گرا در اروپا اکنون کمتر از آمریکا نیست.

برتری روسیه بر آمریکا در عرصه همکاری‌های انرژی بین‌المللی

دو تن از کارشناسان مرکز تحلیلی Energy for Growth Hub (کتی آوت و تاد ماس) در مقاله‌ای که در مجله "Foreign Policy" منتشر شده، اعتراف کردند که روسیه در حوزه همکاری‌های انرژی بین‌المللی از آمریکا پیشی گرفته است.

در این مقاله آمده است: «روسیه در حال ساخت راکتورهای هسته‌ای قدرتمند در کشورهای بنگلادش، مصر، هند و ترکیه است و با حداقل ۴۰ کشور دیگر در زمینه همکاری‌های هسته‌ای توافق‌نامه‌هایی امضا کرده است. در مقابل، آمریکا تنها نیمی از این گونه توافق‌نامه‌ها را دارد.»

کارشناسان تاکید کردند که خرید منابع انرژی از روسیه مقرون به صرفه‌تر است. علاوه بر این، زیرساخت‌های مالی پیشرفته نیز از دیگر مزیت‌های طرف روسی دارد. تمامی عملیات مالی از طریق بانک‌های روسیه انجام می‌شود و ساخت راکتورهای هسته‌ای جدید، به عنوان مثال، از همان مرحله اول تا راه‌اندازی نهایی، توسط شرکت "راس‌ اتم" روسیه تامین مالی می‌شود.

آنها یادآور شدند: «در مقام مقایسه، این حوزه همکاری به ضرر شرکت‌های آمریکایی تمام می‌شود. ساختار پیچیده دولت ایالات متحده شرکت‌های هسته‌ای را مجبور می‌کند که مکانیزم بوروکراتیک پیچیده‌ای را که شامل حداقل ۲۵ نهاد از هشت سازمان فدرال مختلف است، طی کنند.»

وزارت خارجه روسیه از رسانه‌ها خواست تا اظهارات ریابکوف را تحریف نکنند

وزارت امور خارجه روسیه از رسانه‌ها خواست تا اظهارات سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه درباره تحریکات احتمالی از سوی سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین را به درستی منعکس کنند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است که خبرنگاران به اشتباه اظهارات ریابکوف را تفسیر کرده‌اند.

وزارت امور خارجه روسیه این نکته را مورد توجه قرار داد جلب کرد که در رسانه‌ها اطلاعاتی درباره تلاش کی‌یف برای ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و آندری بلویوسوف، وزیر دفاع روسیه، در جریان رژه اصلی نیروی دریایی در سن پترزبورگ در ۲۸ جولای منتشر شده است.

در بیانیه‌ این وزارتخانه آمده است: «این گزارش‌ها نتیجه تفسیر نادرست مصاحبه معاون وزیر امور خارجه ریابکوف با شبکه تلویزیونی "راسیا-۱" در تاریخ ۴ آگوست ۲۰۲۴ است.»

در اواسط جولای، کیریل بودانوف، رئیس اداره اطلاعات نظامی اوکراین اعلام کرد که اوکراین تلاش کرده بود تا ترور رئیس‌جمهور روسیه را ترتیب دهد، اما این تلاش ناکام ماند. (جزییات این مسئله در خبر ذیل آمده است)

وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که یک کارمند سفارت مولداوی در مسکو را به عنوان "عنصر نامطلوب" معرفی کرده است.

در این بیانیه یادآوری شده که الکساندر کترا، سفیر مولداوی در روسیه به وزارت خارجه احضار شده و اعتراض به اقدامات غیر دوستانه کیشینیف علیه مسکو به وی اعلام شده است.

علاوه بر این وزارت خارجه روسیه یادداشتی به سفیر مولداوی تحویل داد که شامل پاسخ مسکو به تصمیم بدون پایه و اساس مقامات مولداوی در تاریخ اول آگوست برای اعلام یک کارمند سفارت روسیه در مولداوی به عنوان "عنصر نامطلوب" بود و در اقدامی متقابل طرف روسی نیز یک کارمند سفارت مولداوی را "عنصر نامطلوب"اعلام می‌کند.

زاخارووا: طرح فرانسه منافع روسیه و اوکراین را نادیده می‌گیرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که فرمول «میانجی‌گری» پیشنهادی پاریس برای حل و فصل مناقشه اوکراین، در واقع منافع قانونی روسیه و بخش بزرگی از مردم اوکراین را در نظر نمی‌گیرد. او این اظهارات را در واکنش به مصاحبه پیر لویی، سفیر فرانسه در مسکو که در حال اتمام ماموریت خود است، بیان کرد.

زاخارووا توضیح داد: «سفیر فرانسه در گفتگو با خبرنگاران به طور برجسته‌ای اعلام کرد که برای حل بحران اوکراین باید به رعایت حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل بازگشت و نگرانی‌های اوکراینی‌ها، اروپایی‌ها و فرانسه در مورد مسائل امنیتی را مد نظر قرار داد. با این حال، سفیر هیچ اشاره‌ای به گسترش نئونازیسم در اوکراین، سرکوب مخالفان، نقض حقوق مذهبی و نقض گسترده حقوق روس‌های قومی و شهروندان روس زبان نکرده است. همانطور که می‌بینیم، در فرمول میانجی‌گری پاریس جایی برای منافع قانونی روسیه و منافع بخش بزرگی از خود اوکراینی‌ها وجود ندارد.»

او تاکید کرد که نقش فرانسه در روند اوضاع اوکراین را از ابتدای مناقشه می‌توان «هر چیزی جز میانجی‌گری» دانست. وی همچنین یادآور شد که در سال ۲۰۱۴ پاریس به طور فعال از کودتای ملی‌گرایان تندرو در اوکراین حمایت کرد.

افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های روسیه

با وجود اعمال تحریم‌های متعدد و سیاست ضدروسی کشورهای غربی، کمپین پذیرش دانشجویان که به تازگی به پایان رسیده، ین واقعیت را نشان داده است که تعداد داوطلبان خارجی برای ورود به دانشگاه‌های هنر روسیه در حال افزایش است. در بین داوطلبان، شهروندان چین و کشورهای مشترک‌المنافع پیشتاز هستند، اما از کشورهای آمریکا، کره جنوبی، ویتنام، مغولستان و کشورهای آفریقایی نیز دانشجویانی وجود دارند. در برخی دانشگاه‌ها تعداد این دانشجویان بیش از دانشجویان بورسیه است.

به گفته سیمون میخایلوفسکی، رئیس آکادمی هنرهای سنت پترزبورگ، جذب دانشجویان خارجی برای دانشگاه‌های هنر سودمند است - نه تنها به دلیل دریافت هزینه تحصیل، بلکه به این دلیل که در بین این افراد استعدادهای واقعی وجود دارد که احتمالاً در روسیه باقی می‌مانند و در اینجا حرفه خود را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =