آخرین تحولات اوکراین| واکنش مسکو به قطع روابط دیپلماتیک مالی با اوکراین

رایزنی کاخ سفید با کی‌یف درباره هدف از حمله به کورسک، انتقاد سفیر روسیه از واکنش آمریکا به این حمله، هشدار سازمان ملل درباره افزایش خطر تشدید بحران، تلفات نیروهای اوکراینی و ادامه عملیات بیرون راندن آنها به پشت مرز، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، در تاریخ ۶ آگوست، نیروهای مسلح اوکراین با حدود ۳۰۰ نیروی نظامی و با حمایت ۱۱ دستگاه تانک و بیش از ۲۰ خودروی زرهی جنگی، به مواضع روسیه در منطقه مرزی کورسک حمله کردند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| تلاش غرب و کی‌یف برای توقف درگیری‌ به هر قیمت

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه این واقعه را یک اقدام تحریک آمیز بزرگ خواند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه این حمله را اقدام تروریستی علیه مردم غیرنظامی نامید.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که عملیات نابودی نیروهای اوکراینی در مناطق مرزی ادامه دارد. همچنین، والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه به پوتین اطمینان داد که این عملیات با شکست دشمن و حفظ خطوط مرزی به پایان خواهد رسید.

در این رابطه مقامات کاخ سفید اعلام کردند که در حال رایزنی با کی‌یف در خصوص هدف از حمله به منطقه کورسک روسیه هستند. در عین حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده مدعی شد که این اقدام کی‌یف با رویکردهای واشنگتن درباره عدم استفاده از تسلیحات آمریکایی در حمله به خاک روسیه تناقضی ندارد.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، واکنش مقامات آمریکایی به این حمله را خشم‌برانگیز خواند، زیرا فاقد هرگونه انتقاد از اوکراین و یا ابراز تاسف برای قربانیان این حلمه بود.

فَرحان حق، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل نیز نسبت به افزایش خطر تشدید بحران به دلیل حمله اوکراین به داخل مرزهای روسیه هشدار داد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و نود و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

کاخ سفید قصد دارد هدف اوکراین از حمله به منطقه کورسک را جویا شود

کارین ژان-پیر، سخنگوی کاخ سفید بامداد امروز، در یک نشست خبری اعلام کرد که مقامات واشنگتن قصد دارند با فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین در خصوص حمله آن‌ها به منطقه کورسک روسیه تماس گرفته و اطلاعات بیشتری درباره اهداف این عملیات کسب کند.

ژان-پیر گفت: «ما به نیروهای مسلح اوکراین مراجعه خواهیم کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد اهداف آن‌ها کسب کنیم. ولی در مورد جزئیات این موضوع، باید شما را به طرف اوکراینی ارجاع دهم تا خود آن‌ها در مورد عملیات نظامی‌شان صحبت کنند.»

به گفته وی، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از حمله‌ای که به منطقه کورسک روسیه در حال آماده‌سازی بود، اطلاعی نداشته و نیروهای مسلح اوکراین قصد خود را به کاخ سفید اطلاع نداده بودند. وی از اظهار نظر در خصوص احتمال تشدید درگیری پس از این اقدام خودداری کرد. او گفت: «من قصد ندارم درباره مسائل فرضی صحبت کنم.»

درخواست آمریکا از اوکراین برای توضیح در مورد حمله به منطقه کورسک

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به نوبه خود شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که رهبری آمریکا از مقامات اوکراینی درخواست کرده تا اطلاعاتی درباره حمله گسترده نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک ارائه دهند.

کربی در تفسیر حمله روز گذشته تاکید کرد که مواضع واشنگتن در خصوص استفاده ارتش اوکراین از تسلیحات آمریکایی برای حمله به خاک روسیه تغییری نکرده است. او افزود: «آخرین چیزی که می‌خواهم اضافه کنم این است که همانطور که انتظار می‌رفت، ما به همکاران اوکراینی خود مراجعه کرده‌ایم تا دیدگاه کامل‌تری [در مورد وضعیت منطقه کورسک] کسب کنیم.»

آنتونوف واکنش آمریکا به حمله اوکراین به منطقه کورسک را خشم‌برانگیز نامید

در این رابطه، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرد که اظهارات مقامات آمریکایی در پاسخ به حمله شکست خورده نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک خشم‌برانگیز است.

وی گفت: «اظهارات علنی مقامات آمریکایی در واکنش به اقدام تحریک‌آمیز افرادی از کی‌یف در خاک فدراسیون روسیه واقعاً خشم‌برانگیز است، برای اینکه هیچ کلمه‌ای از انتقاد به این اقدام و یا تاسف برای قربانیان این تراژدی از سوی مقامات آمریکایی شنیده نشد.»

آنتونوف این اقدام طرف اوکراینی را به عنوان یک عملیات تروریستی آشکار توصیف کرد که با کمک تسلیحات آمریکایی انجام شده است. وی همچنین افزود که این تحریکات در منطقه کورسک مستقیماً با وضعیت ناگوار نیروهای مسلح اوکراین در جبهه‌ها مرتبط است.

آنتونوف یادآور شد: «می‌خواهم تأیید کنم که مرزهای روسیه برای ما مقدس هستند. هیچ‌یک از تروریست‌ها از مجازات فرار نخواهند کرد. واشنگتن باید ارسال تسلیحات به کی‌یف را متوقف کند.»

در همان روز، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که اقدامات نیروهای مسلح اوکراین با رویکردهای آمریکا تناقضی ندارد. وی افزود: «ما در تماس با اوکراینی‌ها درباره عملیاتی هستیم که آنها در داخل مرز روسیه انجام داده‌اند.»

هشدار سازمان ملل نسبت به افزایش خطر تشدید بحران به دلیل حمله اوکراین به خاک روسیه

فَرحان حق، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه خطر تشدید بحران را افزایش می‌دهد. وی گفت: «این نوع حوادث خطر فزاینده و نگران کننده تشدید وخامت اوضاع را افزایش می‌دهد. البته سازمان ملل خواهان کاهش تنش‌ها در بیشترین حد ممکن است.»

دفتر دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترش نیز اعلام کرد که این سازمان از حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک که منجر به مجروح شدن یک خبرنگار جنگی روس "یوگنی پادوبنی" شد، ابراز نگرانی می‌کند. در بیانیه‌ منتشره در این رابطه، آمده است: «ما به شدت همه حملات به خبرنگاران را محکوم می‌کنیم و نگران عواقب وضعیت فعلی هستیم. »

یوگنی پاددوبنی، خبرنگار جنگی، در نتیجه حمله یک پهپاد اوکراینی در منطقه کورسک مجروح شد و به دلیل جراحات شدید، به بیمارستانی در مسکو منتقل شده است.

درخواست زاخارووا از جامعه بین‌المللی برای محکوم کردن حمله اوکراین به کورسک

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که مسکو از جامعه بین‌المللی انتظار دارد که جنایتی که توسط مقامات کی‌یف علیه مردم بی‌گناه شهرها و روستاهای روسیه در مناطق مرزی انجام می‌شود، را محکوم کنند.

زاخارووا گفت: «نئونازی‌های اوکراینی که در منطقه جنگی شکست خورده‌اند،به سمت اقدامات تروریستی خونین علیه غیرنظامیان روی آورده‌اند.»

وی تاکید کرد که تمامی این جنایات به دلیل سکوت بی‌رحمانه غرب که همچنان از عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی خود در کی‌یف حمایت می‌کند، صورت می‌گیرد. زاخارووا گفت: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که بی‌طرف نماند و اقدامات جنایتکارانه طرف اوکراینی را قاطعانه محکوم کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد که ماهیت تروریستی رژیم کی‌یف برای کل جهان آشکارتر می‌شود و این مسئله از وقایع اخیر مشهود است.

گراسیموف به پوتین اطمینان داد: عملیات در کورسک با شکست دشمن به پایان خواهد رسید

والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در جریان نشست ویژه شورای امنیت روز چهارشنبه با رئیس‌جمهور روسیه، به ولادیمیر پوتین گزارش داد که در حمله کی‌یف به منطقه مرزی کورسک، بیش از یک هزار نیروی نظامی نیروهای مسلح اوکراین شرکت داشتند. به گفته او، پیشروی نیروهای اوکراینی به عمق خاک روسیه در منطقه کورسک متوقف شده است.

گراسیموف اطمینان داد: «عملیات با شکست دشمن و بازگشت به مرزهای دولتی به پایان خواهد رسید.»

این مقام نظامی یادآور شد که تلفات طرف اوکراینی بیش از ۲۵۰ نیروی نظامی بوده که از این تعداد، ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند. همچنین نیروهای مسلح روسیه ۵۴ واحد تجهیزات زرهی را نابود کرده‌اند که شامل ۷ تانک می‌شود.

تلفات نیروهای مسلح اوکراین در حمله به منطقه کورسک

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه گزارش داد که در نزدیکی مرزهای ملی این کشور در منطقه کورسک، نیروهای مسلح اوکراین طی شبانه روز گذشته حداقل ۲۶۰ نیروی نظامی خود و ۵۰ واحد تجهیزات جنگی را از دست داده‌اند.

این وزارتخانه یادآور شد که در بین این تجهیزات ۷ تانک، ۸ نفربر زرهی، ۳ خودروی جنگی پیاده‌نظام، ۳۱ خودروی زرهی جنگی و انواع دیگر خودورهای نظامی دیده می‌شود. همچنین دو دستگاه سامانه موشکی ضدهوایی 'بوک ام-۱'، یک دستگاه سامانه پاکسازی مین 'یو آر-۷۷' و یک ایستگاه جنگ الکترونیک نیز منهدم شده است.

در این بیانیه آمده است که عملیات برای نابودی تشکیلات اوکراینی ادامه دارد و نیروهای روسی با استفاده از حملات هوایی، نیروهای موشکی و توپخانه، از ادامه پیشروی نیروهای مسلح اوکراین به داخل خاک روسیه جلوگیری کردند.

اوکراین تصمیم به گشودن جبهه دوم علیه روسیه در آفریقا گرفته است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری "نووستی" اعلام کرد که کی‌یف، بدون داشتن توانایی شکست روسیه در میدان نبرد، تصمیم به گشودن جبهه دومی در قاره آفریقا گرفته و با این هدف به گروه‌های تروریستی در کشورهای دوست مسکو در این قاره کمک می‌کند.

وی تاکید کرد که روسیه همچنان به جلب توجه جامعه بین‌المللی به رفتار آشکارا وحشیانه کی‌یف ادامه خواهد داد. به عقیده او، هرچه می‌گذرد، ماهیت مقامات کی‌یف برای کل جهان آشکارتر می‌شود.

واکنش مسکو به قطع روابط دیپلماتیک مالی با اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین یادآور شد که دولت مالی در تاریخ ۴ آگوست اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با اوکراین به دلیل نقض آشکار منشور سازمان ملل در خصوص دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل قطع می‌کند. ماریا زاخارووا افزود که این اقدام نشان داد که رهبری مالی به صراحت کی‌یف را به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

وی گفت: «ما بارها گفته‌ایم که رژیم کی‌یف مدت‌هاست که به یک دولت تروریستی تبدیل شده است. اکنون رهبران کشورهای دیگر نیز شروع به متهم کردن کی‌یف به تروریسم کرده‌اند. مورد رخ داده در جمهوری مالی نشان‌دهنده آگاهی کشورهای جنوب جهانی از ماهیت واقعی رژیم کی‌یف است.»

زاخارووا تاکید کرد که تحلیلگران سیاسی غربی رژیم‌هایی مانند آنچه در کی‌یف قدرت را در دست دارد، را "دولت‌های مافیایی" می‌نامند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1239373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =