۷ گزینه نهایی وزارت آموزش‌وپرورش چه کسانی هستند؟

گزینه‌های مختلفی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است؛ در این مطلب، ۷ گزینه نهایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وزارت آموزش و پرورش یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های کشور است. آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانش‌آموز و خانواده‌های آنها به عنوان مخاطبان مستقیم در ارتباط است و جمعیتی بیش از ۳۰ میلیون نفر با این وزارتخانه مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید

سه گزینه محتمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی+ سوابق

انتخاب وزیر آموزش و پرورش با توجه به مخاطبان وسیع این وزارتخانه و نقش کلیدی آن در تربیت نسل آینده کشور همواره از اهمیت به سزایی برخوردار است.

از نظر مردم و فعالان حوزه آموزش و پرورش در انتخاب وزیر برای این وزارتخانه، مهم‌ترین بحث، میزان شناخت وزیر آموزش و پرورش از شرایط و مشکلات موجود، ارائه برنامه‌ای واضح، زمان‌بندی شده و قابل ارزیابی برای بهبود وضعیت و ارائه مستنداتی در خصوص تبحر و توان برای اجرای آن است.

با توجه به تغییر دولت سیزدهم و استقرار دولت چهاردهم، گمانه‌زنی‌هایی درباره انتخاب وزیر جدید آموزش و پرورش مطرح است در این مطلب به گزینه‌هایی که تا به امروز برای این وزارتخانه کلیدی مطرح شده است، مروری داریم.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در دولت دوم حسن روحانی است؛ او متولد سال ۱۳۴۲ است. بطحایی دارای مدرک کارشناسی برنامه‌ریزی آموزشی و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی با گرایش مدیریت مالی است.

در دوران وزارت بطحایی طرح‌های جدیدی در وزارت آموزش و پرورش اجرا شد، عمده طرح‌های تحولی او در حوزه توجه به دانش‌آموزان و حفظ سلامت روان آنها بود.

حذف مشق شب، حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد در پایه هفتم و باقی ماندن آن فقط در پایه دهم، اجرای طرح بوم در مدارس با هدف کاستن از زمان آموزش و آزاد شدن زمان برای انجام فعالیت‌های تربیتی و مهارتی از جمله طرح‌های اجرا شده در زمان وزارت سید محمد بطحایی است.

سید جواد حسینی؛ سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دولت دوم حسن روحانی از ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ تا ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ بود. او مدتی را نیز به عنوان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی فعالیت می‌کرد.

حسینی متولد سال ۱۳۴۶ و دارای مدرک دکترای تخصصی جامعه‌شناسی از دانشگاه ملی علوم روسیه است.

محمود امانی طهرانی، دبیرکل فعلی شورای عالی آموزش و پرورش است، او مدتی هم به عنوان مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش فعالیت داشت.

او درباره مسائل جاری و فوری نظام آموزش و پرورش معتقد است: کمبود معلم جزو نیازهای اولیه آموزش و پرورش است و هم‌اکنون استان‌هایی هستند که با چند هزار کمبود نیرو برای اول مهر منتظر هستند.

موضوع فوریت‌دار دیگر مشکلات موجود درمسائل جاری آموزش و پرورش مانند نظام های سنجش، برنامه درسی، معلم، الگوی مشارکت مدارس و… است.

مهدی نوید ادهم متولد ۱۳۳۴، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ و ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۰ بود. او مدیر طرح تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (طرح توسعه راهبری آموزش و پرورش ایران در افق ۱۴۰۴ است.)

رضا مراد صحرایی؛ وزیر فعلی آموزش و پرورش که از خرداد سال ۱۴۰۲ در این سمت حضور دارد. صحرایی پیش از این به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان فعالیت می‌کرد.

کارنامه فعالیت یک سال و دو ماهه او در وزارت آموزش و پرورش با نقاط قوت و ضعف‌هایی همراه است و یکی از مسائل بارز دوره مسولیت وی، نبود برنامه‌ای خاص برای اجرا و پیگیری است.

به ادغان برخی کارشناسان انتخاب صحرایی یعنی ادامه مسیر فعلی در آموزش و پرورش و به نظر می‌رسد تغییری را در رویکرد آموزش و پرورش شاهد نباشیم؛ دوران وزارت صحرایی تا به امروز برنامه‌هایی را به نفع دانش‌آموزان و در جهت سلامت روان آنها، مهارت آموزی و ارائه آموزش‌های نافع در مدارس به همراه نداشته است و حتی به اذعان برخی کارشناسان آموزشی برخی برنامه‌های اجرا شده مانند امتحانات نهایی سه ساله در دوره متوسطه دوم، افزایش سطح دشواری سؤالات امتحانات در پایه نهم و متوسطه دوم منجر به سرگردانی و تحمیل استرس بسیار به دانش‌آموزان و خانواده‌ها شده است.

حاشیه‌های برگزاری امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم، ضعف بسیار در حوزه فناوری آموزش و پرورش و اختلال در پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش و ایجاد مشکلات بسیار برای مردم با تأخیر در اعلام نتایج آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی و مشکلات پیش آمده برای دریافت کارت امتحانات نهایی، کلاس‌های درس بدون معلم با گذشت چند ماه از آغاز سال تحصیلی گذشته، مشکلات مرتبط با رتبه‌بندی معلمان و ضعف‌های مشهود در نظارت بر مدارس که ماحصل آن را در مشکلات مختلف مردم در ماجرای ثبت‌نام در تابستان ۱۴۰۳ مشاهده کردیم از جمله نقاط ضعف کارنامه صحرایی است.

اما عملکرد او در این مدت با نقاط قوتی هم همراه بود از جمله تلاش برای استخدام معلمان و جبران کمبود معلم؛ به گفته صحرایی؛ در دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ هزار ردیف استخدامی به وزارت آموزش‌وپرورش اختصاص یافت و یک‌پنجم معلمان کشور در دو سال اخیر جذب شدند.

محمد باقر نوبخت متولد سال ۱۳۲۹، او دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه پیزلی اسکاتلند است. نوبخت برای چهار دوره متوالی در ادوار سوم، چهارم، پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده رشت در مجلس حضور داشت، پیش از دولت یازدهم به‌عنوان معاون پژوهش‌های اقتصادیِ مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می‌کرد و پس از آن، رئیس سازمان برنامه و بودجه بود.

محسن حاجی میرزایی متولد ۱۳۳۸ است او سال ۱۳۹۸ و در دولت دوم حسن روحانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد.

دوران حدود دو ساله سکانداری حاجی میرزایی در وزارت آموزش و پرورش با توجه به نگاه مدیریتی، ثبات و آرامش نسبی را در این وزارتخانه رقم زد.

حاجی میرزایی در دولت مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور منصوب شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =