۴ شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه هنرهای اسلامی فرشچیان/«اقتصاد هنر» رسالت اصلی دانشگاه فرشچیان است 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان از پذیرش هنرپژوه در این دانشگاه به ۴ شیوه بر اساس نظام استاد-شاگردی و از مهرماه خبر داد.

سجاد محمدیارزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص شیوه های جذب دانشجو در این دانشگاه اظهار کرد: با توجه به اخذ مجوز جذب و پذیرش بر اساس نظام استاد- شاگردی، پذیرش دانشجو در رشته نگارگری را برای کنکور سراسری داشتیم اما قائدتا مخاطب هدف ما از میان کنکوری ها نبود بنابراین در شورای دانشگاه تصمیم گرفته شد شیوه های پذیرش را تغییر دهیم که چند شیوه مطرح شد.

وی ادامه داد: روش پذیرش دوم این دانشگاه علاوه بر کنکور سراسری(به شیوه استاد-شاگردی)، شامل تمام برگزیده‌های دوسالانه‌های هنری، جشنواره ها و نمایشگاه های ملی و بین المللی و تمام برگزیدگان و منتخبین هنرستان های هنرهای زیبا می‌شود یعنی مقرر شد با وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه کنیم که پیش نویس آن هم آماده شده است و روز دوشنبه به هیأت وزیران خواهد رفت و اساسا هر گونه جشنواره و دوسالانه هایی که در حوزه نگارگری برگزار شده است، برگزیدگان آنها به ما اعلام می‌شوند و هنرستان های هنرهای زیبا هم اسامی برگزیدگان خود را در رشته نگارگری به ما معرفی خواهند کرد که بخشی از فرآیند جذب ما از میان این برگزیدگان خواهد بود.

یارزاده افزود: البته به دنبال این هستیم تا برای هر مجموعه سهمیه مشخص درنظر بگیریم. روش پذیرشی که از سوی وزارت علوم به ما ابلاغ شده است صرفا از طریق آزمون سراسری است در حالی که مخاطب هدف ما که دغدغه نظام استاد- شاگردی داشته باشد در میان کنکوری ها نیست.

وی خاطرنشان کرد: روش سوم جذب هنرپژوه که در این نامه پیشنهاد شده به این صورت است که هر کدام از هنرمندان و اساتید هنرهای تجسمی و رشته نگارگری، ۵ نفر را به عنوان سهمیه خود معرفی کنند یعنی به طور مثال استاد آقا میری ۵ نفر از شاگردان خود را به ما معرفی میکند که اینها صلاحیت ادامه تحصیل در رشته نگارگری را به صورت آکادمیک و به شیوه استاد -شاگردی دارند که بر این اساس به همه اساتید حوزه نگارگری سهمیه اختصاص داده شده است.

یارزاده ادامه داد: معرفی استادان کلانتر و شاگردان آنان روش دیگر جذب دانشجو در این دانشگاه است که این اساتید معرف، مشخص میکنند از این ۵ نفر چند نفر با خود آنان کار کند و چند نفر هم به اساتید دیگر معرفی شوند و این روش همان چیزی است که در دنیا به عنوان توصیه نامه مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: روش چهارم در پذیرش نظام استاد-شاگردی، روش مصاحبه و بر اساس سوابق حرفه‌ای است یعنی هنرپژوهان علاقمند به تحصیل در دانشگاه استاد فرشچیان باید سوابق حرفه ای خود را در تاریخ هایی که مشخص خواهد شد به دانشگاه ارائه دهند که این سوابق توسط اساتید نخبه هنری بررسی می‌شود و در نهایت برترین ها برای ادامه تحصیل انتخاب خواهند شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان با تأکید بر اینکه هر چهار روش جذب دانشجو در دانشگاه استاد فرشچیان بر اساس نظام استاد- شاگردی است و از مهرماه نیز اعمال میشود، خاطرنشان کرد: حتی پذیرش از طریق کنکور سراسری نیز به بررسی سوابق حرفه ای مشروط شده است.

راه‌اندازی دبیرخانه دوسالانه‌های نگارگری ایران در دانشگاه استاد فرشچیان

وی گفت: دبیرخانه دوسالانه‌های نگارگری ایران در دانشگاه استاد فرشچیان با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای معاصر و انجمن نگارگری ایران و دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان هفته گذشته راه‌اندازی شد.

یارزاده با اشاره به پیشنهاد برگزاری دو نمایشگاه بین المللی تصریح کرد: مقرر شده یکی از این نمایشگاه ها در اسپانیا و توسط رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه استاد فرشچیان در حوزه برگزیده های دوسالانه های نگارگری در یکی از دانشگاه های مطرح اسپانیا برگزار شود که رایزنی های لازم و موافقت ها اخذ شده و در حال چیدمان اساتید هستیم.

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی «هنرهای قرآنی» در واحد امارات

وی ادامه داد: نمایشگاه بین المللی دیگری نیز به نام هنرهای قرآنی به زودی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات برگزار میشود که به احتمال زیاد آواخر آبان ماه امسال اجرایی شود و این نمایشگاه با همکاری معاونت بین الملل دانشگاه انجام خواهد شد ضمن اینکه برای این نماشگاه اسپانسر و حامی مالی نیز خواهیم داشت.

یارزاده به امضای یک تفاهم نامه با کاخ سعدآباد نیز اشاره و اظهار کرد: بر اساس این تفاهم نامه تمامی دانشجویان هنر در راستای آشنایی با هنرهای اسلامی ایرانی می‌توانند از مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد بازدید رایگان داشته باشند.

راه‌اندازی مرکز کلینیک مرمت آثار هنری

وی از راه اندازی مرکز کلینیک مرمت آثار هنری خبر داد و گفت: در حال رایزنی با تمام گالری داران، مجموعه موزه ها و وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هستیم که هر اثری در حوزه تجسمی و حجمی یا چوبی نیاز به مرمت دارد، دانشگاه استاد فرشچیان حاضر است این اثر را مرمت کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان خاطرنشان کرد: یکی از رسالت های ما در دانشگاه استاد فرشچیان اقتصاد هنر و درآمد پایدار است که کلینیک مرمت آثار هنری در حوزه درآمدهای غیرشهریه ای و پایدار بسیار میتواند موثر باشد و راهبر اصلی این کار نیز استاد سامی است.

وی افزود: اگر اعتماد لازم برای موزه ها و مجموعه های هنری ایجاد شود در حوزه درآمدهای غیرشهریه ای به مرحله ای خواهیم رسید که میزان این درآمدها قابل پیش بینی و تعیین شدنی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =