ناسا یک اقیانوس زیرزمینی را در مریخ کشف کرد

ناسا از کشف یک اقیانوس زیرزمینی زیر پوسته مریخ خبر داد اما مشکلاتی برای دسترسی به این منبع آب وجود دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک پرسش مهم برای علاقه‌مندان به کاوش فضایی این است که آیا در مریخ آب وجود دارد؟ گروه‌های پژوهشی بسیاری برای ارائه دادن یک پاسخ قطعی به این پرسش تلاش می‌کنند.

به نقل از فوربس، دانشمندان با استفاده از داده‌های آرشیو کاوشگر «اینسایت»(Insight) که اکنون ناکارآمد شده، شواهدی را از وجود یک مخزن زیرزمینی بزرگ در مریخ پیدا کرده‌اند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که سیاره سرخ ممکن است آب مایع داشته باشد.

خبر بد این است که مخزن زیرزمینی مورد نظر در صخره‌هایی واقع در حدود ۱۱.۵ تا ۲۰ کیلومتری زیر سطح پوسته مریخ گیر افتاده است و دسترسی به آن برای فضانوردان یا ساکنان آینده مریخ آسان نخواهد بود.

داده‌های لرزه‌ای کاوشگر اینسایت که درباره منطقه «هامونه الیسیوم»(Elysium Planitia) جمع‌آوری شده‌اند و توسط ژئوفیزیکدانان مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهند شکاف‌ها و منافذ سنگ‌های عمق پوسته مریخ با آب مایع پر شده‌اند. این آب با استفاده از روش‌های مشابهی شناسایی شد که زمین‌شناسان با کمک آنها از سفره‌های زیرزمینی مریخ نقشه‌برداری می‌کنند. به گفته دانشمندان، داده‌های لرزه‌ای اینسایت با لایه عمیقی از سنگ‌های آذرین شکسته اشباع‌ شده با آب مایع به بهترین شکل توضیح داده می‌شوند.

ممکن است آب زیرزمینی کافی برای پوشاندن کل سیاره در اقیانوسی به عمق یک مایل وجود داشته باشد. تصور می‌شود که اقیانوس‌های واقعی سطح مریخ بیش از سه میلیارد سال پیش ناپدید شده باشند.

کشف آب مایع در مریخ که در قطب‌های آن نیز به صورت یخ وجود دارد، احتمالا یک علاقه‌ دوباره را به احتمال وجود حیات میکروبی در مریخ ایجاد می‌کند.

آب به آن شکلی که می‌شناسیم برای زندگی ضروری است. «مایکل مانگا»(Michael Manga) استاد علوم زمین و سیاره‌شناسی «دانشگاه کالیفرنیا برکلی»(UC Berkeley) و از پژوهشگران این پروژه گفت: نمی‌دانم چرا مخزن زیرزمینی یک محیط قابل سکونت نیست. وجود چنین مخزنی مطمئنا در زمین درست به نظر می‌رسد زیرا معادن میزبان حیات در عمق زمین و بستر اقیانوس میزبان حیات هستند. این پژوهش هیچ مدرکی را مبنی بر وجود حیات در مریخ پیدا نکرده اما حداقل مکانی را شناسایی کرده‌ است که احتمالا می‌تواند حیات را حفظ کند.

کاوشگر اینسایت در مه ۲۰۱۸ پرتاب شد و در نوامبر همان سال روی مریخ فرود آمد تا چهار سال را برای مطالعه پوسته، گوشته و هسته مریخ صرف کند و همچنین به بررسی صدها مریخ‌لرزه بپردازد.

ماموریت اصلی اینسایت در دسامبر ۲۰۲۰ به پایان رسید اما ناسا این ماموریت را برای دو سال تمدید کرد. نهایتا گرد و غبار سرخ‌رنگ مریخ، پنل‌های خورشیدی اینسایت را پوشاندند و کاوشگر برق خود را از دست داد.