حضرت زینب (س) الگوی زنان ایرانی است

امام جمعه یزد گفت: حضور زنان ایرانی در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، اعتراض به بی‌عدالتی‌های جهان و حمایت از حقوق مظلومان، بخشی از فعالیت‌هایی است که آنان با تأسی از حضرت زینب (س) و دیگر زنان اهل بیت انجام می‌دهند.

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری با اشاره به اینکه زنان حاضر در واقعه عاشورا نقش مهم و ارزشمندی در پشتیبانی از مجاهدان و تقویت روحیه آنها داشتند، اظهار کرد: این زنان، از جمله حضرت زینب (س) و دیگر اهل بیت امام حسین (ع)، نه تنها در کنار مردان حضور داشتند بلکه در لحظات سخت و بحرانی، با کلمات و اعمال خود به تقویت روحیه و ایمان آنها کمک کردند.

وی افزود: حضرت زینب (س) به عنوان شخصیتی قوی و استوار، در شب عاشورا با سخنانی الهام‌بخش، دل‌های خسته و نگران را آرام می‌کرد و با پرستاری از مجروحان و مراقبت از کودکان نقش کلیدی در حمایت از امام حسین (ع) و هدف ایشان داشتند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه زنان در روز عاشورا حماسه‌هایی بزرگ خلق کردند، اظهار کرد: «بحریه» مادر عمرو بن جُناده زنی بود که در روز عاشورا پس از آنکه همسر و فرزندش به شهادت رسیدند، هنگامی که دشمن سر پسرش را به سمت او پرتاب کرد، او سر فرزند شهیدش را به سوی سپاه دشمن پرتاب کرد و گفت « ما چیزی را که در راه خدا داده‌ایم، باز پس نمی‌گیریم».

وی افزود: برخی از زنان همچون مادر وهب در روز عاشورا با دست خود فرزند و همسر خود را به میدان نبرد با سپاه دشمن می‌فرستادند و حتی پس از شهادت فرزندانشان خود عمود خیمه به دست گرفته و به میدان نبرد می‌تاختند و در روایات آمده است که برخی از زنان در کربلا برای باز پس گرفتن پیکر عزیزشان از خیمه بیرون نمی‌آمدند و اجازه نمی‌دادند تا صدای گریه و شیون‌شان از خیمه به بیرون رود تا مبادا امام حسین (ع) را شرمنده کنند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه حضور زنان در صحنه جنگ، به نوعی نشان‌دهنده این بود که مقاومت در برابر ظلم، محدود به جنسیت نیست و همه مؤمنان باید در این راه ثابت‌قدم باشند، ادامه داد: نقش زنان امروز ایران در بازتاب و گسترش پیام عاشورا همچون نقش زنان در قیام عاشورا پررنگ و متنوع است.

وی گفت: زنان ایرانی با توجه به شرایط و موقعیت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، به طرق گوناگونی در حفظ و نشر ارزش‌ها و آموزه‌های عاشورا مشارکت دارند.

ناصری با اشاره به نقش زنان در حیطه آموزشی و فرهنگی و انتقال مفاهیم عاشورا گفت: زنان ایرانی به عنوان مادران، معلمان و مربیان نقش کلیدی در انتقال ارزش‌های عاشورا به نسل‌های جوان دارند، چرا که آنها با تربیت فرزندان خود و آموزش در مدارس و مؤسسات فرهنگی، اصولی همچون عدالت‌خواهی، مقاومت در برابر ظلم، فداکاری و ایثار را منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: زنان ایرانی با الهام از پیام عاشورا و آموزه‌های آن، در مسائل اجتماعی و سیاسی کشور نیز نقش فعالی ایفا می‌کنند، و حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، اعتراض به بی‌عدالتی‌های جهان و حمایت از حقوق مظلومان، بخشی از فعالیت‌هایی است که آنان با تأسی از حضرت زینب (س) و دیگر زنان اهل بیت انجام می‌دهند.

امام جمعه یزد در پایان گفت: زنان امروز ایران همچنان با الهام از آموزه‌های عاشورا، در ترویج ارزش‌های اسلامی و انسانی، تلاش کرده و نقش مهمی در حفظ و گسترش این ارزش‌ها ایفا می‌کنند، آن‌ها با الگوگیری از صبر و استقامت حضرت زینب (س) و حفظ ارزش‌های اسلامی در نظام خانواده به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عنصر این بستر مهم، در تبیین پیام عاشورا و حفاظت از آن نقش انکارناپذیری را ایفا می‌کنند.

خبرنگار: فاطمه صادقیان

انتهای خبر/

کد خبر: 1239956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =