حمایت بی حد و حصر آمریکا عامل زیاده‌خواهی نتانیاهو / حزب لیکود اردن را بخشی از «اسرائیل بزرگ» می‌داند

معاون سابق نخست وزیر اردن با انتقاد از انفعال حمایت بی حد و حصر آمریکا از رژیم صهیونیستی این مسئله را عامل بسیاری از گستاخی‌های نتانیاهو دانست و اظهار کرد که اعضای حزب راست افراطی حتی اردن را بخشی از اسرائیل بزرگ می‌دانند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با افزایش جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و همینطور ترس از حرکات تلافی‌جویانه ایران در قبال اسرائیل -به دلیل ترور هنیه- کشورهای منطقه همچون اردن تحت‌الشعاع این مسئله قرار گرفته‌اند. این کشور برای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت ملی خود بارها در مورد اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل و گسترش درگیری‌های نظامی در منطقه هشدار داده و ممدوح العبادی -معاون سابق نخست وزیر اردن- اعلام کرد که اسرائیل اردن را بخشی از «اسرائیل بزرگ می‌داند» و به دلیل حمایت آمریکا به دنبال این است تا بیت‌المقدس را پایتخت ابدی خود کند.

اردن به طور تاریخی همواره اعلام کرده که از آرمان مردم فلسطین حمایت می‌کند و در طول سال‌های گذشته تلاش‌های آشکاری را برای حفظ نقش خود در کرانه باختری انجام داده‌است. البته فلسطینی بودن همسر پادشاه اردن نیز در حمایت آنها از مردم فلسطین بی‌تأثیر نبوده است. ذکر این نکته مهم است که جمعیت عظیمی از فلسطینیان در این کشور زندگی می‌کنند و همینطور این کشور دارای مرز مشترک با اسرائیل است. در نوار مرز غربی اردن، رود اردن جاری است که این کشور را از اسرائیل جدا می‌کند. این موارد باعث شده تا اردن همواره تحت تأثیر تنش‌های جنگ بین فلسطین و اسرائیل قرار گیرد و مقامات داخلی نیز به نکوهش این اقدامات بپردازند.

بیشتر بخوانید:

نگرش جوامع غربی نسبت به جنگ اوکراین و غزه تغییر کرده است/ تاکید چین بر ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی

در این خصوص ممدوح العبادی -معاون سابق نخست وزیر اردن- به اردن 24 گفت: حمایت بی حد و حصر آمریکا از رژیم صهیونیستی دلیل اصلی اصرار بنیامین نتانیاهو-نخست وزیر اسرائیل- در توصیف بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت ابدی اسرائیل است. او تأکید کرد که بیت‌المقدس جواهر فلسطین است و نمی‌توان آن را واگذار یا تقسیم کرد.

العبادی افزود: پروژه صهیونیستی بر اساس اصول حزب لیکود اسرائیل-حزب راست افراط‌گرا - از فلسطین تا شرق اردن، مصر، عراق و بخش‌هایی از عربستان را در بر می‌گیرد. او اشاره کرد اصول حزب لیکود مشروعیت بین‌المللی، قطعنامه‌های سازمان ملل یا قوانین بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و به دلیل حمایت‌های آمریکا هیچ کشوری نمی‌تواند اسرائیل را در قبال جنایاتی که انجام می‌دهد مسئول و پاسخگو بداند. بنابراین باید دانست ایالات متحده آمریکا دشمن شماره یک اعراب و مسلمانان است.

العبادی توضیح داد که ادبیات حزب لیکود نشان می‌دهد آنها اردن را بخشی از «اسرائیل بزرگ» می‌دانند. این مسئله را در سخنان برخی از وزرای اسرائیل که در اروپا سخنرانی کرده‌اند می‌توان مشاهده کرد. اردن به‌عنوان بخشی از دولت ادعایی آنها است، بدون اینکه ما هیچ اعتراض رسمی بکنیم یا اخراج سفیر اشغالگر و یا حتی احضار او را انجام دهیم.

در این مصاحبه همچنین از العبادی سؤال شد آیا وزیر دارایی اردن در هیچ کشوری جرأت دارد بگوید که فلسطین به طور تاریخی متعلق به اعراب و مسلمانان است، همانطور که اسموتریچ وزیر دارایی اسرائیل توانست اظهار نظرهای افراطی خود را به راحتی اعلام کند؟(قطعا جواب خیر بود).

العبادی از دولت اردن خواست تا جبهه داخلی را برای مقابله با خطر قریب الوقوع رژیم صهیونیستی آماده کند و به توافقات امضا شده با آنها به ویژه در دولت‌های تندروهای لیکود و دیگران تکیه نکند. زیرا این کشور در سال‌های گذشته به دنبال طرح صلح با اسرائیل تلاش کرد تا مشکلات خود را با اسرائیل حل کند. اما مقامات داخلی اکنون فهمیده اند که احتمالا این موضوعات توهمی بیش نیست.

العبادی همچنین در پایان سخنان خود گفت: وظیفه حفاظت از بیت المقدس نه تنها بر عهده اردن بلکه بر عهده همه اعراب و مسلمانان است و این وظیفه مقدس به دلیل جایگاه مذهبی و تاریخی بیت‌المقدس است.

اردن به دلیل موقعیت حساس خود روزهای پررفت و آمدی را می‌گذراند و به هر نحوی می‌خواهد منطقه را از بحران دور کند. در هفته‌های گذشته نیز با مطرح شدن ترور هنیه و ترس از جوابگویی ایران مقامات این کشور به ایران سفر کرده‌اند و همچنین به گفتگو با مقامات روسیه، آمریکا پرداخته و ضمن محکوم کردن اقدامات اسرائیل در تلاش هستند تا از از افزایش تنش‌ها در منطقه بکاهند. زیرا در صورت جنگ احتمالی ایران و اسرائیل قطعا اردن دچار تنش و تهدیداتی به‌خصوص در حریم هوایی خود خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =