افزایش انتقادات نسبت به ترامپ به دلیل لحن تند / رئیس جمهور پیشین تهدیدی برای دموکراسی در آمریکاست

برخی چهره‌های برجسته حزب جمهوری خواه اخیر با انتقاد از لحن بسیار تند ترامپ بر این باورند که او شایسته بر تن کردن ردای ریاست جمهوری آمریکا نیست و نمی‌تواند از دموکراسی و حاکمیت قانون در آمریکا دفاع کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، رقابت انتخاباتی در آمریکا در حالی پیگیری می‌شود که در هفته‌های گذشته کمتر کسی حدس می‌زد کاملا هریس که بعد از کناره گیری بایدن نماینده دموکرات‌ها شده بود در مدت کوتاهی بتواند از رقیب خود ترامپ -نماینده جمهوری خواهان- پیشی بگیرد.

تا جایی که اکنون بر اساس نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز و یوگاو، کامالا هریس-معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد دموکرات‌ها- از نظر حمایت رأی‌دهندگان، از دونالد ترامپ -رئیس‌جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌ جمهوری -سه درصد جلوتر است.

بیشتر بخوانید:

پیشتازی هریس در ایالت‌های چرخشی / وضعیت برای دموکرات‌ها روز به روز بهتر می‌شود

یکی از مهمترین موضوعاتی که احتمالا موجب پیشتازی هریس شده، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی است که دو طرف در ایالت‌های مختلف انجام داده و به بیان عقاید خود در موضوعات مختلف می‌پردازند و در عین حال انتقادهایی را نسبت به حزب رقیب ابراز می‌کنند. در همین راستا لحن تند و برنامه‌های کوبنده ترامپ باعث شد نه تنها مردم عادی در نظر سنجی‌ها بلکه بسیاری از هم حزبی‌های کهنه کار او نیز به انتقاد از او پرداخته و او را دشمن دموکراسی بدانند.

در گزارشی اختصاصی سی‌ان‌ان آمده است جی مایکل لوتیگ- قاضی بازنشسته دادگاه تجدید نظر فدرال- سخنان کامالا هریس در مورد ترامپ را در موضوع تهدید آمیز بودن ترامپ برای دموکراسی، مورد حمایت قرار داد. اکنون لوتیگ با این کار به تعداد دیگری از جمهوری‌خواهان سرشناس، از جمله اعضای سابق کنگره جو والش، باربارا کامستاک و آدام کینزینگر که از هریس حمایت می‌کنند، پیوست.

لوتیک از سال تا 2006 1991به عنوان قاضی دادگاه تجدید نظر توسط بوش فعالیت می‌کرد. زمانی که سعی کرد مایک پنس -معاون رئیس جمهور وقت - را برای سرپیچی از ترامپ و تأیید انتخابات ریاست جمهوری 2020 متقاعد کند، شهرت بیشتری پیدا کرد و از آن زمان به‌عنوان یک منتقد برجسته ظاهر شد. او همچنین در سال‌های گذشته از برخی از برنامه‌های بایدن- که از حزب دموکرات بود- نیز طرفداری کرده‌است.

لوتیگ در بیانیه جدید خود نوشت: «در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 تنها یک حزب سیاسی و یک نامزد برای ریاست جمهوری وجود دارد که می‌تواند مدعی ردای مدافع و محافظ دموکراسی، قانون اساسی و حاکمیت قانون آمریکا باشد. در نتیجه، من بدون تردید به کاملا هریس به عنوان نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری ایالات متحده و معاون رئیس جمهور ایالات متحده، رأی خواهم داد».

سی ان ان نیز استدلال می‌کند این اولین باری است که لوتیگ، به عنوان کهنه کار که در دو دولت جمهوری خواه فعالیت کرده، به یک دموکرات رأی می‌دهد و این موضوع عمق اختلافات بین جمهوری خواهان دوره ریگان و بوش و جمهوری خواهان مدرن و تحت سلطه ترامپ را نشان می‌دهد.

همچنین او در نوشته خود از تردید و بی‌اعتمادی مردم آمریکا نسبت به دموکراسی آمریکایی سخن گفته است ودر ادامه بیان کرد: «به دلیل ادعاهای مستمر و آگاهانه دروغ رئیس جمهور سابق مبنی بر پیروزی او در انتخابات 2020، میلیون‌ها آمریکایی دیگر به انتخابات ملی ما ایمان و اعتماد ندارند و بسیاری دیگر هرگز نخواهند داشت». و در تأیید هریس استدلال می‌کند که در این انتخابات باید تمایزات حزبی کنار گذاشته شود تا از بازگشت ترامپ به کاخ سفید جلوگیری شود.

لوتیگ در صحبت با سی‌ان‌ان همچنین گفت تصمیمش برای حمایت علنی از هریس به دلیل شناخت «درست از نادرست» و اقدام بر اساس آن بود. تأیید من از معاون رئیس جمهور کار درستی بود. سکوت کردن من اشتباه بود و معتقدم روزی باید پاسخگوی این سکوت باشم».

اتفاقات و حواشی‌هایی که در کمپین‌های انتحاباتی امسال در آمریکا در حال رقم خوردن است، نشان داد همه چیز قابل دگرگونی است. زمانی تصور می‌شد دو دستگی و اختلافات در حزب دموکرات آنقدر زیاد است که این حزب زمان کمی برای جمع کردن جلب حمایت بین مردم دارد. اما با انتقادهایی که این روزها از ترامپ می‌شود بخصوص وقتی از هم حزبی‌های خود ترامپ اتفای می‌افتد، احتمالا شاهد خواهیم بود که آمارها و نظر سنجی‌ها نیز تغییرات بیشتری را در روزهای آینده ثبت کنند و شاید بار دیگر دموکرات‌ها بتوانند سکان هدایت آمریکا را در دستان خود نگه دارند.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1240561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =