آخرین تحولات اوکراین| بالا گرفتن تنش در مرز بلاروس و هشدار دو طرف

ادامه عملیات پاکسازی منطقه کورسک روسیه از وجود نیروهای اوکراینی، گزارش فرماندهان نظامی به پوتین درباره وضعیت مناطق مرزی و اتهام زنی روسیه به آمریکا درباره ادامه تأمین‌ سلاح‌های شیمیایی برای ارتش اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، وزارت امور خارجه اوکراین از بلاروس خواست تا نیروهای نظامی خود را از خطوط مرزی دو کشور دور کند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| تحویل تجهیزات نظامی به کی‌یف درست پیش از حمله به کورسک

طبق بیانیه منتشره در وبسایت رسمی این نهاد، وزارت خارجه اوکراین با استناد به داده‌های اطلاعاتی نسبت به تمرکز قابل توجه نیروهای انسانی و تجهیزات نظامی ارتش بلاروس در منطقه گومل، در نزدیکی مرز شمالی اوکراین، ابراز نگرانی کرده است. این وزارتخانه هشدار داد: «ما مقامات بلاروس را از انجام اشتباهات فاجعه‌بار برای کشورشان برحذر می‌داریم و از نیروهای مسلح این کشور می‌خواهیم که اقدامات خصمانه را متوقف کرده و نیروهای خود را به فاصله‌ای دورتر از مرز دولتی اوکراین که بیشتر از برد سیستم‌های آتش موجود در این جمهوری است، عقب ببرند.»

چند روز قبل الکساندر ولفوویچ، دبیر شورای امنیت بلاروس اعلام کرد که این کشور از تمامی گروه‌های مسلحی که در خطوط مرزی اوکراین تشکیل شده‌اند آگاه است و آماده واکنش مناسب به هر گونه تحریکات در صورت لزوم است.

در این رابطه، پیشتر الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس نیز یادآور شد که پهپادهای اوکراینی به طور منظم مرزهای جنوب‌شرقی کشور را نقض می‌کنند و بیش از ۱۲۰ هزار نیروی نظامی اوکراین در مرز دو کشور حضور دارند. به گفته او، به همین دلیل، نیروهای بلاروس مجبور شدند به‌طور کامل مرزهای مشترک با اوکراین را مین‌گذاری کنند.
وزارت دفاع بلاروس نیز در همان زمان تاکید کرد که ارتش آماده است به هرگونه تحریکات از سوی کی‌یف قاطعانه پاسخ دهد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و پانزدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

خنثی شدن تلاش‌ نیروهای اوکراینی برای حمله به چهار منطقه در کورسک

وزارت دفاع روسیه شب گذشته، یکشنبه، اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور تلاش‌های نیروهای اوکراینی برای حمله به مناطق مسکونی ویشنِوکا، بورکی، پوگرِبکی و اسپالنو در منطقه کورسک را خنثی کردند.

طبق این گزارش، در نتیجه، نیروهای مسلح اوکراین حداقل ۴۰ نفر از نیروهای خود را از دست دادند، همچنین یک دستگاه تانک، چهار خودروی زرهی جنگی و دو خودرو منهدم شد.»

این وزارتخانه اضافه کرد که عملیات شناسایی و جستجو برای شناسایی و نابودی گروه‌های خرابکار دشمن در مناطق جنگلی همچنان ادامه دارد.

وزارت دفاع همچنین یادآور شد که نیروهای مسلح روسیه در سراسر خط تماس درگیری‌ها بر دشمن مسلط بوده و پیشروی نظامیان روسی در جبهه دونتسک همچنان ادامه دارد.

گزارش‌ فرماندهان نظامی به پوتین درباره انجام وظایف در مناطق مرزی با اوکراین

دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شب گذشته، یکشنبه، گزارش‌های فرماندهان نظامی درباره وضعیت خط تماس درگیری و انجام وظایف محوله رزمی در مناطق مرزی با اوکراین را دریافت کرد.

علاوه بر این، پیشنهادات تأیید شده توسط فرماندهان گروه‌های نظامی برای توسعه وضعیت در مناطق مسئولیت آنها نیز ارائه شد.

یک روز قبل، پوتین با فرماندهی گروه متحد نیروهای نظامی روسیه دیدار کرده و گزارش‌های نظامی درباره وضعیت منطقه کورسک را دریافت کرد. ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، و سرگئی رودسکوی، رئیس اداره عملیاتی اصلی ستاد کل، گزارش‌های مربوط به روند مقابله با نیروهای دشمن را به وی ارائه کردند.

آمریکا تأمین‌کننده اصلی مواد سمی برای ارتش اوکراین است

نمایندگی روسیه در سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا طیف وسیعی از سلاح‌های شیمیایی را به اوکراین ارسال می‌کند، که برخی از آن‌ها به‌طور فعال توسط نیروهای مسلح این کشور در مناطق درگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته دیپلمات‌های روسی، ایالات متحده همچنان تأمین‌کننده اصلی مواد سمی به اوکراین است. آن‌ها یادآور شد که برخلاف ادعاهای کاخ سفید مبنی بر نابودی ذخایر چنین مهماتی، آمریکا همچنان ظرفیت‌های تولیدی برای سنتز مقادیر زیادی از مواد سمی را حفظ کرده است.

طبق اطلاعات دفتر نمایندگی روسیه، اوکراین با حمایت غرب، تلاش‌های فوق‌العاده‌ای برای ادامه جنگ و حفظ توهم تعادل در مبارزه با روسیه انجام می‌دهد. برای این منظور، کارشناسان غربی، به‌ویژه آمریکایی‌ها، نیروهای مسلح اوکراین را به مواد سمی کشنده و غیرکشنده تجهیز می‌کنند.

آن‌ها یادآوری کردند که در منطقه عملیات درگیری نظامی، بیش از ۴۰۰ مورد استفاده از مواد شیمیایی سمی غیرکشنده توسط نیروهای اوکراینی ثبت شده است.
همچنین گزارش‌هایی مبنی بر استفاده نیروهای مسلح اوکراین از اجزای سلاح‌های شیمیایی برای مسموم کردن مواد غذایی وجود دارد که منجر به مرگ ۱۵ نفر شده است.
نمایندگی روسیه تأکید کرد که نیروهای مسلح اوکراین عمدتاً از پهپادها برای حملات شیمیایی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳، در محور کراسنولیمانسک، نارنجک‌های گازی ساخت آمریکا که حاوی ماده خطرناک 'سی‌اس' بودند، توسط پهپادها بر روی نیروهای روسی انداخته شد.
لازم به ذکر است که اوکراین نه تنها از سلاح‌های شیمیایی آماده غربی استفاده می‌کند، بلکه خود نیز مواد سمی را ،با استفاده از اجزای تولید شده در غرب، در آزمایشگاه‌های داخلی سنتز می‌کند. بر اساس اطلاعات نمایندگی روسیه، در اکتبر ۲۰۲۳، کی‌یف ماده شیمیایی تری‌اتانول‌آمین را از خارج از کشور خریداری کرد که به عنوان پیش‌ماده برای سنتز گاز خردل نیتروژنی استفاده می‌شود.
به گفته مقامات مسکو، اکنون دیگر مشخص شده که غرب چشم خود را بر روی پیامدهای احتمالی طولانی‌مدت استفاده از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین و همچنین سایر انواع سلاح‌ها می‌بندد. کافی است به ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده توسط بریتانیا به کی‌یف اشاره کرد. این نوع مهمات قبلاً توسط نیروهای آمریکایی در طول حمله ناتو به یوگسلاوی استفاده شده بود که بعدها منجر به افزایش بیماری‌های سرطانی در صربستان شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1241061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =