همایش «هنردرمانی و حکمت» آذرماه برگزار می‌شود/ راه‌اندازی مرکز دایره‌المعارف هنرهای قرآنی در دانشگاه فرشچیان  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان از تدوین ۲ دایره المعارف بزرگ ۱۰۰ جلدی با مشارکت بیش از ۶۰ هنرپژوه این دانشگاه خبر داد و گفت: بنیاد هنرهای قرآنی یا مرکز دایره المعارف هنرهای قرآنی در دانشگاه استاد فرشچیان راه‌اندازی می‌شود.

سجاد محمدیارزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از راه اندازی دبیرخانه هنردرمانی در این دانشگاه خبر داد و گفت: این دبیرخانه با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران راه اندازی شده است و همایش اول این دبیرخانه با عنوان «هنردرمانی و حکمت» در آذرماه سال جاری به میزبانی دانشگاه استاد فرشچیان، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برگزار می‌شود.

پیشنهاد راه‌اندازی رشته‌های هنرهای حکمی و اسلامی/ شناسنامه‌دار کردن آثار هنری اولویت دانشگاه فرشچیان

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات‌مان به دیپلماسی هنر برمی‌گردد؛ هدف‌مان این است که بتوانیم تفاهمنامه‌های با دانشگاه‌ها و موسسات با محوریت هنر حکمی با کشور منطقه ایجاد کنیم. راه‌اندازی رشته‌های هنرهای حکمی و اسلامی در مقطع ارشد با محوریت استادشاگردی پیشنهاد دیگرمان است که امسال برای شورای گسترش نوشته شده و براساس آن شرح دروس و چهارچوبی که مشابه آن در مقطع کارشناسی برای نگارگری نوشته شده برای کارشناسی‌ارشد نیز پیشنهاد دادیم که با همان روش‌ها برای هنرهای حکمی و اسلامی نیز پیشنهاد و طرح درس نوشته شده است.

یارزاده خاطرنشان کرد: همچنین محور اصلی کارمان که از سال پیش آغاز و باید امسال به جدیت دنبال شود، ایجاد نهضت امضا در آثار هنری است. شناسنامه‌دار کردن آثار هنری وظیفه ذاتی دانشگاه فرشچیان به‌ویژه در حوزه هنرهای سنتی خواهد بود. مکانیسم این کار را از طریق یک موسسه‌ای دنبال خواهیم کرد و برای این کار هم تفاهمنامه را منعقد کرده‌ایم. در حقیقت با این کار از بی‌هویتی آثار هنری جلوگیری خواهد شد و هنرمندان و آثارشان شناسنامه‌دار شده و مهر دانشگاه فرشچیان هم در آن ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: در ادامه نهضت امضا مکاتباتی با بانک ها، موزه داران و... انجام دادیم تا آنها آثارشان را به ما پیشنهاد بدهند و ما هم شناسنامه آثار را با حضور کارشناسان تدوین کنیم چرا که یکی از اولویت های دانشگاه فرشچیان احیای نهضت امضاست و در این راستا با موسسه هنر مانا تفاهم نامه منعقد کرده ایم چرا که ما امکانات لجستیک نداریم بنابراین اقداماتی چون هلوگرام کردن با این موسسه و کارشناسان هنری و ارزیابی آثار نیز با دانشگاه فرشچیان است.

یارزاده اضافه کرد: رسالت دانشگاه استاد فرشچیان تنها تربیت هنرمند متعهد نیست بلکه به دنبال پیگیری و رفع گره های بین دستگاهی نیز هست تا در نهایت راهکاری بیابد و میتواند بین هنرمندان اعتمادسازی ایجاد کند و این موضوع یک سرمایه و برای دانشگاه ارزشمند است.

تدوین ۲ دایره المعارف‌ هنری ۱۰۰ جلدی/ مشارکت بیش از ۶۰ هنرپژوه

وی خاطرنشان کرد: مجموعه آثار دوسالانه نگارگری با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به چاپ خواهیم رساند ضمن اینکه دو کار ارزشمند بنیادین یعنی تدوین دو دایره المعارف بزرگ که هرکدام ۱۰۰ جلد را شامل میشوند، در دستور کار داریم. اولین دایره المعارف با عنوان «طرح ها و نقش ها در هنرهای سنتی و اسلامی» در ۱۰۰ جلد با ۱۰۰۰ مدخل مشخص و دومین دایره المعارف نیز با عنوان «هنرهای قرآنی» در ۱۰۰ جلد کتاب که صرفا مدخل های آن ۸۰۰ جلد است؛ تدوین خواهد شد.

یارزاده همچنین از پیگیری برای راه اندازی بنیاد هنرهای قرآنی یا مرکز دایره المعارف هنرهای قرآنی در دانشگاه فرشچیان خبر داد و گفت: تدوین دایره المعارف‌ها با محوریت استاد ابوالفضل ذابح و خود بنده پیش خواهد رفت و بالغ بر ۶۰ هنرپژوه در این پروژه به ما کمک خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =